Reacties voor: EU vraagt operators naar oneerlijke verkooppraktijken van Apple

De EU wil weten of Apple concurrentievervalsende praktijken heeft gehanteerd. Daartoe is een vragenlijst naar diverse Europese operators gestuurd. Van een officieel onderzoek is voorlopig nog geen sprake.

Reacties: 29 reacties

  1. Als de overheid zich nou eens met dingen bemoeit die wel belangrijk zijn..

    Maar ik vind dit raar hoor, ik heb een iPhone 4, een kennis van mij heeft iPhone 4S maar de rest van mijn vrienden hebben allemaal een Samsung hoor (op een enkeling na met een Sony) dus hoezo iPhone dominant?

    Toen ik laatst bij Belcompany een iPhone 4 abonnement wou nemen zat een medewerker (niet diegene die mij hielp maar zijn collega) te zeiken of ik ECHT geen Samsung galaxy S3 wil met mijn abonnement, pas toen ik zei dat ze straks geen klant hebben als hij zo doorgaat stopte hij, ook hoor ik vaan van andere mensen dat winkels als belcompany en phonehouse er vaak erop hammeren dat je een samsung neemt met je abonnement, echter de winkels van de providers zelf doen dat niet, die laten je vrij in keuze en zeiken niet dat je een bepaald toestel neemt.

    Dus dit is onzin, maargoed dat is mijn mening en van mijn vrienden en kenissen.

  2. Geen idee of Apple inderdaad formeel concurrentievervalsende praktijken ontplooit, ik ben er wel van overtuigd dat Apple meer dan andere smartphonemakers de providers de duimschroeven aandraaien. Niet voor niks dat wereldwijd maar zo’n 250 providers iPhones leveren, tegen zeker het dubbele bij vrijwel elke andere leverancier.
    Twee dingen die ik me wel afvraag: met welk model is de consument uiteindelijk beter af met die houding van Apple? Ik neig naar het Apple-model.
    En, is het niet beter dat de providers niet meer de bovenliggende partij zijn in de onderhandelingen? Zij zelf vinden natuurlijk van niet, maar ze zijn niet meer dan een leverancier van water uit de kraan en moeten ook als zijnde worden benaderd, vind ik. Al proberen ze zichzelf natuurlijk wel belangrijk te maken, bijvoorbeeld met de back-up van telefoonnummers – wat door iedere smartphone op de wereld al automatisch gedaan wordt. Nutteloos en overbodig dus.

  3. Zal toch even hier reageren… Allereerst waarom providers je een Samsung proberen te verkopen heeft te maken met marge. Op een iPhone verdiend een winkelier namelijk haast niets. Ik ben zelf een veelvuldig iPhone gebruiker geweest. Helaas is mijn toestel door eigen schuld kapot en heb nu een Samsung Galaxy S4. Bevalt uitstekend. Apple moet uitkijken niet te arrogant te worden in de markt. Vwb de vergelijking ze leveren het water uit de kraan is toch wel iets te kort door de bocht. Je provider investeert miljarden in het netwerk en heeft de klanten. Apple is gewoon net als Samsung een leverancier. Die mag best eisen stellen voor een stuk exclusiviteit maar moet wel opletten dat dit niet absurd wordt…

  4. In mijn vriendengroep is er maar een iemand die GEEN iPhone heeft…

  5. Als ik de klant een gebruiksvriendelijke oplossing wil bieden is het belangrijk hoe de staat is van het netwerk. Dat maakt deel uit van die gebruikservaring. Ik heb ook het recht om mijn mobiel wel of niet te verkopen aan wie dan ook, waarom apple dan niet. Dat produkten per 1000 worden verkocht en niet per stuk komt veelvuldig voor, dus of dit dan in verband gebracht moet worden met concurrentie vervalsende activiteiten? In wezen is dit juist ontmoedigend om een product van Apple te willen verkopen. Toyota heeft ook zijn eigen dealer netwerk. Ik begrijp het wel. De provider wil graag de concurrentiie aangaan met andere providers. De deal de apple gesloten heeft met Sprint is dan wel weer van de gekke. 30,5 miljoen iPhones. Met zulk soort signalen moet je in ieder geval wel eens informeren hoe dat hier in Europa werkt.

