Voedsel, dekens, paraplu’s en thermoskannen met koffie werden in de strijd gegooid om te zorgen dat Duitse iPhone-kopers een goed gevoel aan de lancering van de iPhone in Duitsland overhielden. Aan het eind van de eerste verkoopdag waren er 10.000 iPhones verkocht. In Londen reikte de wachtrij voor de Apple Store tot ver in het Financial District. Maar een echt mediaspektakel bleef uit. Daar kon zelfs de aanwezigheid van Phil Schiller in Londen niets aan veranderen.
Volgens The Register waren er bij de Britse lancering meer journalisten en pr-mensen dan kopers op de been. O2 had 1.400 extra medewerkers ingezet om de lancering in goede banen te leiden en pr-mensen van Carphone Warehouse hadden zich over alle uithoeken van het land verspreid om te zorgen dat het juiste verhaal naar buiten kwam. Maar volgens diezelfde Register vond het beoogde evenement niet plaats zoals de pr-mensen zich hadden voorgesteld. Het was een gemiddelde woensdagavond: om 7 uur ‘s avonds waren de winkels gevuld met het gebruikelijke winkelpubliek. In veel gevallen waren er meer verkoopmedewerkers dan klanten aanwezig. In de rij staan was nergens nodig. De rij bij de Apple Store in Regent Street zou volgens een commentator wel eens kunstmatig zijn geweest.
Andere media zijn positiever: ze laten blije kopers aan het woord, die al sinds de lancering van de iPhone zitten te wachten om als eerste eentje in handen te hebben. Een Duitser vergelijkt de lancering met de eerste kleurentelevisies in Duitsland, waarbij mensen met hun neus tegen de etalageruit van warenhuizen stonden gedrukt om het wonder der techniek te zien. Toch klinkt ook nu weer de gebruikelijke kritiek: de iPhone is eigenlijk te duur, aangevuld met de gebruikelijke kritiek dat er geen 3G in zit, dat er inmiddels genoeg concurrende toestellen zijn, dat we niet gewend zijn om bij het afsluiten van een tweejarig abonnement ook nog voor een toestel te betalen en ga zo maar door.
De Britse lancering kreeg nog met een ander probleem te maken: meteen toen de winkeldeuren opengingen bleek er een storing in de pin- en creditcard-automaten. Volgens PC Advisor heeft Carphone Warehouse daardoor geen enkele iPhone verkocht. Toen na een uur werd besloten dat er ook met contant geld betaald kon worden, bleken veel klanten al afgedropen in de stromende regen. Dan maar geen iPhone, of anders maar even langs de telefoonwinkel van O2 zelf. Daarom is het misschien begrijpelijk dat Carphone Warehouse nog steeds geen cijfers wil geven hoeveel iPhones er op de dag van de lancering nu eigenlijk zijn verkocht.
In Duitsland speelt intussen een heel ander probleem: volgens een bericht van Dow Jones heeft heeft CEO Rene Obermann van Deutsche Telekom gewaarschuwd voor tekorten. Er zouden wel eens te weinig iPhones kunnen zijn om de feestdagen door te komen. Obermann zegt:
We geven geen precieze voorspellingen, maar het aantal registraties op onze website doet mee geloven dat de feestdagen een sterke verkoopperiode zullen zijn. De vraag voor mij is of we genoeg toestellen hebben om aan de vraag van de klanten te voldoen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties