Facebook laat gebruikers eindelijk het navigatiemenu aanpassen

Facebook laat gebruikers nu het navigatiemenu zelf aanpassen. Dit nadat het bedrijf in 2018 beloofde een 'gepersonaliseerde' app te willen leveren.

Voor wie het storend vond dat het navigatiemenu in de Facebook-app vaak zonder aankondiging aangepast werd, is er goed nieuws. Het bedrijf laat gebruikers nu het navigatiemenu aanpassen naar eigen wens. Dit meldde TechCrunch vannacht.

Navigatiemenu op Facebook verandert vaak

Het navigatiemenu van Facebook is al jaren een prominent onderdeel binnen de app. Je vindt hem onderin en hij is te herkennen aan de verschillende icoontjes.

Facebook experimenteert graag stilletjes met nieuwe functies van de app in zogenaamde A/B-tests. Daardoor merkten gebruikers dat het navigatiemenu van de app nogal veranderlijk is. Er werden tabbladen toegevoegd van bijvoorbeeld Facebook Marketplace en Groepen, terwijl niet iedereen dat wil gebruiken.

Deze ongewenste tabbladen kregen ook vaak hun eigen rode bolletje met een zogenaamde notificatie, ook als je het niet gebruikt. Daar ben je nu vanaf, want je kunt het inschakelen en de navigatiebalk zelf samenstellen.

Facebook heeft de instellingen voor het navigatiemenu enigszins verstopt. Hier vind je ze:

  1. Open de Facebook-app.
  2. Tik op het menu rechtsonder.
  3. Scroll naar beneden en tik op Instellingen en privacy.
  4. Tik op Instellingen.
  5. Zoek naar Snelkoppelingenbalk en tik erop.
  6. Stel jouw navigatiemenu samen.
  7. Start de Facebook-app opnieuw op.

Facebook navigatiemenu instellingen

Zie je de instellingen niet staan? Dan moet je nog even geduld hebben, want Facebook liet aan TechCrunch weten dat het bedrijf nog bezig is met de uitrol. Vrijwel de meeste iOS-gebruikers hebben deze functie echter al tot hun beschikking. Androidtelefoons zullen gedurende de komende weken deze nieuwe instellingen krijgen.

Facebook wil een ‘gepersonaliseerde’ app

In 2018 meldde Facebook al dat er plannen waren voor een zelf samen te stellen navigatiemenu. Het plan was om het menu eerst automatisch op basis van gebruik samen te stellen. Later zouden de instellingen toegevoegd worden voor gebruikers.

Uit onze ervaringen blijkt het automatisch samengestelde navigatiemenu niet echt te letten op het gebruik. Zo wordt Facebook Marketplace getoond terwijl dit nog nooit is gebruikt. Met een omweg konden gebruikers al sommige tabbladen weghalen, maar het is goed dat Facebook er nu gewoon een echte instelling van heeft gemaakt.

Facebook beweert te geven om het welzijn van gebruikers, en zegt dat gebruikers de mogelijkheid moeten hebben om even een pauze in te lassen. Het verminderen van het aantal tabbladen helpt hieraan mee, maar het is nog niet genoeg. Zo zouden notificaties beter gegroepeerd gestuurd kunnen worden in plaats van op ieder moment van de dag.

Uit recent onderzoek blijkt dat Facebook in Nederland wat werk aan de winkel heeft, want gebruikers lopen weg. Nederlanders besteden minder tijd aan Facebook en WhatsApp, maar er is een toename bij Instagram.

Bekijk ook
‘Nederlanders gebruiken meer Instagram, daling bij Facebook en WhatsApp’

‘Nederlanders gebruiken meer Instagram, daling bij Facebook en WhatsApp’

Uit een nieuw onderzoek blijkt dat we in Nederland minder tijd besteden aan social media. Opvallend is dat het gebruik en aantal gebruikers van Instagram de afgelopen tijd juist gestegen is.

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.