Facebook-topman Mark Zuckerberg stelt elk jaar een persoonlijk doel. Voor 2018 is dat het beter maken van Facebook. Wat hij daarmee bedoeld bleef tot nu toe wat vaag, maar in een interview met de New York Times heeft Zuckerberg nu meer duidelijkheid gegeven. Er komt een vernieuwde nieuwsfeed met het nobele doel om mensen ‘dichterbij elkaar te brengen’. De komende maanden gaan we de veranderingen zien.
Facebook krijgt vernieuwde nieuwsfeed
Facebook geeft meer voorrang aan berichten vrienden en familie en minder aan merken, uitgevers en pagina’s. Je zult daardoor minder virale video’s in je nieuwsfeed zien. Volgens CEO Mark Zuckerberg zal het leiden tot meer zinvolle interactie. Je hebt immers meer reden om een leuk bericht van een vriend te liken of erop te reageren, dan als je de miljoenste like bij een veelgekeken video plaatst. Zuckerberg denkt dat het leidt tot minder passieve content, waar je gedachteloos langs bladert maar die je niet uitnodigt om iets te doen. Dergelijke video’s en artikelen vragen alleen van de kijker dat hij achteroverleunt en kijkt, maar tot echte interactie leidt het meestal niet.
https://www.facebook.com/facebook/videos/10156988765141729/
Het belooft een van de grootste veranderingen in de nieuwsfeed van Facebook te worden. Met de maatregel probeert Facebook ook in te spelen op de kritiek dat de berichten die je te zien krijgt te veel door algoritmes wordt gestuurd. Maar de algoritmes gaan niet helemaal verdwijnen.
Meer interactie
Facebook heeft de afgelopen tijd gekeken welke berichten mensen stress opleveren. “We moeten het systeem opnieuw focussen”, vindt Zuckerberg. “We willen zeker weten dat onze producten niet alleen leuk zijn, maar ook goed voor mensen.” Toch betekent het niet dat de chronologische nieuwsfeed terugkomt. Het bedrijf zal nog steeds met computerberekeningen kijken welke berichten mensen het lieft willen zien. Die komen hoger in de nieuwsfeed.
Berichten van pagina’s (zoals die van iCulture) zullen nog steeds in de nieuwsfeed verschijnen, maar als je er nooit naar kijkt en er niet op klikt zul je ze minder vaak zien. Door af en toe een berichtje te liken, te delen of erop te reageren kun je dat voorkomen. Gelukkig kun je iCulture ook nog op allerlei andere manieren via social media volgen 🙂
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Weekend kijktips: Silo, Mike Tyson, Zondebokken en meer (16-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
Facebook is (van moederbedrijf Meta) 's werelds grootste sociale netwerk, met apps voor de iPhone, iPad en desktop. Met diverse tips en gidsen helpen we je op weg om meer uit het sociale netwerk te halen, hoe je je privacy op Facebook kan verbeteren en meer. Wil je stoppen met Facebook, dan lees je hier ook hoe je Facebook kan verwijderen en je account kan opzeggen.
- Alles over Facebook
- Privacy op Facebook verbeteren
- Alternatieven voor de Facebook-app
- Facebook-account verwijderen
- Meest recente berichten in Facebook bekijken
- Facebook fotoalbums downloaden
- Facebook-app werkt niet op je iPhone? Probeer dit
- Facebook-notificaties uitschakelen
- Snel je Facebook-status bijwerken
- Facebook tweestapsverificatie via verificatie-app
- Donkere modus in Facebook Messenger
- Hoeveel tijd besteed jij in Facebook?
- Facebook verwijderen, account opzeggen en meer
- Volg iCulture op sociale media: Facebook en meer
Reacties: 7 reacties