Twitter wil ook in Europa live sportwedstrijden gaan uitzenden. Je kunt ze dan bekijken via je iPhone en Mac, maar ook via de Apple TV. Daarmee krijgen de kabelaanbieders, zenders en tv-netwerken in Europa er een extra concurrent bij. In de VS heeft Twitter al rechten op het uitzenden van NFL-wedstrijden. Volgens Thomas Metz van Twitter Benelux zijn er plannen om iets soortgelijks ook in Europa te doen.
Live sport via Twitter
Metz is verantwoordelijk voor sport-partnerships in de Benelux en zit ook in Twitter’s Global-team, waardoor hij kennis heeft van de internationale plannen van Twitter. Metz onthulde de plannen gisteravond op het Sports Interactive Europe-evenement in Amsterdam.
Als Twitter de rechten op live sportevenementen krijgt, geldt dat niet alleen voor mobiel en het web, maar ook voor spelconsoles en andere apparaten zoals de Apple TV. Je kunt de beelden live en fullscreen bekijken, waarbij je naar wens een overlay met Twitter-berichten te zien krijgt. Ook kun je een kleiner videobeeld kiezen, zodat je de berichtenstroom eronder beter kunt lezen. Het opmerkelijke is dat Twitter geen geld betaalt voor de NFL-beelden. Ze delen alleen de reclame-inkomsten met de rechthebbenden.
Genoeg belangstelling in Europa
Volgens Metz is er vanuit Europa genoeg belangstelling. Adverteerders sponsoren graag vooraf of tijdens de wedstrijd met reclame en Twitter-gebruikers lieten tijdens de afgelopen spelen in Rio zien dat ze graag video’s delen.
Als Twitter de rechten ook in Europa krijgt, is dat een interessante ontwikkeling. Metz denkt dat in toenemende mate de sportrechten los van de tv-rechten verkocht zullen worden. Nu steeds meer mensen via hun mobiel of apparaten zoals de Apple TV kijken, betekent het dat tv-rechten minder waard zijn. Zeker als je daarvoor speciale abonnementen zoals bij Fox Sports moet afsluiten, terwijl Twitter dezelfde beelden gratis uitzendt via je Apple TV. Metz wilde nog niet verklappen of er al gesprekken gaande zijn met Europese sportbonden.
Twitter: van berichtendienst naar streaming platform?
Voor Twitter is het ook een slimme zet, want ze hebben moeite met verdere groei. Eerder dit jaar steeg de koers van het bedrijf nadat bekend werd dat er overnamekandidaten azen op de berichtendienst, maar gisteren zakte de koers alweer met 18 procent, omdat Google en Disney zouden zijn afgehaakt. Google zou momenteel geen plannen hebben voor een overname en het is onwaarschijnlijk dat Disney een poging doet om Twitter te kopen. Salesforce zou nog wel in de race zijn. CEO Mark Benioff noemde Twitter een ‘ongepolijste juweel’. Gaandeweg zou de insteek van Twitter wel kunnen veranderen: van een berichtendienst naar een streaming platform voor allerlei content, zoals sportwedstrijden en verkiezingsdebatten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties