Facebook vs Apple: de aanval is geopend

Na de strijd tussen Apple en Epic Games lijkt er een nieuw conflict te zijn losgebarsten: Apple vs Facebook. Facebook valt Apple aan in paginagrote advertenties en Apple slaat terug. Alles wat je wilt weten over het conflict lees je hier.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Update 18 december 2020: Tim Cook heeft op de Facebook-advertenties gereageerd met een tweet over rpivacy.

Apple vs Facebook

Apple is verwikkeld geraakt in een bittere strijd met Facebook. Het draait daarbij voornamelijk om privacy, gebruikersdata verzamelen en gericht advertenties kunnen tonen. De afgelopen jaren heeft Facebook regelmatig te maken gehad met privacyschandalen, waarbij data van gebruikers op grote schaal werd verzameld en misbruikt. Apple heeft daarop gereageerd door steeds meer privacyfuncties in de software in te bouwen, maar volgens Facebook is dat nadelig voor kleine bedrijven. Ook zou Apple te veel macht hebben over de App Store.

Facebook opent aanval op Apple

Op 16 december 2020 plaatste Facebook paginagrote advertenties in de krant, waarin ze het opnamen voor kleine bedrijven. De privacyfuncties in iOS 14 zouden desastreus zijn voor bedrijfjes, die nu niet meer gericht kunnen adverteren en ten onder gaan.

Facebook reclame tegen Apple

De advertenties waren te zien in grote Amerikaanse kranten. Facebook positioneert zich daarbij als beschermheer van kleine bedrijven, willoze slachtoffers die te maken krijgen met een strijd tussen techgiganten. Ze raken door de nieuwe regels inkomsten kwijt en kunnen niet meer overleven.

“Kleine bedrijven moeten gehoord worden. We horen je bezorgdheid en we staan aan jullie kant”, meldt Facebook. Het gaat daarbij om gerichte advertenties die alleen kunnen worden getoond als gebruikers advertentietracking inschakelen. Meestal staat dit standaard aan, maar Apple probeert het in iOS 14 te beperken door toestemming af te dwingen. Ook moeten appmakers voortaan een privacylabel invullen en die is bij Facebook nogal uitgebreid.

Facebook privacylabel
Enkele fragmenten uit het goed gevulde privacylabel van de Facebook-app.

Facebook is van plan om op donderdag 17 december een tweede aanval op Apple uit te voeren. Deze keer beweren ze dat Apple het vrije internet bedreigt. Websites en appmakers worden gedwongen om geld te vragen voor content, als ze niet meer gebruik kunnen maken van advertentiegelden. Facebook’s businessmodel is nu juist om zoveel mogelijk gratis aan te bieden, in ruil voor gebruikersdata en dat botst.

Update 10:00 uur: de nieuwe advertentie staat inmiddels paginavullend afgedrukt in de The Wall Street Journal, The New York Times en The Washington Post. Daarin staat dat Apple’s advertentietrackingsmaatregelen niet alleen kleine bedrijven raken, maar internet in het algemeen.

Facebook-advertentie tegen Apple

Hieronder vind je de tekst:

Apple vs. the free internet
Apple plans to roll out a forced software update that will change the internet as we know it—for the worse.
Take your favorite cooking sites or sports blogs. Most are free because they show advertisements.
Apple’s change will limit their ability to run personalized ads. To make ends meet, many will have to start charging you subscription fees or adding more in-app purchases, making the internet much more expensive and reducing high-quality free content.
Beyond hurting apps and websites, many in the small business community say this change will be devastating for them too, at a time when they face enormous challenges. They need to be able to effectively reach the people most interested in their products and services to grow.
Forty-four percent of small to medium businesses started or increased their usage of personalized ads on social media during the pandemic, according to a new Deloitte
study. Without personalized ads, Facebook data shows that the average small business advertiser stands to see a cut of over 60% in their sales for every dollar they spend.
Small businesses deserve to be heard. We’re standing up to Apple for our small business customers and our communities.
Facebook’s ad concludes with a link to its new “Speak Up For Small Business” page where small business owners express concerns about Apple’s change.

