Ken je Cow Clicker nog?
Het is 2010, Steve Jobs leeft nog, Google+ bestaat nog niet en Facebook was nog geen beursgenoteerd bedrijf. Ian Bogost zit op de bank bij een vriend in Brooklyn en ergert zich aan de stompzinnige games op Facebook. Hij besluit een satirisch spelletje te maken: Cow Clicker. Het was niet veel meer dan een game waarbij je op een koe moest klikken, maar de game werd een daverend succes. Meer dan 180.000 mensen vonden het leuk genoeg om te spelen. Zo kreeg Bogost, eigenlijk zonder dat hij daar bewust naar op zoek was of erom vroeg, een enorme berg persoonlijke data van 180.000 mensen in handen. In een persoonlijk relaas vertelt hij nu hoe bedrijven nog steeds kunnen beschikken over jouw data, ook als het gaat om een spelletje dat je in 2010 ooit eens in een gekke bui hebt gespeeld. Zo heel onschuldig was Facebook toen ook al niet: games zoals Farmville en Pet Society werden bewust gemaakt om mensen verslaafd te maken en om de connecties met vrienden zoveel mogelijk uit te buiten. Cow Clicker was eigenlijk bedoeld als een satirisch spelletje, als protest tegen de spelletjes die onder de niet zo snuggere Facebook-gebruikers populair waren. Het was destijds heel gemakkelijk om allerlei persoonlijke data te verzamelen. Sterker nog: het was nauwelijks te voorkomen. Als je een populaire game maakte kreeg je ongevraagd alle data van Facebook cadeau.
Makkelijk data binnenslurpen
Sinds 2007 staat Facebook het toe om apps te maken. Het idee was dat het meer gebruikers zou trekken, die langer op het platform zouden rondhangen. Er ontstonden persoonlijkheidsquizzen, horoscopen en heel veel spelletjes. Het was makkelijk voor appmakers om allerlei informatie binnen te slurpen, zoals vriendenlijst, locatie, relatiestatus, likes, posts en meer. Pas in 2014 begon Facebook die informatie te beperken en kregen appmakers alleen nog naam, geslacht, netwerk en profielfoto te zien. Voor locatie en andere uitgebreidere info moest eerst toestemming worden gevraagd. Voor een gebruiker is het niet altijd even duidelijk: de pop-up waarin je toestemming geeft is in de stijl van Facebook, waardoor het lijkt alsof Facebook erachter staat. Het lijkt ook alsof de apps zelf binnen de Facebook-website draaien, terwijl dat niet zo is.
Telkens wanneer je zo’n app opende stuurde Facebook een nieuwe bak met gebruikersdata. Aanvankelijk gebeurde dat nog onversleuteld. Facebook eiste dat elke appmaker over een privacybeleid beschikte, maar controleerde niet wat daarin stond. Er werd alleen gekeken of ergens een pagina tekst met het kopje ‘privacybeleid’ te vinden was. De maker van Cow Clicker kreeg daarom toegang tot alle Facebook ID’s en de netwerken van mensen, waarmee nog meer informatie te achterhalen was. Facebook stuurde appontwikkelaars allerlei data en drong erop aan dat ze niet meer zouden opslaan dan ze nodig hadden, maar controleerde er niet op. De quick-and-dirty werkwijze van Facebook zorgde ervoor dat data niet goed was beveiligd en er niet werd nagedacht over consequenties. Snel nieuwe functies invoeren met A/B-tests was belangrijker dan alles goed dichttimmeren.
Nooit controle
Terugkijkend vindt Ian Bogost de huidige reactie van Mark Zuckerberg nogal laf. Facebook heeft nooit controle uitgeoefend op het verzamelen, delen en verkopen van gebruikersdata. Die data is nu zodanig verspreid dat het niet meer terug te draaien is. Gebruikers konden hun permissies later intrekken en het was dan de bedoeling dat de appmakers ook hun data zouden verwijderen. Maar Bogost betwijfelt of veel bedrijven dat doen. Als je data al in vreemde handen is, heeft Facebook niet meer de macht om te zorgen dat het wordt gewist. Die data is al lang doorverkocht en het is niet meer te traceren op hoeveel plekken het nu is opgeslagen. Sommige Facebook-appmakers hadden vanaf het begin kwaadaardige plannen, anderen kregen de data in de schoot geworpen. Of zoals Bogost het zegt: “We kregen het in onze mik geschoven”.
