‘Een app wordt pas slim door relevante notificaties’ [SXSW 2014]

Slimme apps worden nog slimmer als ze relevant advies geven, ook als je er niet om vraagt.

panel smart appsAlles moet tegenwoordig smart zijn. Toch zijn de meeste apps die we gebruiken dat nog niet: apps tonen notificaties als je 10.000 stappen loopt of alle e-mail wegwerkt, maar het wordt pas echt interessant als apps echt inspelen op jouw behoeften. Volgens Monica Rogati (Jawbone) gaat het niet langer om een babyfoon die met de cloud is verbonden. “Het gaat om de data van miljoenen babyfoons, zodat je een waarschuwing krijgt als er iets mis is met jouw baby.”

Tijdens SXSW 2014 gaat iCulture op zoek naar interessante verhalen over apps, smartphones en mobiel. Dit is een verslag van één van de vele sessies tijdens dat event.


mike abbottEen voorbeeld: wanneer jouw zes maanden oude baby meer huilt dan gebruikelijk is bij baby’s van die leeftijd, is het goed om dat te weten. Als een kind binnen het perfecte plaatje past, is het ook geruststellend dat te weten. Rogati was een van de panelleden tijdens de discussie ‘How Smart Apps Will Revolutionize Computing‘ op de conferentie SXSW 2014, waar iCulture een week lang op zoek gaat naar interessante verhalen over apps, smartphones en de toekomst van mobiele toepassingen.

Andere deelnemers aan het panel: Mike Abbott, partner van investeringsbedrijf Kleiner Perkins Caufield & Buyers (zie foto, voorheen werkzaam bij Twitter, Palm en Microsoft), Gadi Shamia van de pas gestarte agendatoepassing Magneto en technologieredacteur Quentin Hardy van de New York Times.

magneto reistijdHet slimmer maken van apps geldt trouwens niet alleen voor sport- en gezondheidstoepassingen (quantified self) of het bedienen van de ‘slimme’ verlichting in je huis, maar ook voor iets waar iedereen elke dag mee te maken heeft: je agenda. Magneto heeft een ‘slimme’ iPhone-app en webinterface gemaakt om je agenda beter te beheren. Dat doet het door invoeren van afspraken extreem makkelijk te maken, inclusief locatiegegevens en koppeling met je adresboek. Het probleem om afspraken met anderen te plannen heeft Magneto opgelost door je agenda te delen met anderen, zodat zij een leeg tijdslot kunnen prikken. Magneto houdt natuurlijk rekening met reistijd naar de afspraak en waarschuwt wanneer je moet vertrekken om op tijd te zijn. Dat klinkt nog niet erg geavanceerd, maar tegelijk is het een bundeling van slimmere functies die je nog niet veel in agenda-apps ziet. Toch is Apple er al wel mee bezig, zoals je kon lezen in ons artikel ‘Zo gaat je iPhone steeds meer zelf beslissingen maken‘. Het is niet meer genoeg om alleen een notificatie te krijgen: je wilt dat een app intelligent waarschuwt, op het moment en op een manier die voor jou relevant is. Maar dan wel op een manier waarbij je data niet te grabbel wordt gegooid. Google heeft iets soortgelijks onder de naam Google Now: Google weet wanneer je een afspraak hebt, wat de vermoedelijke reisroute is en of er files onderweg zijn. Je krijgt voor jouw specifieke situatie relevante informatie voorgeschoteld, zonder dat je erom vraagt.

Het onderwerp privacy en de ‘creepiness’ van die persoonlijke aanbevelingen kwam tijdens dit panel niet echt aan bod. Dat kwam wel naar voren tijdens een sessie op zaterdag (‘Personalize Mobile: Balancing the Creepy Continuum‘). Als een app weet dat je op een hondenveldje je hond hebt uitgelaten, wil je dan gewaarschuwd worden als er zieke honden op het veldje zijn geweest? Wil je met naam en toenaam weten welke hond ziek is? Daarbij viel op, dat mensen dat helemaal niet creepy vinden, als ze er zelf maar profijt van hebben: als je daarmee kan voorkomen dat je eigen hond of kind daardoor ziek wordt, mag het best. Maar volgens Rogati (Jawbone) ligt de grens per persoon verschillend: de ene persoon wil een app die als een drillende sergeant voorschrijft wat je moet doen, terwijl anderen liefst een softe benadering willen. Rogati kan met de gegevens die Jawbone verzamelt kijken wanneer mensen te weinig slaap krijgen. Met stip op nummer 1: vandaag. Het is de dag waarop in de VS de zomertijd ingaat en dus ook de dat waarop bijna alle Amerikanen een uur korter slapen dan normaal. Ook tijdens de Superbowl, de aanslagen tijdens de Boston Marathon en tijdens de protesten in Istanbul werd er significant minder slaap gemeten. Maar van nieuws rond bekende artiesten zoals Miley Cyrus liggen we geen minuut wakker. Jawbone gaf gebruikers de mogelijkheid om notificaties te ontvangen met de insteek: “Als je voldoende slaap wilt hebben moet je nu naar bed gaan”. Omdat mensen zich er vrijwillig voor inschreven, werd het als acceptabele bemoeienis gezien. Je kiest er zelf voor. Heel wat mensen meldden zich voor deze dienst aan.

Toch verwacht Jawbone dat vooral ook de partners voor innovatie gaan zorgen. De Jawbone-fitnesstrackers werken samen met RunKeeper, Strava en tientallen andere softwaremakers. Zij leveren ook een deel van de intelligentie. Bedrijven moeten duidelijk aangeven welke data ze verzamelen en wat ze ermee doen. Maar daar schort het nog wel eens aan. Panellid Hardy bracht als gespreksleider niet veel verrassende inzichten naar voren en dat gold eigenlijk ook voor durfinvesteerder Abbott. Hij kon echter wel melden dat hij steeds meer start-ups tegenkomt die niet zozeer data willen verzamelen, maar er ook zinvolle informatie aan willen ontlenen.

Tijdens SXSW 2014 gaat iCulture op zoek naar verhalen die interessant zijn voor iPhone- en iPad-gebruikers. Een deel van die verhalen verschijnt op iPhoneclub.nl, een ander deel op het Nederlandse groepsblog sxswnl.tumblr.com.

Informatie

Laatst bijgewerkt
9 maart 2014 om 19:49
Onderwerp
Categorie
Achtergrond

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.