Daarvan zijn 22 gestopt nog voordat het Cambridge Analytica-schandaal losbarstte. De deals zouden in de loop van een aantal jaren zijn gesloten. Externe partijen kregen daarmee toegang tot persoonlijke data van gebruikers, nog voordat Facebook een iOS-app uitbracht. Dat schrijft de New York Times.
Uit het verhaal blijkt niet hoeveel data Apple data kreeg. Een woordvoerder van Apple heeft de deal bevestigd en legde uit dat de toegang tot persoonlijke data nodig was “om te zorgen dat gebruikers foto’s op het sociale netwerk konden plaatsen, zonder de Facebook-app te openen”. Afgelopen september zou Apple pas met de samenwerking zijn gestopt.
Volgens de New York Times gaf Facebook bepaalde fabrikanten toegang tot informatie zoals relatiestatus, geplande evenementen, religie en politieke interesses. Ook kregen toestelmakers toegang tot data van vrienden die zelf hadden geweigerd om met externe partijen te delen. Of Apple hier ook bij betrokken is, is niet duidelijk.
Tim Cook reageerde afgelopen maart fel op de kritiek op Facebook en gaf aan dat hij “nooit in die situatie terecht zou komen“. Toch lijkt Apple toch wel van de enorme datacollectie van Facebook te hebben geprofiteerd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Op welke Apple-events kun je in 2025 rekenen? Dit zijn onze verwachtingen (14-01)
- iCulture peilt: naar welke nieuwe Apple-producten van 2025 ben jij het meest benieuwd? (10-01)
- Apple betaalt in rechtszaak, maar benadrukt: bij Siri draait alles om privacy (09-01)
- Vanaf 3 februari kun je weer meedoen aan Apple's Swift Student Challenge (08-01)
- Apple's verlengde retourtermijn voor de feestdagen is bijna voorbij (07-01)
Reacties: 10 reacties