Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 23 reacties
GloriouS
Simpel. Gewoon in app aankopen uitzetten. En beperkingen aanzetten zodat je kindje niks kan downloaden, klaar is Kees… en Ricardo en Younes en Mia en Henk en Ingrid.
frank
Niet dat het gepromoot wordt maar bij Apple Zie je een ‘+’ staan als er in-app aankopen gedaan kunnen worden. Je moet je wachtwoord ook niet aan kinderen geven, en anders ipv je creditcard maar een itunes card opwaarderen. Heb je er allemaal geen last van, dit is puur onkunde van mensen zelf. Ook kun je als je kind bedragen uit geeft dit gewoon terug krijgen van Apple.. Andere kant wel goed dat de EU hier zich mee bezig houdt.
Michel Lusthof
@frank: Die ‘+’ is om aan te geven dat een applicatie universeel is. Dat wil zeggen geschikt voor iPhone, iPad en iPod touch.
Rick
Ik kan mij hier heel ‘kwaad’ om maken.
Er zijn zeker 10 manieren om jezelf te ‘beveiligen’ voor in App aankopen. En ik wil alle opties met screenshot nog wel verzorgen voor iPhoneClub als artikel.
Het is de eigenaar van het desbetreffende AppleID zijn of haar eigen schuld.
Als je hier niet mee om kan gaan, ben je gewoon niet geschikt. klaar.
Buiten dat is het heel duidelijk aangegeven. En een miljoen keer gezegd. Als je op de fiets stapt wil je toch ook vooraf weten dat de remmen het doen. Als je op vakantie gaat doe je toch ook eerst onderzoek van wat je kan verwachten.
Als je een nieuwe telefoon koopt, lees je toch ook de handleiding als je twijfelt over hoe iets werkt.
Nogmaals, in-app-aankopen worden door de klant zelf gedaan. En je bent er zelf bij als dat het gebeurd.
Nu krijgt Apple weer de schuld van iets wat niet aan Apple ligt en in mijn inziens heeft Apple genoeg gedaan om duidelijk te maken wat het is en hoe je er mee om te gaan.
Ik ben er juist super blij mee. Ik gebruik de gratis App. En als ik het echt iets vind, dan koop ik de volledige versie door in-app-aankopen.
Nogmaals er zijn minimaal 10 manieren om er zorgvuldig mee om te gaan.
@frank: Die plus staat er als een App voor iPad en iPhone geschikt is.
Onder de titel van de app staat dat er in-app-aankopen gedaan kunnen worden.
Zo, dit moest ik al een hele lange tijd uit mijn systeem gooien….
Kars24
Bij mijn weten is deze hele industrie ooit met een soort in-app model begonnen (de “gratis” telefoon en dan elke maand €45 uit je zak tappen)
Viviane, Neelie en Neven nooit over gehoord…
frank
@Michel Lusthof: Serieus? Weet niet hoe ik daar dan bij kom.. Maar ze hebben toch een teken daarvoor dat je kan zien of er in-app aankopen zijn? Toch bedankt.
Los daarvan, mijn andere stellingen kloppen wel. Ouders moeten maar beter omgaan met hun gegevens en intelligentie.
Ranney
@frank: De plus staat idd voor universele app. Als er in app aankopen in zitten staat dat er bij (schuin boven de aankoop knop op de iphone)
imade
Dan moet dat wel gewaarschuwd worden en standaard kan je 15 minuten aankopen doen zonder je ww. in te hoeven voeren. Ook dat wordt NERGENS duidelijk vermeld.
Jan
Het moet verboden worden dat er in-apps in spellen of programma’s zitten.
Als je wilt dat mensen je spel kopen dan breng je maar eerst een proefversie uit die je dan kan kopen als je dat wilt.
Maar dit gaat niet om het kopen van een spel of programma, maar om de belachelijke (diefstal) aankopen in spellen.
€ 80,00 vragen voor een poppetje of een set extra beurten.
Rick
@Jan: Het is een (terug) verdien model voor de App maker. En een lage-drempel voor het kopen van de App.
Wanneer men zoveel tijd en energie heeft gestoken in het bedenken, ontwikkelen, testen, verbeteren en updaten. Wil je twee dingen. Dat de App wordt gekocht, gebruikt. En je wilt de gemaakte kosten terug verdienen.
Het is in alle boven genoemde gevallen dus van belang dat er een in-app-aankoop mogelijkheid is. De in-app-aankoop prijzen worden net als de App of een Boek of een Album door de maker hiervan zelf bepaald.
Kijk:
Nu is het aan de klant zelf of zij verslaafd genoeg zijn aan het spel/ de app om steeds opnieuw de in-app-aankoop te gaan doen. Het is ook aan de klant zelf om alle beveiligingen aan of uit te zetten
Het is ook aan de klant zelf om niet uit te loggen als je de iPad of iPhone aan een kind geeft. Het is ook aan de klant zelf om voor een credit card te kiezen ipv een iTunes tegoed.
Het is ook aan de klant zelf niet in te stellen dat er geen in-app-aankopen kunnen worden gemaakt.
etc etc…
Je bent er zelf bij wanneer je op “ja’ klikt. Het is niet de maker van het spel die dat doet.
Je gaat toch ook niet zeggen dat er maar 5 glazen bier in het vat mag zitten, zodat jij er niet meer kan bestellen om niet dronken te worden.
Jij zelf bepaald of je nog een biertje koopt. En of je het eens bent met de kosten hiervan. Je bepaalt ook zelf of je die gratis kroeg in gaat om een biertje te bestellen. Jij zelf met jouw eigen verstand.
Maar dit is gewoon maar mijn kleine mening.
(* jij en je in dit verhaal is algemeen, niet naar Jan of iemand anders speciaal gericht)
Appie
De meeste mensen hier op iCulture weten wel hoe ze hun Apple device moeten beveiligen tegen InApp aankopen. Bij installatie van een app wordt telkens een paswoord gevraagd. Maar, default staat een iPad en iPhone ingesteld om het paswoord 15 minuten te onthouden, zodat je niet telkens kort na elkaar je paswoord hoeft in te tikken. Veel ouders weten dit niet, dus het kind begint te spelen en overal op te duwen en voor je het beseft ben je een paar, tientallen of zelfs honderden euro’s armer.
Rick
@Appie: Niet tegen jouw antwoord hoor. Maar je geeft toch ook niet de auto sleutels of de echte credit card aan jouw kind.
Waarom dan wel een systeem waar jouw credit card gegevens in staan?
Misschien moet die 15 minuten niet meer standaard zijn. Maar je hebt het nog steeds zelf in de hand. En dat wil de menigte niet zien. Helaas
Rick
Wat ik wil zeggen is. Het is zo makkelijk een ander de schuld te geven. Dit is één van de weinige dingen die je wel zelf in de hand hebt. En dat is geen gegeven goed bij grote bedrijven.
Laat men daar in Brussel eerst eens naar Energie maatschappijen en energie-meters kijken. Of naar de telco’s in Europa. Of naar automatische afschrijvingen die ten onrechte gedaan worden en je als klant er zelf achteraan moet voor je jouw eigen geld terug ziet.
Of dat de meeste websites waar je een account moet aanmaken je geen mogelijkheid hebt deze ook zelf weer op te zeggen.
Dit heb je zelf in de hand. We hoeven toch voor dit soort dingen niet aan het handje gehouden te worden. Gebruik dat wat je hebt gekregen om te denken en geniet nog van de dingen die je wel zelf kan bepalen in een tijd als nu.
MAT078
Dat sommige mensen hier zeggen dat in-app aankopen niet in een spel zouden mogen zitten is belachelijk,
Maar in-app aankopen van €59,99 zijn net zo belachelijk!
Het is prima dat een freemium game de kosten wil terugverdienen en winst wil maken, maar doe dat met bescheiden prijzen voor de in-app aankopen en niet op een manier dat je aan het betalen bent om verder te komen of dat degene die het meest betaald wint, want dan is de lol van het spel en de motivatie om een hoger level te halen totaal weg
Edwin
@Rick: in een woord perfect. Je schrijft precies hoe ik het ook denk.
Ja, ik heb ok een cc aan mn account gekoppel (bijna uiteraard).
Maar ik heb wel even gekeken hoe dit zit met aankopen, updates en in-app aankopen.
Je kan het prima instellen dat je iedere keer je wachtwoord in moet tikken.
Tik je ” Alles updaten”, dan moet je 1x je wachtwoord intikken. Tik je bij iedere app apart op de update knop, moet je voor iedere app apart je wachtwoord opgeven.
Download je een nieuwe app –>wachtwoord
Start je een in app aankoop –> wachtwoord (ook als je net je wachtwoord ingetikt hebt voor een update of andere download)
Is allemaal prima in te stellen. Het is alleen dat mensen het lastig vinden om steeds maar het wachtwoord in te moeten tikken (of het wachtwoord aan de kinderen geven).
Dat ligt NIET aan apple, maar aan de gebruiker.
Ik speel zelf ook heel veel spelletjes met in-app aankopen, bij sommige maak ik daar wel gebruik van en ik weet wat de kosten zijn, dus het is geheel uit vrije wil en niet omdat ik verslaafd ben. Het is aan de ene kant heel fijn dat het spel gratis is, want je kan het uitproberen en als het niet bevalt kan je het eraf gooien, maar als ze gelijk al een hoog bedrag vragen dan vind ik het vooraf al zonde omdat ik niet weet of ik het spel wel leuk vind. En nu heb ik zelf de beslissing om het alsnog te kopen als ik het leuk vind. Ik vind het ook niet erg, want om zo’n app te maken heb je toch heel wat manuren in gestoken en als daar wat tegenover staat van in-app aankopen, dan is dat helemaal geen probleem.
Rick
@Appleappel: 😀 Men moet gewoon het gezond verstand (gaan) gebruiken. Dan komt alles goed 😀
Jan
@Rick: Mijn probleem is niet dat de spellenmakers hun geld willen terug verdienen, maar dat ze van die belachelijke prijzen vragen.
BV in Skylanders Lost Island, als je daar een bepaald poppetje (digitaal) wilt kopen is het om gerekend (je kunt alleen maar Gems kopen) ± €90,00, dit is echt niet normaal en uiteraard ben je niet goed wijs als je dat gaat doen.
Nu ben ik toevallig een Skylander verzamelaar, maar deze poppetjes die dus zo extreme duur zijn zitten niet in mijn collectie omdat deze niet te koop zijn.
Dan even op je barman terug te komen.
Een barman is verantwoordelijk voor zijn klanten, als de klant te veel gedronken heeft mag en moet de barman hem weigeren om nog wat te geven, dus dat verhaal is toch echt wat anders.
Ieder mens verschilt in denk en handelswijze. Wat jij ‘ondenkbaar’ vind vind een ander dus niet. Er zijn dus vast ook wel mensen die hun autosleutels aan de kinderen geven (om iets uit de auto te halen etc).
Appie
Origineel geplaatst door Rick: @Appleappel: 😀 Men moet gewoon het gezond verstand (gaan) gebruiken. Dan komt alles goed 😀
Ben je aan de paddo’s of zo?! Nobody is perfect. Drie kwart van de wereldbevolking heeft geen ‘gezond verstand’ 😉
Rick
@Jan: Dat begrijp ik. Het is zeker niet prettig dat zo’n in-app-aankoop €99 moet zijn. Helaas is dat de marktwerking. En zijn er mensen die dit wel betalen en dus zal de prijs zo hoog blijven.
@Appie: Daar zit helaas het probleem dus. Ik begrijp dat mensen verschillend zijn en anders denken. Dat blijkt eens te meer uit de reacties. Maar dan nog; als je ‘zomaar’ alles aan iemand anders geeft. blijf je er zelf voor verantwoordelijk.
@Appie: Ik ben erg teleurgesteld dat jij drugs moet introduceren in deze discussie. Nobody is perfect. Oud en versleten opmerking, maar we gaan er maar voor.