Wil je de toestemming van apps intrekken, dan kan dat. Wel moet je er rekening mee houden dat data die al bij appmakers ligt niet zomaar wordt gewist. Je zou elke appmaker afzonderlijk kunnen benaderen met een verzoek om jouw privédata te wissen, maar je kunt moeilijk controleren of dit daadwerkelijk gebeurt. Ook kan de data inmiddels zijn verkocht aan allerlei externe partijen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
- WhatsApp krijgt extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (07-04)
Facebook is (van moederbedrijf Meta) 's werelds grootste sociale netwerk, met apps voor de iPhone, iPad en desktop. Met diverse tips en gidsen helpen we je op weg om meer uit het sociale netwerk te halen, hoe je je privacy op Facebook kan verbeteren en meer. Wil je stoppen met Facebook, dan lees je hier ook hoe je Facebook kan verwijderen en je account kan opzeggen.

- Alles over Facebook
- Privacy op Facebook verbeteren
- Alternatieven voor de Facebook-app
- Facebook-account verwijderen
- Meest recente berichten in Facebook bekijken
- Facebook fotoalbums downloaden
- Facebook-app werkt niet op je iPhone? Probeer dit
- Facebook-notificaties uitschakelen
- Snel je Facebook-status bijwerken
- Facebook tweestapsverificatie via verificatie-app
- Donkere modus in Facebook Messenger
- Hoeveel tijd besteed jij in Facebook?
- Facebook verwijderen, account opzeggen en meer
- Volg iCulture op sociale media: Facebook en meer
Met andere woorden.. You’re fr#ckt..
Nu je account verwijderen is geen oplossing omdat je daarmee niets verwijderd… yaayyyy
@Michel: Dus gewoon je FB account aanhouden dus.. anders mis je weer zoveel leuke posts en zo 🤣👍
Al dit soort berichten van de afgelopen weken levert alleen maar dezelfde reactie op: dohh?!?
Al jn 2010 zei Zuckerberg ”privacy is dead”.
Eerder al, in 1999, zei de ceo van sun microsystems. You have zero privacy anyway. Get over it.
Mensen zijn gewoon niet bewust van wat ze allemaal op internet en sociale media specifiek doen.
Alles wat facebook van je weet, heb je zelf aangeleverd.
Beide uitspraken kunnen nog geen 10 jaar later worden gekwalificeerd als de ‘domste’ uitspraken van dit moment. Gevolgd door:”Ik heb toch niets te verbergen.” Hoe kun je als CEO dit soort uitlatingen doen en ermee weg komen? Enfin….we stonden erbij en keken ernaar…..
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Het verbaasd mij nog steeds wat mensen voor data op het internet gooien zonder hierbij stil te staan.
Voorbeeld: iemand wilde iets van mij kopen via internet. Ik had alleen zn voor- en achternaam (via zn emailadres). even gezocht op facebook naar zn naam en vrijwel alle informatie staat daar:
– woonplaats
– persoonlijke foto’s
– gevolgde studie
– huidig werk
– relatie
Uit dingen zoals de foto’s is vaak ook te zien wie de ouders zijn en persoonlijke interesses zoals hobby’s.
Staat de studie of werk er niet tussen? Even zoeken op linkedin en ja hoor, alle historie zoals werkervaringen en gevolgde opleidingen.
Je hoeft geen computer nerd te zijn om dit soort informatie uit te zoeken.
Ik gebruik zelf geen facebook, heb mn linkedin profiel al jaren niet gebruikt en vertrouwelijk informatie zoals adres en woonplaats gooi ik al helemaal niet op internet.
Ik denk zelfs 2x na voordat ik ergens een telefoonnummer invul bij bijvoorbeeld online aankopen.
Nu ik lees dat een simpel, satirisch spel persoonlijke gegevens ontving van meer dan 180.000 mensen ben ik nog blijer dat ik nooit een facebook profiel heb aangemaakt.
@Milan: Ik had ook FB. Maar bij mij zag je alleen mijn profielpic en voor/achternaam. Meer niet. Alleen mijn Fb friends(die ik in real ken) konden het zien. Heb nu al tijdje geen Fb meer. En App ook niet meer. Want helaas hoort App bij Fb sinds 4 jaar.
Skype,Bbm,Facetime,Imessage en Mail zijn genoeg.