De app sector in de Europese Unie is booming. In vijf jaar tijd is de sector van vrijwel niets uitgegroeid tot een belangrijke miljardenmarkt. De sector zou in 2018 goed moeten zijn voor bijna 5 miljoen banen en een jaaromzet van 63 miljard dollar. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Europese Commissie, dat vandaag in Brussel is gepresenteerd.
Miljardenbusiness met groeipotentie
Het onderzoek is in opdracht van de Europese Commissie uitgevoerd door GIGAOM. Het biedt interessante cijfers over de appsector in de Europese Unie en daarbuiten. In Europa werd afgelopen jaar 6,1 miljard euro aan apps uitgegeven door consumenten en adverteerders. Dit is 30 procent van de wereldwijde uitgaven aan apps. Naar schatting werden er in 2013 zo’n 94 miljard apps gedownload. De Europese Commissie verwacht op basis van het onderzoek dat de totale uitgaven in de EU over 4 jaar naar 18,7 miljard dollar zijn gestegen.
Ontwikkelaars uit de Europese Unie halen 43% van hun app-omzetten uit de markten in de Europese Unie en de VS. Gezamenlijk verdienen ontwikkelaars het afgelopen jaar 11,5 miljard dollar aan apps voor consumenten, banken, media, retail en andere sectoren. Verwacht wordt dat dit aantal binnen vier jaar verviervoudigd zal zijn. In september 2013 werd door de Europese Unie al een soortgelijk onderzoek uitgevoerd. Hieruit bleek dat de app-economie van de EU verantwoordelijk is voor meer dan een vijfde (22%) van de wereldwijde productie van apps en app-gerelateerde diensten en producten. Toen werd geschat dat in Europa meer dan 529.000 mensen full-time werkzaam zijn in de productie van apps, en ongeveer 269.000 mensen in app-gerelateerde beroepen.
App Store en Google Play Store
Apple maakte in januari bekend dat er over het hele jaar 2013 40 miljard apps zijn gedownload, goed voor een wereldwijde omzet van 10 miljard dollar. In het licht van de nieuwe cijfers van de Europese Unie zou dit betekenen dat de EU verantwoordelijk is voor 3 miljard downloads. De App Store vormt een belangrijk onderdeel van het miljardenimperium van Apple-topman Eddy Cue, waar we eerder al uitgebreid naar keken. Analisten schatten dat de Google Play Store voor Android 1,3 miljard dollar aan omzet behaalde. De Play Store telde in december 2013 zo’n 950.000 apps; de teller van de App Store staat op meer dan 1 miljoen apps.
Banenmotor
Volgens het rapport biedt de Europese appeconomie op dit moment al werk aan 1 miljoen ontwikkelaars en nog eens 800.000 mensen die zich bezighouden met marketing en ondersteuning. Als de groei zich op dezelfde wijze voortzet, zouden 2,7 miljoen ontwikkelaars in 2018 een baan in de sector moeten hebben. De grote ontwikkelaar Golden Gekko heeft al aangegeven dat ze volgend jaar hun personeelsbestand met 40-50% willen uitbreiden en het Londense Grapple Mobile dat drie jaar geleden met drie man gestart is, biedt nu werk aan 120 man. Het bedrijf is van plan om volgend jaar verdubbeld te zijn.
Neelie Kroes, vice-president van de Europese Commissie en daarnaast verantwoordelijk voor de digitale agenda:
Gezien de toenemende werkloosheid onder jongeren, geven deze cijfers nieuwe hoop. De appsector is een gebied van onze digitale sector waar Europa echt de leiding kan nemen. Maar we moeten knelpunten als verbindingen en fragmentatie aanpakken, een belangrijke reden om te streven naar één telecommarkt. Grijp een van deze drie miljoen nieuwe banen in de app-economie!
In augustus 2013 werd door de Europese Commissie het nieuwe project Eurapp geïntroduceerd dat de app-economie in de Europese Unie met een speciale prijzenpot moet stimuleren. Dit moet extra banen en economische groei opleveren.
Games belangrijk
Vooral de ontwikkeling van games is binnen de Europese Unie een belangrijke reden voor het enorme succes van de sector. Uit het onderzoek blijkt dat 28 van de belangrijkste Europese bedrijven verantwoordelijk zijn voor 40 procent van de 100 apps die in de EU en VS het meeste opbrengen. Vooral de Scandinavische landen doen het goed en staan met drie bedrijven in de top 5: King.com van het razend populaire Candy Crush op 1; Supercell van Clash of Clans en Hayday op 2 en Rovio bekend van Angry Birds op de 5e plaats. Ook ontwikkelaars uit Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk zouden hun succes vooral buiten het eigen land vinden, zo concludeert het rapport.
Ook in Nederland zijn er de nodige ontwikkelingen op gamegebied. Eerder deze week werd het nieuwe investeringsfonds GameOn geïntroduceerd, dat ook steun krijgt van de overheid. Dit fonds heeft 10 miljoen euro in kas om Nederlandse start-ups in de game-industrie financieel te ondersteunen. Ook is het erop gericht om buitenlandse start-ups naar Nederland te halen en creativiteit en nieuwe businessmodellen te stimuleren.
Uitdagingen
Wel heeft de sector te maken met de nodige uitdagingen. Een daarvan is het gebrek aan goed geschoold personeel. Bedrijven uit de Europese Unie hebben moeite om met salarissen in de VS te kunnen concurreren, het onderwijs loopt achter en vooral start-up ontwikkelaars hebben onvoldoende kennis en ervaring. Ook blijkt dat het ontwikkelen nog vooral een mannenbolwerk is. Slechts 9 procent van de ontwikkelaars is vrouw.
Ook technologie speelt een belangrijke rol. Bijna een kwart van de ontwikkelaars hoopte op een snellere uitrol van 4G in Europa. In Nederland wordt daar inmiddels flink in geïnvesteerd door de verschillende grote providers, waarvan KPN met een dekking van 80% op dit moment het verst is. Eurocommissaris Neelie Kroes noemt het verbeteren van (mobiele) breedbandnetwerken als een van haar speerpunten. Verder spraken ontwikkelaars zich uit tegen de mate waarin andere platformen met elkaar kunnen samenwerken.
Neelie Kroes:
Alle apps en mobiele apparaten zijn afhankelijk van breedbandnetwerken. Echter, het raamwerk van Europese telecomaanbieders is versplinterd en beperkt. Dit leidt tot slechte draadloze verbindingen, die niet grensoverschrijdend zijn en apps en diensten die geblokkeerd of beperkt worden door provider. In de wereld van morgen, waar zelfs auto’s verbonden zijn en we voor gezondheidstoepassingen van mobiele apps afhankelijk zijn, is het essentieel om deze knelpunten te verhelpen.
Dit artikel is onderdeel van de reeks iCulture Biz, waarin we onderwerpen bespreken die voor zakelijke gebruikers interessant zijn.
Bekijk ook het volledige rapport van GIGAOM Research (PDF)
Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties