Europese consumentenclubs willen geld zien van Apple vanwege ‘geplande veroudering’
Euroconsumers wil 60 euro per klant van Apple
De groep opereert onder de naam Euroconsumers en bestaat uit het Belgische Test Aankoop, OCU (Spanje), Deco-Proteste (Portugal), AltroConsumo (Italië) en Proteste (Brazilië). Laatstgenoemde is niet Europees, maar doet toch mee. Het plan is om Apple zover te krijgen dat ze 60 euro betalen aan iPhone-gebruikers die zich gedupeerd voelen, omdat Apple aan ‘geplande veroudering’ zou doen. Apple brengt als een van de weinig fabrikanten nog jarenlang updates voor producten uit, waardoor je zeker vijf jaar voorzien wordt van nieuwe functies. Maar deze claim gaat over een heel ander voorval, van een paar jaar geleden.
Het gaat om een update die Apple eind 2017 uitbracht en die te maken heeft met de functie Batterijconditie. Apple schroefde de performance van toestellen met versleten batterijen omlaag, om te voorkomen dat ze plotseling zouden uitvallen. Later werd er een schakelaar in iOS toegevoegd, waarmee je de functie kunt uitschakelen. Toch vindt de organisatie dat de levensduur van de producten “kunstmatig wordt verkort”. Geplande veroudering is een term die bijvoorbeeld wordt gebruikt als producten na verloop van tijd bewust kapot gaan, zodat mensen genoodzaakt zijn iets nieuws te kopen.
Het gaat om de update iOS 10.2.1 voor de iPhone 6, iPhone 6s (Plus) en iPhone SE uit 2016. Daarna volgden soortgelijke updates voor de iPhone 7 en 8. De update verlaagt de prestaties om piekbelasting te voorkomen. Bij verouderde accu’s zou zo’n piekbelasting te belastend kunnen zijn, waardoor het toestel uitvalt. Apple maakte een fout door de update stilletjes in te voeren, zonder gebruikers te informeren.
25 miljoen boete in Frankrijk
Het is mogelijk dat Euroconsumers iets voor elkaar krijgt. Begin 2020 kreeg Apple in Frankrijk een boete van 25 miljoen euro van de Franse Autoriteit Consument & Markt. Blijkbaar heeft dit de consumentenorganisaties op het idee gebracht om ook in actie te komen. Op 11 juni dienden ze een brief in bij Apple, met het doel om een vergoeding voor Europese consumenten voor elkaar te krijgen. Op 2 juli volgden een nieuwe brief. Euroconsumers heeft Apple 15 dagen de tijd gegeven om te reageren en dreigt dan met juridische stappen.
Alles over het bewust trager maken van iPhones en de functie Batterijconditie lees je in onze eerdere artikelen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Belachelijk. Het is natuurlijk gewoon gaaf en makkelijk om Apple te pakken. Als Apple zo graag je iPhone kapot en onbruikbaar wil maken, waarom zouden ze dan überhaupt zolang updates geven. Toegegeven, ze hadden beter vanaf het begin duidelijk kunnen zijn over het hoe en waarom, maar om daarom te zeggen dat ze ervoor wilden zorgen dat je een nieuwe iPhone nodig hebt lijkt me onzinnig.
Ze zouden er ook wel heel slecht in zijn trouwens als het de bedoeling was dat mensen snel een nieuwe iPhone kopen. Als je ziet hoe veel mensen er nu nog een iPhone 6 gebruiken..
In principe ouwe koek. Apple is in 2017 door het stof gegaan en heeft vervolgens het goedkope accu-vervang programma gedraaid. Was prima initiatief, waardoor mijn oude 5s nu inmiddels 3 jaar langer mee kon. Wel opmerkelijk dat er daarna geen mogelijkheid in iOS kwam om de performance terug te schroeven voor oudere apparaten… het wekt de indruk dat het minder urgent was als Apple deed voorkomen. Maar om nu nog eens 60 euro te gaan eisen voor dit oude verhaal, vind ik wel een beetje zuigen hoor.
Laten ze dat andere mobiele OS maar eens aanpakken met hun update- “beleid”.
Het was idd niet zo netjes van Apple. Maar nu een behoorlijke oude koe! Ze kunnen in dit geval beter hun tijd en geld besteden aan meer actuelere zaken.
Apple heeft het immers allang opgelost.
Als die clubs verliezen moeten ze genoteerd worden dat ze nooit weer een iPhone mogen bezitten gaan ze maar lekker naar Samsung of een andere aanbieder.
Gezeik tot en met. Als ze dat niet zouden gedaan hebben was het wellicht dat weer: iphones vallen constant uit…
Ze zouden beter voor hun laatste software versie (ios 13.5.1) wat zeuren: die versie krijgt het niet klaar achtergrond apps te killen waardoor je weer batterij problemen krijgt.
Hier eens een update voor maken… ho maar 🤬
Ja irritant dat die achtergrond blijft draaien. Zit ik met een telefoon in mijn hand waar ik op dat moment alleen ff nieuws op lees, maar waar de hitte vanaf straalt.
Jullie missen het punt. In de VS heeft Apple aan consumenten al een vergoeding betaald voor die batterij update. Deze organisaties willen gewoon hetzelfde voor Europese burgers.
@Walden:
De accu vervanging gold vanaf iPhone 6.
Het was te denken dat testaankoop hier ook aan zou mee doen. Wat Apple gedaan heeft was goed genoeg.
Haha sommigen zien echt door een 🍎 🍎 bril. Apple moet net als elk ander bedrijf dokken als ze iets flikken wat niet mag. Daarnaast is zo’n boete ‘peanuts’ voor een mega bedrijf als Apple.
Wat hebben ze dan gedaan wat niet mag?
Hebberd 😂