Facebook nu toch blij met Apple’s privacyregels
Facebook klaagt al vanaf de aankondiging over de nieuwe privacyregels van Apple. Deze voorkomen dat apps data kunnen verzamelen zonder toestemming. Er volgden krantenadvertenties en Facebook uitte sterke kritiek. Maar die tijd is opeens voorbij. Mark Zuckerberg zegt nu dat Facebook er goed voor staat om met de nieuwe regels om te gaan. Hij heeft vertrouwen in de privacyveranderingen in iOS 14. Zijn bedrijf zou er zelfs van kunnen profiteren.
Volgens Zuckerberg zullen meer aanbieders hun spullen via Facebook en Instagram gaan aanbieden, om toch hun beoogde publiek te bereiken. Facebook heeft namelijk al allerlei data over gebruikers die de adverteerders via Apple niet meer krijgen. Buiten Facebook om is het lastiger om data te krijgen en Facebook kan het wel leveren. Zuckerberg deed zijn uitspraken tijdens een gesprek op Clubhouse, het sociale netwerk voor audio. Facebook is zelf bezig met een kopie daarvan.
Met App Tracking Transparency in iOS 14.5 wordt het voor ontwikkelaars lastiger om gebruikers tussen apps te volgen, zonder dat er toestemming is gegeven. Wie de Facebook-app echter gebruikt, moet toestemming geven voor een zodanige lange lijst met data, dat Facebook alsnog veel van je weet. Die data denkt het bedrijf nu ten gelde te kunnen maken.
Intern zou Facebook aan medewerkers hebben verteld dat Apple’s privacyregels grote impact hebben op de inkomstenstroom van het bedrijf, dat voornamelijk afkomstig is van advertenties. Met speciale campagnes in de app probeert het bedrijf gebruikers alvast warm te maken om binnenkort op de ja-knop te klikken. Nu Zuckerberg zijn mening heeft bijgesteld is de kans dat er een rechtszaak komt zoals Epic Games vs Apple niet zo groot meer.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
- Apple TV+ vanaf nu via Amazon Prime Video af te sluiten in Nederland (met een flinke korting) (09-04)
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
Facebook is (van moederbedrijf Meta) 's werelds grootste sociale netwerk, met apps voor de iPhone, iPad en desktop. Met diverse tips en gidsen helpen we je op weg om meer uit het sociale netwerk te halen, hoe je je privacy op Facebook kan verbeteren en meer. Wil je stoppen met Facebook, dan lees je hier ook hoe je Facebook kan verwijderen en je account kan opzeggen.

- Alles over Facebook
- Privacy op Facebook verbeteren
- Alternatieven voor de Facebook-app
- Facebook-account verwijderen
- Meest recente berichten in Facebook bekijken
- Facebook fotoalbums downloaden
- Facebook-app werkt niet op je iPhone? Probeer dit
- Facebook-notificaties uitschakelen
- Snel je Facebook-status bijwerken
- Facebook tweestapsverificatie via verificatie-app
- Donkere modus in Facebook Messenger
- Hoeveel tijd besteed jij in Facebook?
- Facebook verwijderen, account opzeggen en meer
- Volg iCulture op sociale media: Facebook en meer
Dat is verdacht…
Hij heeft zeker een backdoor gevonden 😂
Sorry, normaal zou ik zoiets niet zeggen…
Maar wat een slappe zak zeg! Een van de redenen waar ik hier geen Facebook, Instagram, whatsapp en andere apps heb die samen hangen met dit bedrijf.
Mensen nu al om toestemming vragen omdat je anders bang bent dat mensen eens gaan nadenken wat ze bij dit grote bedrijf allemaal van je verzamelen en achter de schermen toch koppelen.
Hij heeft vast een nieuwe manier gevonden on het te omzeilen of om alsnog via een andere weg je gegevens te verkopen.
Ik zie dit als commercieel denken: wil je potentiële adverteerders afschrikken door te roepen dat je data door Apple minder waard is, of roep je dat Facebook juist de plek is waar (als enige) wel data over gebruikers te vinden is.
hahah, ik las het artikel en dacht:”hmmm…whats the catch?” Vervolgens lees ik de reacties en zie dat ik niet de enige ben.
Tenzij Zuckerberg afgelopen week bezocht is door drie geesten (past, present, future), denk ik dat FaceBook een verdienmodel heeft bedacht dat in speelt op deze regels.
Als je even goed leest zie je pas hoe eng dit eigenlijk écht is:
Quote: “Volgens Zuckerberg zullen meer aanbieders hun spullen via Facebook en Instagram gaan aanbieden, om toch hun beoogde publiek te bereiken. Facebook heeft namelijk al allerlei data over gebruikers die de adverteerders via Apple niet meer krijgen. Buiten Facebook om is het lastiger om data te krijgen en Facebook kan het wel leveren.”
Eigenlijk zeggen ze dus “we weten al zoveel van onze gebruikers, hebben al zoveel data verzameld, dat we wel kunnen leven met deze nieuwe privacy regels. We koppelen onze database met wat we wel nog verzamelen via Apple. Dan hebben we nog steeds een heel aardig profiel waar de concurrentie niet aan kan tippen”.
Apple komt in weze te laat met zijn maatregelen. Maar goed, de illusie dat je geheel anoniem het internet op kan is natuurlijk al lang verdwenen.
Ok. Maar wat is de echte reden, dat Zuck nu om is? Een cookie-loze manier van tracking zoals Google ook wil gaan invoeren?
Eigenlijk is alles al gezegd, dus ik zou alleen maar gaan herhalen wat al is gemeld. Ik schiet een beetje in de lach want je moet Zuckerberg wel nageven dat hij niet snel opgeeft. Natuurlijk vindt hij wel iets om alles te omzeilen en alsnog aan die data te komen, zolang er geen wetten komen om het stalken via internet te verbieden. Zolang wij zelf geheel vrijwillig die apps van hem op ons toestel plaatsen, zijn wij net zo schuldig.
Apple is ook maar een deel van t verhaal, Facebook loopt ook langs droid en Microsoft
@WvB22: Precies ik maak mij er dus ook niet druk meer om, ook al heb je geen facebook etc ze weten toch wel alles van je uiteindelijk via andere.
Kijk “social dilemma” maar eens op Netflix. Dan zie je pas hoe verrot die Social media werkelijk is …