Is het niet triest dat jij zegt dat drie kwart van de wereldbevolking geen gezond verstand heeft. rest my case.
Simpel. Gewoon in app aankopen uitzetten. En beperkingen aanzetten zodat je kindje niks kan downloaden, klaar is Kees… en Ricardo en Younes en Mia en Henk en Ingrid.
Niet dat het gepromoot wordt maar bij Apple Zie je een ‘+’ staan als er in-app aankopen gedaan kunnen worden. Je moet je wachtwoord ook niet aan kinderen geven, en anders ipv je creditcard maar een itunes card opwaarderen. Heb je er allemaal geen last van, dit is puur onkunde van mensen zelf. Ook kun je als je kind bedragen uit geeft dit gewoon terug krijgen van Apple.. Andere kant wel goed dat de EU hier zich mee bezig houdt.
@frank: Die ‘+’ is om aan te geven dat een applicatie universeel is. Dat wil zeggen geschikt voor iPhone, iPad en iPod touch.
Ik kan mij hier heel ‘kwaad’ om maken.
Er zijn zeker 10 manieren om jezelf te ‘beveiligen’ voor in App aankopen. En ik wil alle opties met screenshot nog wel verzorgen voor iPhoneClub als artikel.
Het is de eigenaar van het desbetreffende AppleID zijn of haar eigen schuld.
Als je hier niet mee om kan gaan, ben je gewoon niet geschikt. klaar.
Buiten dat is het heel duidelijk aangegeven. En een miljoen keer gezegd. Als je op de fiets stapt wil je toch ook vooraf weten dat de remmen het doen. Als je op vakantie gaat doe je toch ook eerst onderzoek van wat je kan verwachten.
Als je een nieuwe telefoon koopt, lees je toch ook de handleiding als je twijfelt over hoe iets werkt.
Nogmaals, in-app-aankopen worden door de klant zelf gedaan. En je bent er zelf bij als dat het gebeurd.
Nu krijgt Apple weer de schuld van iets wat niet aan Apple ligt en in mijn inziens heeft Apple genoeg gedaan om duidelijk te maken wat het is en hoe je er mee om te gaan.
Ik ben er juist super blij mee. Ik gebruik de gratis App. En als ik het echt iets vind, dan koop ik de volledige versie door in-app-aankopen.
Nogmaals er zijn minimaal 10 manieren om er zorgvuldig mee om te gaan.
@frank: Die plus staat er als een App voor iPad en iPhone geschikt is.
Onder de titel van de app staat dat er in-app-aankopen gedaan kunnen worden.
Zo, dit moest ik al een hele lange tijd uit mijn systeem gooien….
Bij mijn weten is deze hele industrie ooit met een soort in-app model begonnen (de “gratis” telefoon en dan elke maand €45 uit je zak tappen)
Viviane, Neelie en Neven nooit over gehoord…
@Michel Lusthof: Serieus? Weet niet hoe ik daar dan bij kom.. Maar ze hebben toch een teken daarvoor dat je kan zien of er in-app aankopen zijn? Toch bedankt.
Los daarvan, mijn andere stellingen kloppen wel. Ouders moeten maar beter omgaan met hun gegevens en intelligentie.
@frank: De plus staat idd voor universele app. Als er in app aankopen in zitten staat dat er bij (schuin boven de aankoop knop op de iphone)
Dan moet dat wel gewaarschuwd worden en standaard kan je 15 minuten aankopen doen zonder je ww. in te hoeven voeren. Ook dat wordt NERGENS duidelijk vermeld.
Het moet verboden worden dat er in-apps in spellen of programma’s zitten.
Als je wilt dat mensen je spel kopen dan breng je maar eerst een proefversie uit die je dan kan kopen als je dat wilt.
Maar dit gaat niet om het kopen van een spel of programma, maar om de belachelijke (diefstal) aankopen in spellen.
€ 80,00 vragen voor een poppetje of een set extra beurten.
@Jan: Het is een (terug) verdien model voor de App maker. En een lage-drempel voor het kopen van de App.
