Zo test Facebook verschillende appdesigns

Facebook gebruikt het Airlock-testsysteem om nieuwe app-functies te testen met een kleine groep gebruikers.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Facebook iPhone iOS 7 aangepast en meerIs je wel eens opgevallen dat de Facebook-app er voor jou anders uitziet dan de app van vrienden? Het heeft te maken met A/B-tests die Facebook uitvoert. Een klein percentage van de gebruikers krijgt een nieuw appdesign te zien, maar als de verandering aanslaat krijgen steeds meer mensen het nieuwe appdesign in beeld. Op die manier kunnen ze geleidelijk testen welke nieuwe functies het best aanslaan.


Facebook maakt hiervoor al een tijdje gebruik van een testsysteem genaamd Airlock, waarmee een klein aantal gebruikers van de apps voor iOS en Android een aangepase versie te zien krijgen. Facebook ziet vervolgens of de aangepaste versie beter werkt. In een uitgebreide blogpost legt Facebook de technische aspecten van Airlock uit.

Volgens Facebook werd er in het verleden op vergelijkbare wijze getest, maar werd dit opeens een stuk lastiger toen de deels webgebaseerde app werd omgeruild voor een native applicatie. Door Airlock te ontwikkelen kon Facebook weer veranderingen in de app geleidelijk uitrollen, om zo te experimenteren met nieuwe ideeën. We zagen Facebook hier in het verleden al regelmatig gebruik van maken om bijvoorbeeld nieuwe functies te testen.

Tijdens een test met Airlock kunnen de analisten van Facebook de performance tussen gewijzigde en ongewijzigde apps vergelijken. Tijdens één van deze experimenten veranderde Facebook bijvoorbeeld het chaticoon naar het woord ‘Chat’, om er achter te komen of dit wellicht een klein effect zou hebben op de hoeveelheid chatgesprekken via de mobiele apps.

In de zomer van 2013 testte Facebook een nieuwe menubalk volgens het Airlock-principe, die uiteindelijk de basis zou zijn voor het nieuwe design voor de Facebook iOS 7-app. Deze knoppen verschenen bij een select aantal gebruikers onderin beeld.

Facebook bottom menu iosFacebook iOS 6 gewoon

Links/boven het experimentele design, rechts/onder het toen nog gebruikelijke ontwerp.

Facebook Messenger installatie verzoekWe zagen Facebook recentelijk nog een nieuwe toevoeging op deze manier gefaseerd uitrollen: sommige gebruikers van de Facebook-app kregen de melding dat ze de vernieuwde Facebook Messenger-app moesten installeren om Facebook’s chatfunctie te gebruiken, terwijl anderen het originele chattabblad nog tot hun beschikking hadden. Facebook Messenger steeg hierdoor flink in de App Store-hitlijsten. Deze optie lijkt echter al voor zoveel mensen te verschijnen, dat Facebook hiermee enigszins afwijkt van het gebruikelijke testprincipe.

In onderstaande grafiek laat het bedrijf zien hoe ze een Airlock-experiment uitrollen. De oranje lijn toont het aantal gebruikers dat de functie nog niet heeft gezien, de lichtgroene balk is de gebruikersgroep die de nieuwe functie al heeft en de donkergroene balk toont aan hoeveel mensen de toegevoegde wijziging al hebben gezien in de app. In een testgroep van 90.000 gebruikers wordt een nieuwe functie eerst aangeboden bij ongeveer 30.000 mensen, waarvan een zeer klein deel de app-wijziging ook daadwerkelijk voor ogen heeft gehad op dag één. Naarmate de week vordert wordt een steeds groter deel van de testpoule blootgesteld aan de nieuwe optie en groeit ook het aantal gebruikers dat hem daadwerkelijk gezien of gebruikt heeft. Na een week zou nog maar 30 procent het experiment nog niet bekeken hebben.

Facebook Airlock test

Bevalt een nieuwe functie, dan wordt hij later door Facebook voor iedereen beschikbaar gesteld via een algemene update. Tot die tijd is de optie echter beperkt tot alleen de testpoule. Dit betekent dat je soms vrienden zult zien die opties of layoutwijzigingen in de Facebook-app hebben die verder voor niemand anders beschikbaar zijn – of ooit zullen zijn.

Facebook maakte afgelopen nacht ook bekend dat de Sponsored Stories-advertenties vanaf 9 april van het sociale netwerk zullen verdwijnen. Deze reclame-optie maakte het voor bedrijven mogelijk om je eerder geplaatste berichten als advertenties aan te bieden. Een check-in bij een restaurant kon hierdoor bijvoorbeeld als reclamebericht in de tijdlijn van je vrienden terecht komen.

Downloaden: Facebook (gratis, universeel, iOS 6.0+)

Informatie

Laatst bijgewerkt
24 juli 2014 om 0:12
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.