Eerste iPhone-koper Jonny blijkt reclamestunt
Vorige week hebben we nog hartelijk zitten lachen om een Telegraaf-lezer die beweerde dat Apple mensen inhuurt om in de rij te gaan staan voor nieuwe producten. Onzin natuurlijk, maar rond de eerste iPhone-koper in Nieuw-Zeeland is nu wel een relletje ontstaan: de goedlachse Jonny Gladwell blijkt onderdeel voor een reclamecampagne voor de plaatselijke Gouden Gids.
Jonny zou $50 per uur hebben gekregen en nog eens $1.000 als vergoeding voor de wereldwijde mediabelangstelling. De Gouden Gids wilde met de reclamecampagne duidelijk te maken dat je op straat in Auckland makkelijk kunt overleven als je alleen Yellow Pages online bij de hand hebt. Jonny blijkt niet eens een Apple-fan, maar gewoon een toevallige vriend van een medewerkers van het reclamebureau. Hetzelfde reclamebureau zorgde ervoor dat Jonny een eigen blog kreeg en in de media goed in beeld kwam.
Computerworld heeft trouwens een interessante berekening gemaakt van de kosten voor mensen die wél normaal in de rij stonden te wachten. Er vanuit gaande dat mensen gemiddeld twee uur in de rij hebben gestaan, betekent dat 83.000 volle dagen die met deze actie onnodig zijn verknoeid. Als een werknemer gemiddeld $10 per uur verdient is dat $20 miljoen weggegooid geld, wat volgens Computerworld met betere planning van Apple voorkomen had kunnen worden.
Meer info: NBR
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Sneu, heel sneu…
Wat een snol…
Zie het probleem niet zo. Waarom zou dit een relletje moeten opleveren?
Reken maar eens uit wat die gast verdiend heeft met die actie. Ik had er geen twee keer over na hoeven te denken 🙂
Dom van zo een rekening op te stellen….
Als de Delhaize een kassa meer zou hebben, zouden mensen gemiddeld 5 minuten minder aanschuiven, en dit een gans jaar door!! Reken maar eens uit hoeveel geld je wint……
Belachelijk dus.
even wat anders..
ik heb nu al =P mijn order bevestiging binnen van afgelopen donderdag =S
te gek voor woorden….
Achjah, computer world moet niet zo zeiken. In de tijd dat je op vakantie bent had je ook geld kunnen verdienen, dan ga je toch ook niet vakanties afschaffen?
En tjah, wat maakt het in vredesnaam uit of een bedrijf meelift op een hype. Alsof de wachtrij ook maar een paar minuten korter was geweest als Jonny er niet in had gestaan :S.
1) Super slimme reclame actie! Creatief en goed doorgeveord.
2) Wat een domme berekening. Echt zo’n onnozele opmerking. Zie opmerking van Nms.
je hebt berekeningen die in de categorie nutteloos vallen, deze staat met stipt bovenaan, wat zou het trouwens kosten, deze berekening, ook nutteloos van je tijd en geld..
Allemaal roepen dat het nutteloos is: Beetje kansloos. Dit is gewoon een redelijke berekening, hoewel we in Nederland eerder met een uurloon van 20 euro moeten werken (door de werknemerslasten). Inderdaad maakt Apple een slechte beurt, en dit is de beste manier om dit in geld uit te drukken.
Ja de berekening is tuurlijk redelijk. Maar dan is de tijd dat we met zijn allen naar het Nederlands elftal zitten te kijken toch ook weggegooid geld? En ik weet ook wel dat Nederlands elftal ’s avonds voetbalde en de verkoop overdag plaatshield maar gaat om de vergelijking. Het is gewoon zo dat mensen ook voor sommige dingen tijd uit willen trekken en dat stimuleert ze weer om harder te werken en meer geluk te hebben in het leven.
Er wordt hier economische vergelijkingen gemaakt die niet echt hout snijden. Kijken naar voetbal en op vakantie gaan levert ontspanning op (hoewel NL – RUS daar misschien een uitzondering op is), en die ontspanning stelt ons in staat om beter te presteren tijdens de uren dat we ons moeten inspannen. Vakantie is zeker een goed voorbeeld van ontspanning, dit levert uiteraard ook nut op. De meeste werknemers hebben volgens mij ook de keuze om niet op vakantie te gaan en hun uren uitbetaald te krijgen, zo kunnen ze zelf bepalen wat zij vinden dat het meeste nut oplevert.
Als je kijkt naar het nut van in de rij staan voor een productintroductie, dan is dat vast niet erg hoog. De eerste bezitters putten er misschien plezier (en nut) uit dat zij een unieke positie bekleden, diegenen die niet in de rij wilden staan hebben immers niet het begeerde telefoontje. Aan de andere kant, kun je misschien, als je in de rij staan heel stom vindt, iemand inhuren die voor jou in de rij gaat staan, terwijl je zelf je nut maximaliseert, bijvoorbeeld door te gaan chillen, of werken, whatever je het meeste nut vindt opleveren. En diegene die voor jou in de rij staat heeft de afweging gemaakt om tijd vrij te maken om betaald te worden om in de rij te staan. Dat zou zinvol zijn. Of ze kunnen het product op een andere manier aanleveren, maar dan wordt de hype minder gevoed.