Wanneer men zoveel tijd en energie heeft gestoken in het bedenken, ontwikkelen, testen, verbeteren en updaten. Wil je twee dingen. Dat de App wordt gekocht, gebruikt. En je wilt de gemaakte kosten terug verdienen.
Het is in alle boven genoemde gevallen dus van belang dat er een in-app-aankoop mogelijkheid is. De in-app-aankoop prijzen worden net als de App of een Boek of een Album door de maker hiervan zelf bepaald.
Kijk:
Nu is het aan de klant zelf of zij verslaafd genoeg zijn aan het spel/ de app om steeds opnieuw de in-app-aankoop te gaan doen. Het is ook aan de klant zelf om alle beveiligingen aan of uit te zetten
Het is ook aan de klant zelf om niet uit te loggen als je de iPad of iPhone aan een kind geeft. Het is ook aan de klant zelf om voor een credit card te kiezen ipv een iTunes tegoed.
Het is ook aan de klant zelf niet in te stellen dat er geen in-app-aankopen kunnen worden gemaakt.
etc etc…
Je bent er zelf bij wanneer je op “ja’ klikt. Het is niet de maker van het spel die dat doet.
Je gaat toch ook niet zeggen dat er maar 5 glazen bier in het vat mag zitten, zodat jij er niet meer kan bestellen om niet dronken te worden.
Jij zelf bepaald of je nog een biertje koopt. En of je het eens bent met de kosten hiervan. Je bepaalt ook zelf of je die gratis kroeg in gaat om een biertje te bestellen. Jij zelf met jouw eigen verstand.
Maar dit is gewoon maar mijn kleine mening.
(* jij en je in dit verhaal is algemeen, niet naar Jan of iemand anders speciaal gericht)
De meeste mensen hier op iCulture weten wel hoe ze hun Apple device moeten beveiligen tegen InApp aankopen. Bij installatie van een app wordt telkens een paswoord gevraagd. Maar, default staat een iPad en iPhone ingesteld om het paswoord 15 minuten te onthouden, zodat je niet telkens kort na elkaar je paswoord hoeft in te tikken. Veel ouders weten dit niet, dus het kind begint te spelen en overal op te duwen en voor je het beseft ben je een paar, tientallen of zelfs honderden euro’s armer.
@Appie: Niet tegen jouw antwoord hoor. Maar je geeft toch ook niet de auto sleutels of de echte credit card aan jouw kind.
Waarom dan wel een systeem waar jouw credit card gegevens in staan?
Misschien moet die 15 minuten niet meer standaard zijn. Maar je hebt het nog steeds zelf in de hand. En dat wil de menigte niet zien. Helaas
Wat ik wil zeggen is. Het is zo makkelijk een ander de schuld te geven. Dit is één van de weinige dingen die je wel zelf in de hand hebt. En dat is geen gegeven goed bij grote bedrijven.
Laat men daar in Brussel eerst eens naar Energie maatschappijen en energie-meters kijken. Of naar de telco’s in Europa. Of naar automatische afschrijvingen die ten onrechte gedaan worden en je als klant er zelf achteraan moet voor je jouw eigen geld terug ziet.
Of dat de meeste websites waar je een account moet aanmaken je geen mogelijkheid hebt deze ook zelf weer op te zeggen.
Dit heb je zelf in de hand. We hoeven toch voor dit soort dingen niet aan het handje gehouden te worden. Gebruik dat wat je hebt gekregen om te denken en geniet nog van de dingen die je wel zelf kan bepalen in een tijd als nu.
Dat sommige mensen hier zeggen dat in-app aankopen niet in een spel zouden mogen zitten is belachelijk,
Maar in-app aankopen van €59,99 zijn net zo belachelijk!
Het is prima dat een freemium game de kosten wil terugverdienen en winst wil maken, maar doe dat met bescheiden prijzen voor de in-app aankopen en niet op een manier dat je aan het betalen bent om verder te komen of dat degene die het meest betaald wint, want dan is de lol van het spel en de motivatie om een hoger level te halen totaal weg
@Rick: in een woord perfect. Je schrijft precies hoe ik het ook denk.