Hoe reageert Apple?
Apple heeft gereageerd op de aantijgingen van Facebook, door te zeggen dat de tracking-opties zorgen voor iets wat gebruikers nog nooit eerder hadden: keuze. Volgens Apple mogen bedrijven als Facebook gebruikers blijven tracken, als ze maar eerst toestemming vragen.

Apple’s reactie:

Wij vinden dat dit simpelweg een kwestie is van opkomen voor onze gebruikers. Gebruikers moeten weten wanneer hun data wordt verzameld en gedeeld met andere apps en websites – en ze moeten de keuze hebben om dat toe te staan of niet.

De App Tracking Transparency in iOS 14 betekent niet dat Facebook zijn benadering voor het volgen van gebruikers en het maken van gerichte advertenties hoeft te veranderen. Het vereist alleen dat gebruikers een keuze krijgen.

Apple bracht ook een voorbeeldafbeelding naar buiten (zie hieronder), waaruit blijkt hoe Facebook gebruikers zou willen verleiden om akkoord te gaan met de nieuwe opt-in regels voor adverteerders. Dit is onderdeel van Apple’s Identifier for Advertisers (IDFA)-systeem.

Facebook adtracking

Hoe kon het uitdraaien op een conflict?

De afgelopen jaren heeft CEO Tim Cook steeds benadrukt hoe belangrijk privacy is en hoe slecht advertentiebedrijven zoals Facebook met je data omgaan. Het was te verwachten dat Facebook daarbij zou terugslaan. Daarbij gebruiken ze meerdere argumenten: het beperken van dataverzamelen en tracking is slecht voor de advertentie-industrie, waardoor kleine bedrijven geen geld meer kunnen verdienen. Aan de andere kant klaagt Facebook dat Apple zijn macht misbruikt met de App Store en daarbij kleine ontwikkelaars tekort doet. Dit is een thema dat al in diverse regio’s wordt onderzocht, zoals in de Verenigde Staten en de EU.

Heeft het zin?
Eerder kwamen Spotify en Epic Games in het geweer vanwege oneerlijke concurrentie en het feit dat ontwikkelaars 30% omzet moeten afdragen aan Apple, die als poortwachter fungeert. Dit leidde ertoe dat Apple voortaan bij kleine ontwikkelaars nog maar 15% commissie in rekening brengt. Zo’n 98% van de ontwikkelaars komt hiervoor in aanmerking; alleen de grote jongens betalen voortaan nog 30%. Epic heeft daardoor niet z’n zin gekregen, maar wel veranderingen teweeg gebracht.

Mogelijk lukt het Facebook ook, al heeft het bedrijf als nadeel dat het minder sympathie heeft van gebruikers. Het zou wel de regelgeving door overheden kunnen versnellen. Zo overweegt de EU om techbedrijven strakker te reguleren in de Digital Market Act. Het betekent meer regels en strengere boetes en het kan grote gevolgen hebben voor Apple’s App Store en voorgeïnstalleerde apps. Mensen moeten voortaan de mogelijkheid krijgen om zelf hun apps te kiezen.

Facebook reageerde verheugd op de plannen en hoopt dat Apple eens flink wordt aangepakt. Zelf wordt Facebook ook getroffen door nieuwe regels, namelijk in de Digital Services Act. Dit beperkt niet het adverteren en dataverzamelen, maar is gericht op kwetsende en schadelijke content. Bedrijven zoals Google/YouTube, Twitter, Facebook en andere sociale media moeten illegale en schadelijke content zo snel mogelijk offline halen. Er volgen boetes voor bedrijven die hier niet adequaat op reageren.

Bekijk ook

App Store

Nieuwe EU-regels zullen grote impact hebben op App Store en apps

Apple en andere techbedrijven staan op het vizier van de Europese Commissie. Het plan is om de bedrijven strakker te reguleren met meer regels. Het kan grote gevolgen hebben voor Apple’s App Store en voorgeïnstalleerde apps.

Waarom maakt Facebook zich zo druk?
Apple was van plan om in najaar 2020 al nieuwe functies in te voeren, die het tracken voor advertentiedoeleinden beperken. Als je een app voor de eerste keer opent krijg je een pop-up met twee opties: tracking toestaan, of niet toestaan. Eerder klaagde Facebook al dat deze functies grote gevolgen zouden hebben voor adverteerders, waardoor inkomsten wegvallen. Apple stelde de maatregel uit naar 2021, maar het staat nog steeds op de planning. Vandaar dat Facebook in het geweer komt.

Voor gebruikers is er meer transparantie over tracking door advertentiebedrijven en dataverzamelaars. Je hebt meer controle over hoe netwerken je gedrag binnen en tussen apps in de gaten houden. Ook kun je later de toestemming intrekken. Volgens Apple is het bedoeld om mensen meer vertrouwen te geven in de App Store en het ecosysteem van apps.

Daarnaast is Apple deze week in iOS 14.3 al begonnen met de uitrol van privacylabels voor apps, waarin precies te zien is hoeveel data een app verzamelt en waar het voor gebruikt wordt.

Bekijk ook

iOS 14 privacy.

Zo verbeteren iOS 14 en iPadOS 14 jouw privacy: acht vernieuwingen op een rij

Apple heeft in iOS 14 en iPadOS 14 weer allerlei verbeteringen voor je privacy verwerkt. Zo zie je wanneer je camera of microfoon actief is en zijn er diverse verbeteringen voor het delen van foto’s en je locatie. We zetten de privacyvernieuwingen van iOS 14 op een rij.

Reacties: 28 reacties

  1. Het verschil is dat Spotify bij hun conflict wel supporters had en Facebook echt totaal niet. Mooi dit

  2. Goede ontwikkeling denk ik. Brengt de discussie op gang.

  3. Beiden hebben een punt. Beetje kat-muis verhaal dit.
    Het doorslaan van Facebook om je gehele doopceel en nog meer “op te geven” en het verweer c.q. reactie van Apple (en andere partijen zoals browsers) hierop door de privacy features te ontwikkelen/in te stellen.

    Wanneer FB minder datahongerig zou zijn geweest, was het waarschijnlijk nooit zover gekomen…

  4. Kleine bedrijven moeten gehoord worden. We horen je bezorgdheid en we staan aan jullie kant”, meldt Facebook.

    Ja die “”” staan nu achter “”hun kleine adverteerders want daar moeten ze het van hehebben. Zielig bedrijf. En nu maar de barmhartige beschermer spelen en die kleine bedrijven gebruiken om er wederom weer eens zelf beter van te worden!

  5. Dus Facebook wil de vrije keuze van gebruikers hinderen omdat ze zelf in de veronderstelling zijn dat de meerderheid helemaal niet zit te wachten om getraceerd te worden? En ze verdedigen ‘kleine bedrijven’ terwijl het miljardenbedrijf zelf er nog het meeste geld aan verdiend? Nee, ik denk inderdaad niet dat ze op veel sympathie kunnen rekenen en vind de situatie ook niet vergelijkbaar met die van de ontwikkelaarskosten. Dit gaat om mensen, het andere alleen om geld.

  6. De discussie die Epic op gang liet komen was prima. Ik heb geen flauw idee wat een gemiddelde appmaker met een app kan verdienen, maar prima om het er over te hebben en het heeft dus geholpen.

    In deze nieuwe discussie sta ik toch echt achter Apple. Tracking zou een keuze moeten zijn! Als het gevolg is dat er dan bepaalde content achter een betaalmuur verdwijnt desnoods alleen voor mensen die tracking uit hebben staan dan is dat maar zo. Ik zou dan alsnog tracking uitzetten en dit voor lief nemen.

    Het vrije internet betekent in mijn ogen niet dat kwaliteit altijd gratis moet zijn of betaald wordt door mijn betalingen, foto’s en weet ik wat allemaal te analyseren.

  7. Laat Apple maar Facebook uit de AppStore halen. Eens kijken hoe Facebook dan gaat piepen. Ik zal Facebook in elk geval niet missen

  8. Het is logisch dat dit gebeurt. Bij de Tech reuzen draait alles om geld, heel veel geld. Het bijzondere is dat beide giganten het willen personaliseren. FB “beschermt” de kleine adverteerder, en Apple haar smartphone gebruiker, en daarvoor software tools in iOS inbouwt. Wat is het gevolg? Gebruikers kiezen vaker voor niet beschikbaar stellen van privacy gegevens waardoor de kleine ondernemers die adverteren bij FB andere wegen zullen gaan bewandelen om haar klanten te bereiken. Wat meteen verklaart waarom FB zich hier zo druk over maakt; adverteerders en dus veel minder inkomsten!