  6. @Patryk: Klopt inderdaad. Probeerden de beste heren van BelCompany ook bij mij. Laat mij zelf lekker kiezen welke smartphone ik neem..? Sindsdien zijn ze mij in ieder wel kwijt als klant. Phone House laat me wel gewoon kiezen, hamerden bij mij in ieder geval niet op het kopen van een ander toestel.

  7. @Pim: Idem

  8. Ik vind het niet gek dat apple voorzichtig is op welk netwerk hun visietekaartje wordt uitgerold. Je betaald er goed voor als klant en dan wil je ook dat het goed presteert. Alleen maar fijn als apple zelf contoleert ofe het netwerk voldoet aan hun standaarden voordat het in zee gaat met een provider.

    Prijs afspraken zijn er ook in ons voordeel. Apple wil de iPhone niet met korting in de winkel zien liggen met 1 simpele reden.

    1 eerlijke prijs voor iedereen… waar en wanneer je het ook koopt.. hoe rijk of arm je ook bent.

    Al hun producten blijven van dag 1 tot de dag dat ze vervangen worden de zelfde prijs. dat is het enige dat apple af dwingt. kijk maar naar de rest van het apple assortiment fixed pricing. of je nu een vroege vogel bent of je moet er nog even voor sparen… iedereen betaalt het hele jaar het zelfde bedrag. (iDeals en Mediamarkt BTW kortings acties zijn altijd vlak voor een product vernieuwing en dan krijg je iets aankorting van Apple uit.)

    wel zo eerlijk.
    Logisch dat er winkels zijn die willen zorgen dat je het toestel bij hun koopt door kortingen te geven. Maar die kortingen zijn altijd op het abonnement in plaats van het toestel als het om een apple deal gaat.

  9. In feite hebben operators JARENLANG aan concurrentie vervalsing gedaan. Wel op een andere manier ( geheime onderlinge afspraken om de prijs hoog te kunnen houden).
    Nu staan deze machteloos t.o. Apple? Laat die operators ook maar eens zweten door jarenlang met dure abonnementen ongerechtvaardigd geld afhandig te maken van zijn cliënteel

  10. Ging de EU maar eens stappen ondernemen tegen het gegraai van de operators.
    Hoeveel miljoenen/maand waren er dat ook alweer?

  11. Apple heeft als nieuwkomer op de markt een keuze gemaakt door NIET mee te gaan in het spelletje van de telco’s

    Apple bood de iPhone aan bij telcos’s tegen apples eigen voorwaarden & prijs. Apple eiste een bepaalde kwaliteit van het netwerk om de klant te kunnen garanderen dat de iPhone de belofte in de commercials waar maakt. Providers moesten ook hun netwerk en abonnementen aan laten passen voor de iPhone. Voor dienstsen als: “Visual voicemail” onbeperkt internet zonder barring en dergelijke.

    Als je dat niet aanstond als provider waren er voor apple genoeg andere providers die wel graag de iPhone wilde verkopen.

    T-Mobile was de enige die dit allemaal aan durfde en zo kregen ze een onderhandelings positie. in ruil voor exclusiviteit in NL konden ze zo de investeringen in de veranderingen van het netwerk terug verdienen. Ze hebben er een hoop klanten bij. Nu is het toestel er voor elke provider. Maar die zijn niet blij dat apple 1 prijs afdwingt en geen tot nauwelijks korting geeft op massa inkoop. Ze zijn niet blij dat ze bij apple aan een minimale afname vast zitten.

    Een iPhone verkoop toch wel. Daar moeten de telco’s zich niet druk om maken. Waar ze zich druk om zouden moeten maken is het volgende.