Ja, ik heb ok een cc aan mn account gekoppel (bijna uiteraard).
Maar ik heb wel even gekeken hoe dit zit met aankopen, updates en in-app aankopen.
Je kan het prima instellen dat je iedere keer je wachtwoord in moet tikken.
Tik je ” Alles updaten”, dan moet je 1x je wachtwoord intikken. Tik je bij iedere app apart op de update knop, moet je voor iedere app apart je wachtwoord opgeven.
Download je een nieuwe app –>wachtwoord
Start je een in app aankoop –> wachtwoord (ook als je net je wachtwoord ingetikt hebt voor een update of andere download)
Is allemaal prima in te stellen. Het is alleen dat mensen het lastig vinden om steeds maar het wachtwoord in te moeten tikken (of het wachtwoord aan de kinderen geven).
Dat ligt NIET aan apple, maar aan de gebruiker.
@Rick: kerel waar maak je je druk om
totaal mee eens Rick!!!
Ik speel zelf ook heel veel spelletjes met in-app aankopen, bij sommige maak ik daar wel gebruik van en ik weet wat de kosten zijn, dus het is geheel uit vrije wil en niet omdat ik verslaafd ben. Het is aan de ene kant heel fijn dat het spel gratis is, want je kan het uitproberen en als het niet bevalt kan je het eraf gooien, maar als ze gelijk al een hoog bedrag vragen dan vind ik het vooraf al zonde omdat ik niet weet of ik het spel wel leuk vind. En nu heb ik zelf de beslissing om het alsnog te kopen als ik het leuk vind. Ik vind het ook niet erg, want om zo’n app te maken heb je toch heel wat manuren in gestoken en als daar wat tegenover staat van in-app aankopen, dan is dat helemaal geen probleem.
@Appleappel: 😀 Men moet gewoon het gezond verstand (gaan) gebruiken. Dan komt alles goed 😀
@Rick: Mijn probleem is niet dat de spellenmakers hun geld willen terug verdienen, maar dat ze van die belachelijke prijzen vragen.
BV in Skylanders Lost Island, als je daar een bepaald poppetje (digitaal) wilt kopen is het om gerekend (je kunt alleen maar Gems kopen) ± €90,00, dit is echt niet normaal en uiteraard ben je niet goed wijs als je dat gaat doen.
Nu ben ik toevallig een Skylander verzamelaar, maar deze poppetjes die dus zo extreme duur zijn zitten niet in mijn collectie omdat deze niet te koop zijn.
Dan even op je barman terug te komen.
Een barman is verantwoordelijk voor zijn klanten, als de klant te veel gedronken heeft mag en moet de barman hem weigeren om nog wat te geven, dus dat verhaal is toch echt wat anders.
Inderdaad, gewoon de optie in app aankopen uitzetten.
@Rick:
Ieder mens verschilt in denk en handelswijze. Wat jij ‘ondenkbaar’ vind vind een ander dus niet. Er zijn dus vast ook wel mensen die hun autosleutels aan de kinderen geven (om iets uit de auto te halen etc).
Ben je aan de paddo’s of zo?! Nobody is perfect. Drie kwart van de wereldbevolking heeft geen ‘gezond verstand’ 😉
@Jan: Dat begrijp ik. Het is zeker niet prettig dat zo’n in-app-aankoop €99 moet zijn. Helaas is dat de marktwerking. En zijn er mensen die dit wel betalen en dus zal de prijs zo hoog blijven.
@Appie: Daar zit helaas het probleem dus. Ik begrijp dat mensen verschillend zijn en anders denken. Dat blijkt eens te meer uit de reacties. Maar dan nog; als je ‘zomaar’ alles aan iemand anders geeft. blijf je er zelf voor verantwoordelijk.
@Appie: Ik ben erg teleurgesteld dat jij drugs moet introduceren in deze discussie. Nobody is perfect. Oud en versleten opmerking, maar we gaan er maar voor.
Is het niet triest dat jij zegt dat drie kwart van de wereldbevolking geen gezond verstand heeft. rest my case.