  9. Kan dat vervelende bedrijf Facebook niet opgekocht worden door Apple?

  10. Apple zal er er niet zo moeilijk om doen en verwijdert gewoon de app als ze niet mee willen gaan in hun policy

  11. Dit is dus precies de reden waarom ik Apple producten gebruik. Niet veel bedrijven die iets geven aan onze privacy! #google

  12. Origineel geplaatst door Henk Noordzij
    Kan dat vervelende bedrijf Facebook niet opgekocht worden door Apple?

    Dat is goed plan, laten we het voorstellen. Want Facebook moet eens ophouden met zeuren enzo. Hun moeten gewoon niet zo datahebberig zijn

  13. Zielih dat Facebook dit zo doet; slachtoffer rol spelen.

  14. Veel meer hoef je hier niet aan toe te voegen. De twee grootste bovenbendes op internet die een deal sluiten.

  15. Een artikel van wereldklasse. Thanks

  16. Facebook heeft ‘boter op het hoofd’.
    VK gebruikers worden met Brexit naar VS overeenkomst overgezet, wat minder bescherming biedt.

  17. Wat veel mensen niet weten is dat Facebook ook aan het fundament van internet morrelt: de kabels.
    Netneutraliteit staat niet hoog bij ze aangeschreven en op deze manier krijgen ze de macht over het hele internet. Dan kunnen ze doen wat ze willen, met Apple en de kleine partijen waarvoor ze nu zeggen op te komen.

  18. Wat mij betreft een totale ban van Facebook, instafram, whatsapp en alle Facebook diensten. Dit is het meest achterbakse bedrijf dat ik ken.

  19. Facebook en Twitter>gewoon verwijderen.
    Instagram>Unsplash
    WhatsApp>Signal

    Weg met die hele sociale-media-meuk. Fake news, verkiezingen beïnvloeden en haatgroeperingen een forum geven? Reden genoeg om op te doeken.

    Daarna mogen ze Google en hun YouTube op de rooster leggen.

    En jawel, Apple mag ook eens kritisch bekeken worden. Dat zogenaamde privacybeleid is uiteindelijk ook een marketingplan. Ze mogen dan wel (in mijn ogen) nobelere visie op na houden dan Google en Facebook, maar dat maakt ze nog niet heilig.

  20. Origineel geplaatst door ad
    Apple zal er er niet zo moeilijk om doen en verwijdert gewoon de app als ze niet mee willen gaan in hun policy

    Hoewel ik niks met Facebook heb, ben ik blij dat de discussie dankzij hen los barst. Dat is meer dan wenselijk. En jouw argument… je Apple telefoon wordt wel erg leeg als Apple iedere partij blokkeert. De kleine ontwikkelaars overleven niet qua kosten en ranking in de store, de grote mogen van jou uit de store worden gegooid. Succes in je lege gouden kooi.

  21. Slimme marketingstunt van Facebook om te doen alsof ze voor de rechten van de kleine ondernemers opkomen. In werkelijkheid doen ze dit zodat bedrijven Facebook dik betalen voor gerichte advertenties natuurlijk: uit eigen belang dus!

  22. “Kleine bedrijven moeten gehoord worden.”
    Of overgenomen zodra ze voor Facebook irritant worden.
    Facebook lijkt maar niet te willen begrijpen dat het business model van gerichte advertenties en profielen opbouwen zijn langste tijd gehad heeft. Geld kan ook prima verdiend worden door dat niet met persoonlijke informatie te doen.

  23. Facebook en Google ik vertrouw ze niet, mij is geleerd gratis bestaat niet.

    Ondanks dat ik nu niks heb te verbergen wil ik niet dat Google maar alles van me weet. Oké ik heb eigenlijk heel veel te verbergen.