    Een provider moet zich NIET onderscheiden door het hebben van de laagste prijzen voor de telefoons maar door de kwaliteit van het netwerk en de service in de winkel. Als je daar meer of minder voor vraagt en de telefoons zijn verder overal even duur dan krijg je heel snel een beeld wie daadwerkelijk de beste providers zijn.

    Nu worden mensen gelokt met kortingsdeals en niet op een betere sevice & netwerk tegen standaard lagere kosten.

  12. Is de iPhone 5 dan toch nog niet te gebruiken op het 4G netwerk van Proximus in België ?

  13. Origineel geplaatst door Dekon7
    In feite hebben operators JARENLANG aan concurrentie vervalsing gedaan. Wel op een andere manier ( geheime onderlinge afspraken om de prijs hoog te kunnen houden). Nu staan deze machteloos t.o. Apple? Laat die operators ook maar eens zweten door jarenlang met dure abonnementen ongerechtvaardigd geld afhandig te maken van zijn cliënteel

    En wie is slachtoffer denk je? In het geval van proximus kan je voorlopig naar 4G fluiten enkel omdat Apple een deal heeft met Mobistar. Ze vertragen dus het proces om 4G toe te laten. Mensen die een iPhone bezitten op het proximus netwerk kunnen geen gebruik maken van 4G. Hoe rijm je dat? iPhone gebruikers die door Apple verdoken blijven van 4G.
    Ben geen proximus klant maar op de koop toe heeft het het beste netwerk en ook de grootste dekking betreft 4G.
    Ieder bedrijf moet zich houden aan de regels, er is nog niets bewezen maar als het zo is dan moet Apple zich houden aan die regels, zoals eender wie.

  14. Origineel geplaatst door kasuja
    Prijs afspraken zijn er ook in ons voordeel. Apple wil de iPhone niet met korting in de winkel zien liggen met 1 simpele reden.1 eerlijke prijs voor iedereen… waar en wanneer je het ook koopt.. hoe rijk of arm je ook bent.

    Eens met het begin van je stelling, maar dit is natuurlijk regelrechte kul. Ik heb echt veel liever dat MediaMarkt altijd 100 euro onder de vaste prijs van Apple gaat zitten, dan hoef ik namelijk 100 euro minder uit te geven. En ook daar kan iedereen, rijk of arm, van profiteren.

  15. @Milo: ik ben ook geen proximus klant maar geef ook toe dat zij de beste dekking hebben wat ook logisch is daar proximus & Belgacom rechtstreeks afstammen van een staatsbedrijf(PTT).
    Laat het nu ook ironisch zijn dat de politici er zich ook ongewenst mee beginnen te bemoeien zodat in Brussel 4G niet toegelaten wordt vanwege de stralingsnorm wat ronduit belachelijk is voor de hoofdstad van België.

  16. @Mark: Vind je het niet fijn als klant dat je niet hoeft te kijken welke winkel een product goedkoper heeft? Ik persoonlijk vind dat wel fijn om te weten dat elk verkoop punt de zelfde prijs hanteert en dat je weet dat je je niet genaaid hoeft te voelen omdat er een straat verderop het zelfde voor 100 euro minder te koop is.

    Daarnaast is het voor eens mogelijk om winst te maken op een apple product als je onder de verkoop prijs van apple gaat zitten. Er zit voor elke reseller maar 2% marge op een apple product.

    Ook voor de media markt.

    De enige manier waarop de media markt het voor mekaar krijgt is door op voorhand hun inkoop korting direct aan de klant te geven in de hoop dat ze het quota van de inkoop korting zullen halen. Als jij als winkelier aan het einde van het jaar genoeg hebt verkocht dan krijg je van apple een deel van je investering terug.

    Of dat genoeg is om die 100 korting van te betalen voor de media markt betwijfel ik. De media markt moet dat gat opvangen met verkoop van accessoires en deals met de telco’s voor commissie op de abonnementen die ze er bij verkopen. En vaak lukt dat niet eens.

