Enorme groei in e-bookdownloads op torrentsites na iPad-lancering
Apple heeft zo’n 500.000 iPads verkocht in de eerste week dat het apparaat op de markt is. Boeken lezen zal een populaire bezigheid worden, maar het mag niet teveel kosten. Dat blijkt uit cijfers van TorrentFreak: in nog geen week groeide het aantal boekdownloads met gemiddeld 78 procent. Sommige boeken bleken uitzonderlijk populair en werden 140% meer gedownload.
Ze vergeleken de lancering van de iBookstore met de muziekbusiness, waar Apple in 2001 begon met het verkopen van betaalde muzieknummers. Op dat moment waren er nog nauwelijks online muziekwinkels, maar Apple bewees dat mensen best bereid zijn om hun cd’s aan de kant te leggen en voor digitale downloads te kiezen. Nu Apple zich sterk heeft gemaakt voor ebooks zou wel eens iets soortgelijks kunnen gebeuren.
In de muziekindustrie wordt het onbetaald downloaden van muziek gezien als een grote bedreiging. Boekuitgevers vrezen nu ook voor hun inkomsten. En misschien hebben ze wel gelijk: TorrentFreak keek naar de 10 bestverkopende boeken op Amazon.com. Die bleken niet te vinden op BitTorrent of op Usenet, wat aangeeft dat het uitwisselen van boeken nog niet zo sterk speelt. TorrentFreak besloot daarna de 10 bestverkopende boeken in de categorie Business te nemen, omdat dat waarschijnlijk het type boeken is dat de iPad-koper graag leest. En dat klopte: 6 van de 10 boeken waren op BitTorrent verkrijgbaar.
De toegenomen interesse van de lezers is ook te merken: TorrentFreak vergeleek de downloadcijfers van zaterdag (de dag waarop de iPad werd gelanceerd) met die van donderdag en merkte een groei van 78% in het aantal ebookdownloads. De 6 boeken werden na de lancering van de iPad veel meer gedownload dan daarvoor.
Meest populair was ‘Getting Things Done’ van David Allen: deze ging van 277 naar 435 downloads per dag (57% groei). ‘Freakonomics’ groeide veel sterker: van 187 naar 381 downloads, dus 104% groei. ‘How We Decide’ groeide met 140%. De andere drie boeken groeiden ook: ‘The Tipping Point’ (+21%), ‘How Women Decide’ (+47%) en ‘The 7 Habits Of Highly Effective People’ (+71%).
De conclusies zijn duidelijk: er is sprake van een ‘iPad-effect’. Tegelijk is het aantal boekdownloads lachwekkend weinig in vergelijking met het aantal muziek- en filmbestanden dat wordt gedownload. Die halen meer dan een miljoen downloads per week, terwijl de boeken nauwelijks boven 2.000 downloads per week komen. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat iedereen een computer op het bureau heeft staan waarmee films en muziek af te spelen zijn, maar dat het aantal iPad-bezitters nog vrij klein is. En er zullen net als in de muziekindustrie ook mensen blijven die voor gemak kiezen en daar best wat geld voor over hebben.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 18 reacties