Dinsdagochtend sprak de rechter definitief het faillissement uit van iCentre, Nederlands grootste Apple-reseller. Eerder werd al duidelijk dat BAS Group 24 van de 34 winkels over wil nemen. Tien winkels zouden dus hun deuren moeten sluiten. Om welke winkels dit gaat is niet bekendgemaakt. Gisteren waren alle winkels gesloten en heeft het personeel te horen gekregen hoe het verder gaat met hun filiaal en hun baan. Bronnen die bekend zijn met deze gesprekken, hebben iPhoneclub laten weten welke winkels in ieder geval open blijven en welke zullen sluiten.
Duidelijk is dat in ieder geval het filiaal in Groningen, dat vrij recent nog een grondige verbouwing onderging, open blijft en ook de naam iCentre zal blijven dragen. Groningen staat naar verluidt in de top 5 winkels met de hoogste omzet, een belangrijke reden om de winkel open te houden. Bij de inventarisatie van te openen en te sluiten filialen wordt onder meer gekeken naar de omzet en de ligging ten opzichte van Dixons en Mycom, andere winkels van de BAS Group.
Overname iCentre
BAS Group zal zowel de naam als de inboedel van alle 24 iCentre-panden overnemen. Er vindt dus geen executieverkoop plaats. Wel zullen vandaag alle third party-artikelen uit de winkels worden gehaald. De winkels in Leeuwarden, Heerenveen en Emmen blijven open, al is niet duidelijk in welke vorm. Verwacht wordt dat ook zij de naam iCentre zullen behouden. Sneek, Veenendaal, Assen, Uitgeest en Lelystad zullen hun deuren sluiten. Eerder meldden we dat ook de filialen van de Bijenkorf sluiten, maar andere tipgevers melden ons dat dit niet het geval zal zijn. In totaal gaat het dus om tien van de 34 winkels die gaan sluiten.
Update 19 juni: Inmiddels zou er sprake zijn van 9 iCentre-winkels die moeten sluiten: Alphen aan den Rijn, Amsterdam Raadhuisstraat, Assen, Bijenkorf Den Haag, Lelystad, Sneek, Uitgeest, Veenendaal en Zaandam.
Sollicitatieprocedure
Alle medewerkers die nu werkzaam zijn bij een filiaal dat open blijft, worden ontslagen om alle nog lopende contracten te kunnen ontbinden. Zij kunnen opnieuw solliciteren en krijgen een nieuw contract aangeboden. In theorie betekent dit dat medewerkers die definitief op straat staan bij een ander filiaal in hun omgeving opnieuw zouden kunnen solliciteren. Maar in de praktijk zal het betekenen dat het huidige personeel van het desbetreffende filiaal opnieuw aangenomen zal worden. Daarnaast zal BAS Group 100 interne parttime vacatures proberen te vervullen.
Repair Centres
Het lot van de medewerkers die werkzaam zijn voor een van de Repair Centres blijft vooralsnog onzeker. De verschillende Repair Centres voerden tot nog toe reparaties uit voor alle iCentre-winkels. Aanvankelijk leek het erop dat ook deze onderdelen van iCentre zouden worden ingelijfd, maar inmiddels bereiken ons berichten dat dit mogelijk toch niet het geval zal zijn. iCentre heeft nu onder meer Repair Centres in Groningen, Amsterdam en Uitgeest, evenals een aantal van winkelketen iAm Store, dat eerder door iCentre werd overgenomen.
Hoofdkantoor
Het hoofdkantoor in Uitgeest zal nog voor het einde van de maand haar deuren sluiten. Hierbij vallen waarschijnlijk ook gedwongen ontslagen. Van de 160 medewerkers die er nu werkzaam zijn blijven ongeveer 35 over. Wel wordt aan een deel van het personeel de mogelijkheid geboden tot overplaatsing naar Almere, waar het hoofdkantoor van de BAS Group is gevestigd.
Financiële problemen
Vorige week vroeg iCentre nog uitstel van betaling aan. Volgens het moederbedrijf van de Apple-reseller kampten de 34 winkels al enige tijd met financiële problemen. iCentre wijt dit hoofdzakelijk aan “onverwacht snel teruglopende verkopen” doordat consumenten minder kopen. Die werden bovendien versterkt door toegenomen concurrentie en structureel dalende marges, aldus de Apple-reseller.
Update 19 juni: Er zijn complottheorieën ontstaan dat er bewust op een faillissement van iCentre is aangestuurd.
Vijf miljoen euro dividend uitgekeerd
Uit de jaarrekeningen van het bedrijf blijkt dat de omzet sinds 2010 alleen maar is toegenomen. In 2010 bedroeg de jaaromzet € 78 miljoen, een jaar later was dat € 116 miljoen. De eigenaren van iCentre Group hebben zichzelf vorig jaar nog via een enigszins bijzondere constructie € 5 miljoen dividend uitgekeerd. Een onbekende geldschieter zou een zelfde bedrag van € 5 miljoen aan de holding hebben geleend, waarvan het dividend is uitgekeerd.
Webshop gewoon open
Hoewel alle fysieke winkels gesloten zijn, is de webshop van iCentre nog gewoon open. De rechtbank heeft Rocco Mulder van Pot Jonker Advocaten benoemd tot curator in het faillissement. Volgens een woordvoerder van het advocatenkantoor is het voor een eventuele doorstart beter als de webwinkel geopend blijft. De curator heeft daarin uiteindelijk het laatste woord. Voor nog lopende bestellingen geldt volgens de woordvoerder juridisch gezien dat klanten óf het product geleverd moeten krijgen óf hun geld terugkrijgen.
Winkels voorlopig gesloten
Het leek er eerder op dat enkele winkels morgen toch weer hun deuren zouden openen, maar inmiddels is duidelijk geworden dat de winkels voorlopig toch gesloten blijven. Emerce meldt dat dit te maken zou hebben met boekenonderzoek. BAS Group zou daarnaast interesse hebben in de aftersalesafdeling en de financiële dienstverlening van iCentre.
Garantie
Wie recentelijk iets bij iCentre heeft gekocht, zal waarschijnlijk willen weten hoe het met de garantie zit. Normaal gesproken is het bij een faillissement zo dat de garantie vervalt. In dat geval ben je aangewezen op de fabrieksgarantie. Wel zal het waarschijnlijk verschil maken om welk product het gaat. Voor Apple-spullen kun je sowieso terecht bij de officiële Apple Store. Het lijkt erop dat BAS Group de garantie overneemt als iCentre wordt ingelijfd. Hoewel de winkels van Dixons en MyCom 3 jaar garantie bieden, is niet duidelijk of de termijn van huidige overeenkomsten daarmee ook verlengd wordt.
Op het moment van schrijven is de website van iCentre nog gewoon bereikbaar, alsof er niets aan de hand is. Wel probeert het bedrijf op icentre.nl/qa antwoord te geven op een aantal vragen. Daar komt onder andere garantie aan bod: iCentre raadt klanten aan om bij vragen naar het dichtstbijzijnde Dixons-filiaal te gaan. Volgens iCentre lopen bestaande afspraken gewoon door. Het gaat daarbij om:
- producten die ter reparatie zijn ingeleverd;
- lopende verzekeringen en andere contracten;
- bestellingen;
- garantie-afspraken.
De Dixons-filialen zijn op de hoogte van de iCentre-situatie en kunnen helpen met vragen over Apple-producten en lopende zaken. De website van iCentre blijft de komende tijd gewoon in de lucht. Door de overname zal er niets veranderen aan de iCentres, belooft de website.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 35 reacties