Eerste vervangende USB-C-kabels aangekomen bij klanten
Zoals eerder aangekondigd gaat Apple de USB-C-kabels vervangen van bepaalde MacBooks vervangen. De eerste vervangende kabels zijn nu aangekomen bij klanten, zo blijkt uit meldingen. Apple stuurt de kabels zelf naar getroffen klanten die hun 12-inch MacBook hebben geregistreerd, zonder dat ze er zelf iets voor hoeven te doen.

Nog geen week geleden werd bekend dat Apple de kabels van bepaalde USB-C-laders zou vervangen, omdat gebruikers klaagden over haperend opladen. Gevaar tijdens het gebruik is er niet; er is slechts sprake van een designfout waardoor de kabel niet goed contact maakt. Eventueel kun je de oude kabel blijven gebruiken, als die nog goed functioneert.
Het zou gaan om een beperkt aantal USB-C-kabels die bij de 12-inch MacBook zijn geleverd. Ook gaat het om losse laders die via de Apple Store zijn gekocht. Een brief bij de vervangende lader legt uit dat er haperingen bij het opladen konden optreden en dat je de oude kabel op passende wijze moet wegdoen.
De kabels met nieuw design zijn te herkennen aan het serienummer dat naast de tekst ‘Designed by Apple in California. Assembled in China.’ staat gedrukt. De originele kabels hebben geen serienummer.
Mocht je nog geen vervangende kabel hebben gekregen, dan kan het zijn dat je:
- geen 12-inch MacBook hebt;
- een 12-inch MacBook hebt uit de productieserie die niet is getroffen;
- nog wat geduld moet hebben (aangezien het vervangingsprogramma net is begonnen).
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het eerste wat je als Apple gebruiker moet doen is je kabels vervangen door robuust 3rd party spul (desnoods Action, Lidl)
Nog wel een vraagje: is het verplicht om de oude kabels / duckheads terug te sturen als je de nieuwe hebt ontvangen of is dat optioneel?
@Corryworst: het gebruik van de oude duckhead is gevaarlijk en niet aan te raden.
De vervangende laders zijn bij mij sinds 28 januari ‘in behandeling’ blijkbaar ligt dat moeilijker dan deze USB-C kabels 🙁
@dries6951: Bij mij ook. Ik heb nog niks gezien.
Apple gaf mij aan dat er in Nederland niet automatisch kabels opgestuurd gaan worden naar geregistreerde eigenaren.
Zijn de ervaringen hierboven daarom van Nederlandse eigenaren of van Amerikaanse fora?
@dries6951:
Heb er 2 ontvangen 1 op mn apple id waar en nog een moet komen, en een op mn zusje z’n
Mn pa wacht nog steeds en ik ook op die 2e