‘Facebook werkt aan gezondheid- en AR-accessoires’

Facebook werkt aan vier hardwareproducten, waaronder een gezondheidsaccessoire en een product met augmented reality, twee terreinen waar Apple ook hoog op inzet.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Brengt Snapchat eigen hardware uit? Dan Facebook ook. Het sociale netwerk heeft een aantal producten in ontwikkeling, die ze op de F8-conferentie in april willen laten zien. Het gaat onder andere om een gezondheidsaccessoire, ontwikkeld onder leiding van een Stanford-cardioloog.


Facebook F8 conferentie Mark Zuckerberg

Speciaal hardwarelab
Eerlijk is eerlijk: Facebook startte een jaar geleden al met Building 8, een aparte ontwikkelafdeling voor hardware-producten. Het was een logische stap: met de overname van Oculus VR werd Facebook in één klap ook hardware-fabrikant. Maar nu Snaps Spectacles een enorm succes zijn, lijkt Facebook de investeringen te hebben opgeschroefd: er wordt gewerkt aan maar liefst vier nieuwe producten.

Eén van de projecten zou te maken hebben met een drone, de andere met het maken van hersenscans. Daarnaast zijn er twee relatief nieuwe projecten op de radar gekomen: iets met augmented reality en een gezondheidsaccessoire. Met die laatstgenoemde twee zou Facebook kunnen concurreren met Apple.

Mark Zuckerberg denkt dat VR de toekomst is van Facebook.

Augmented reality voor echt contact

Facebook’s Building 8 staat onder leiding van voormalig Google-medewerkster Regina Dugan, die in blogpostings misschien al een tipje van de sluier heeft opgelicht. Ze schreef dat het zo moeilijk is om echt contact te maken met mensen die ver weg zijn en was optimistisch dat dit met hardware kan worden opgelost. Zo’n augmented reality-systeem zou je dan bijvoorbeeld het gevoel kunnen geven dat de andere persoon in de kamer is.

In ieder geval is duidelijk dat Facebook meer wil doen dan het maken van een VR-bril. Of we alle producten in april te zien krijgen is nog even afwachten: sommige zijn in ontwikkeling en zijn misschien nog niet ver genoeg om al aan een miljoenenpubliek te tonen.

Reacties: 4 reacties

  1. Leuk idee, maar helaas…..FaceBook. Daar kleeft tzt een misselijkmakend verdienmodel aan vast, waarbij verzekeraars, reisorganisaties en andere commerciele partijen miljoenen betalen aan FaceBook voor het gebruik van jouw data. Jij kunt dan lekker gratis je scans doen en wegzakken in je virtuele wereld.

  2. Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling dat ze zich nu ook gaan bezighouden met gezondheid. Facebook… het bedrijf dat zich weinig aantrekt van privacy en alle informatie doorverkoopt aan wie er maar voor wilt betalen.

  3. Origineel geplaatst door Flieps
    Leuk idee, maar helaas…..FaceBook. Daar kleeft tzt een misselijkmakend verdienmodel aan vast, waarbij verzekeraars, reisorganisaties en andere commerciele partijen miljoenen betalen aan FaceBook voor het gebruik van jouw data. Jij kunt dan lekker gratis je scans doen en wegzakken in je virtuele wereld.

    Alleen de zon, die komt voor ‘niets’ op. Ik denk dat wij daar nog even aan moeten wennen.

    Niets is gratis, wij betalen met gepersonaliseerde data met als gevolg gerichte advertising en alles wat erbij komt kijken. Een banner van WC-eend is zooo 1998…..

  4. FB je gezondheidsgegevens geven is bijna net zo dom als in bad gaan zitten met je iPhone in het stopcontact.
    Dag mijnheer X, vanaf heden gaat uw premie van uw levensverzekering omhoog omdat we zien dat u niet voldoende beweging heeft gedurende uw dag.