  24. Ik heb geen probleem met betalen van die verschrikkelijke advertenties af te zijn. Ik heb vanwege de enorme invloed op mijn privacy geen Facebook of Google account. Google laat je door talloze pagina’s vinkjes uitzetten als je geen cookies wilt. Kleine lokale leveranciers vind ik wel op een anderen manier, die hebben Facebook niet nodig. Iedere website die me dwingt ongewenste cookies toe te staan verlaat ik meteen, keuze genoeg. Dus ben blij met de manier waarop Apple die tracking beperkt.
    Ben het wel eens met de keuzemogelijkheid van concurrerende apps voor die van Apple, in hun store, mits deze aan de eisen van Apple voldoen. Als ik zelf maar kan kiezen voor de apps van het Ecosysteem van Apple. Iedere winkelier weet dat een winkel geld kost, die deze van de verkoop opbrengst van producten moet betalen. Waarom mag Apple geen kosten in rekening brengen? Geen probleem met marktregulering van de EG, als dat zich maar richt op hinderen van concurrentie of iets kopen dat je niet nodig vindt, zoals de manier waarop Microsoft je dwingt om een nieuwe versie van Office – voor – Mac te kopen of hun dure 365 abonnement te kopen. Eenmalig betalen geen probleem, maar laat me zelf bepalen wanneer ik een nieuwe versie nodig heb. Amazon verdient zijn geld ook met Facebook praktijken.

  25. Facebook kan me gestolen worden ik vind mijn privacy steeds belangrijker en betaal liever voor een app om dan geen reclames te hoeven zien.
    Dus go Apple.

  26. Wacht ff FaceBook….ik heb als consument nooit gevraagd om advertenties. Ik voelde me prima in een wereld waar ik moest betalen voor software. Ik plakte een ‘Nee-Nee’ sticker op mijn deur en als ik daardoor een korting miste, had ik enorme pech.

    Jullie hebben een wereld gecreëerd waarin alles ‘gratis’ moest zijn. Jullie verdienden miljoenen met het maken en verbeteren van profielen. Ondertussen ontstond er een nep-maatschappij met bewerkte foto’s, onnatuurlijke gezichtsuitdrukkingen, lichamen en ‘statussen’. Werd de consument bewogen maar naar de ondernemer te gaan die jullie het meeste betaalde. Jullie verzonnen middelen die op het randje van de ethiek balanceerde.

    Niet Apple maakt de ontwikkelaars stuk door 30% van hun inkomsten te vragen. FaceBook en Google maken de kleine ontwikkelaars stuk, omdat deze geen geld meer durven te vragen voor apps, omdat er ‘gratis’ alternatieven zijn. FaceBook en Google hebben de ondernemers/ontwikkelaars afhankelijk gemaakt van hun verdienmodel.

    En nu zorgt Apple er voor dat je hier niet meer aan mee hoeft te doen, als je dat niet wilt. Mijn MacBook, iPhone en iPad hebben een grote ‘Nee-Nee’ sticker op de deur zitten en ik wil bepalen waar ik mijn aanbiedingen vandaan haal. Als dit betekent dat ondernemers/ontwikkelaars inkomsten missen, moeten ze naar een ander verdienmodel!

  27. Wel of niet getraceerd kunnen worden, die keuze moet natuurlijk aan de eindgebruiker zijn en niemand anders.
    Dat is ook de reden dat ik Apple producten gebruik, en niet de van bv een advertentiebedrijf zoals Google.

  28. Origineel geplaatst door Maarten
    Wat veel mensen niet weten is dat Facebook ook aan het fundament van internet morrelt: de kabels.

    Netneutraliteit staat niet hoog bij ze aangeschreven en op deze manier krijgen ze de macht over het hele internet. Dan kunnen ze doen wat ze willen, met Apple en de kleine partijen waarvoor ze nu zeggen op te komen.

    Afschuwelijk 😩. Hoop dat ergens een overheid kan eisen dat er netneutraliteit komt. Dat FB niet het internetverkeer van heel Afrika richting Europa, Azië, Amerika enz. kan aftappen en al die data 💰 door te verkopen. Denk echter dat het niet tegen te houden is 😡.