    Wil Media markt die 100 euro terug verdienen moeten ze een flink target halen. de eindstand is dat een media markt kiet draait op populaire producten en de winst haalt uit de niche producten.

  17. Ik wacht wel op 5G.

  18. De waarheid over 4G in België is nog complexer hoor, hier wordt haarfijn uitgelegd hoe het juist in elkaar zit en waarom iPad’s in België wel op 4G kunnen.

  19. @werner: Mits een trukje kan het wél (werkt perfect)

    Eigenlijk is die hele “de provider moet goed genoeg zijn” toestand dikke zever:

    1: Ik had Mobistar, hun dataverkeer trekt op niks: maar zij mogen wel 4G aanbieden op iPhone5?
    2: De iPad-mini krijgt wél toelating tot 4G bij Proximus…

  20. De providers kregen al die jaren vrij spel en nu er een nieuwe partij is die de rollen omdraait komt de elite in de problemen en springt de politiek bij.

    Vieze spelletjes spelen ze daar in de EU.

  21. Als Microsoft veroordeeld wordt omdat ze een browser mee installeren in hun besturingssysteem (dat open is om eender wat te installeren), dan lijkt het me logisch dat Apple met hun praktijken niet veel langer gaat wegkomen. Ik heb zelf een iPhone 5 en zit bij Proximus (die wel degelijk een uitstekend 4G netwerk hebben), en het is geen goede evolutie als de telefoonfabrikant gaat bepalen wie er wel en niet mag gebruik maken van bepaalde functies van een gsm…

  22. @Frank: Proximus heeft idd het beste netwerk in België, ook 4G en het werkt perfect op iPhone 5!

  23. Origineel geplaatst door bob
    Proximus heeft idd het beste netwerk in België, ook 4G en het werkt perfect op iPhone 5!

    Maar je moet wel een bestandje installeren ?

  24. @bob: Is het trukje ook toe te passen op het A1428 model ?

  25. Ze hebben destijds het netwerk van T-Mobile vast niet getest, want ik was blij dat ik er na 2 jaar vanaf kon en echt pas plezier van mijn iPhone kreeg.

  26. Gewoon laten onderzoeken door Brussel kan helemaal geen kwaad, en indien Apple misbruik maakt van de situatie gepaste maatregelen nemen.
    Zoals bij vele andere bedrijven het geval is geweest !

  27. Toen m’n zusje een nieuw abonnement ging halen bij de Phone House hamerden ze er ook op dat ze zeker weten T-mobile moest nemen, want de dekking was inmiddels gewoon goed (je zou alleen geen dekking hebben in grote gebouwen en in het “achtergelegen” buur dorp en de sportclub. Precies de plekken waar ik met KPN ook gewoon bereik heb) Wij wilden toch wel zeker weten Hi hebben dus uiteindelijk gewoon online gekocht bij Hi.
    Ik heb het idee dat ze de Phone House en belcompany veel geld verdienen met het “adviseren” ugh ugh aansmeren ugh ugh van dat soort dingen..

  28. @bob: Dat “trukje” werkt inderdaad maar niet perfect, je hebt wel je 4g maar bent niet altijd telefonisch bereikbaar. Mensen die me bellen komen soms direkt op men voicemail terecht.

    Ik stap binnenkort terug over naar base, was daar zeer tevreden van. Hun 3G haalde geregeld hogere snelheden dan dat van proximus.

  29. Origineel geplaatst door djoeffer
    @bob: Dat “trukje” werkt inderdaad maar niet perfect, je hebt wel je 4g maar bent niet altijd telefonisch bereikbaar. Mensen die me bellen komen soms direkt op men voicemail terecht.

    Ik stap binnenkort terug over naar base, was daar zeer tevreden van. Hun 3G haalde geregeld hogere snelheden dan dat van proximus.

    Ik durf niet zeggen dat het niet bereikbaar zijn dit door trukjje komt hoor. Ik heb dat ook bij Proximus met een iPhone 4 toestel. Bij mobile vicking (base België ) is dit ook een probleem

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.