Dit zijn mijn favoriete producten (en afknapper) van 2017 – deel 3: Gonny
Met nog maar een paar dagen te gaan kijken we terug op 2017. Apple bracht behoorlijk wat nieuwe producten uit en ook wat accessoires betreft was er genoeg keuze. Wat zijn de favoriete producten van de iCulture-redactie? In dit derde deel blikt Gonny terug op haar meest geliefde producten van het afgelopen jaar. Ze noemt ook haar afknapper van 2017.
Terwijl Benjamin en Jean-Paul vooral voor accessoires van derde partijen hebben gekozen, bestaat mijn lijstje uitsluitend uit Apple-producten.
iPhone X
De afgelopen jaren heb ik steeds Plus-modellen gebruikt, vanwege het grote scherm en het feit dat een smartphone niet per se in mijn broekzak hoeft te passen. De batterijduur vond ik ook belangrijk en die was bij de Plus-modellen altijd prima in orde. De overstap naar de iPhone X ging eigenlijk vanzelf: ik heb nog steeds hetzelfde grote scherm maar in een veel compactere behuizing. Het plan was dat ik het toestel deze keer zonder hoesje zou gebruiken, maar na een paar dagen testen met de olijfgroene Mujjo-hoes merkte ik dat ik ‘m ben blijven gebruiken. Sindsdien heeft de hoes me al een paar dure reparaties bespaard. Bijvoorbeeld die keer dat mijn jas (met de iPhone erin) van een kapstok viel. Ik ben niet zo heel ruig met mijn iPhone, maar ik kan soms een kluns zijn en dan glipt ‘ie wel eens uit mijn handen. Dan toch liever met hoesje.
Aan de nieuwe veegbewegingen, knopacties en Face ID was ik snel gewend. Wel word ik regelmatig uitgelachen als ik weer eens een oudere iPhone in handen heb en op de verkeerde manier een screenshot probeer te maken of het Bedieningspaneel in beeld probeer te krijgen. Ik heb ook gemerkt dat ik anders ben gaan opladen: niet meer elke nacht aan het stroom, maar tussendoor overdag een tijdje aan de kabel. De batterij is eigenlijk nooit een probleem bij de X en dat zal waarschijnlijk ook te maken hebben met het OLED-scherm.
Het is een rib uit je lijf om een iPhone X te kopen, maar als je de mogelijkheid hebt om te upgraden naar een iPhone X, dan is dit echt de fijnste iPhone die er is. Ik sta nog steeds achter alle dingen die we in onze iPhone X review hebben gezegd.
10,5 inch iPad Pro
Doordeweeks maken we lange werkdagen op de iCulture-redactie, maar in onze vrije tijd trekken we er graag op uit. Tot nu toe nam ik altijd mijn 12-inch MacBook mee, want je weet maar nooit wanneer er breaking news uitbreekt en dan wil ik niet op mijn iPhone een heel artikel intikken. De belofte van Apple dat de iPad Pro een prima MacBook-vervanger is, vond ik nooit echt overtuigend. Maar sinds de 10,5-inch iPad Pro heb ik toch de sprong gemaakt.
En het is gelukt! De MacBook blijft thuis. Alles wat ik onderweg wil doen kan ook op een iPad Pro met Smart Keyboard. Dat toetsenbordje erbij is cruciaal, want op het scherm tikken kost (mij) te veel inspanning als je normaal sneller dan je schaduw met 10 vingers tikt 😉 In onze Smart Keyboard-review had ik nog wat twijfels of het typen op zo’n textielmatje wel prettig is, maar het went absoluut en nu weet ik eigenlijk niet beter meer. Zeker ook omdat het 10,5-inch Smart Keyboard wat ruimere toetsen heeft gekregen.
Het belangrijkste struikelblok is dat we de iPad Pro met z’n tweeën gebruiken en dat blijft onhandig. Wij hebben er het volgende op gevonden: Jean-Paul gebruikt de Safari-browser en is daarin ingelogd met zijn accounts, ik gebruik de Chrome-browser. We werken met hetzelfde Dropbox-account en hebben gezamenlijke kluizen in 1Password. Maar het blijft behelpen, zo’n gedeelde iPad.
Als ik kijk naar mijn eigen behoeften, dan sluit de 10,5-inch iPad Pro daar het beste op aan. Voor mensen die gewoon een goede iPad zoeken vind ik de 9,7-inch iPad van 2017 eigenlijk een betere keuze, zeker vanwege de prijs. Ik vind het slim van Apple dat ze een model hebben uitgebracht waarmee het voor mensen met een wat oudere iPad eindelijk aantrekkelijk is geworden om te upgraden. We hebben een iPad-vergelijking voor als je nog twijfelt.
https://www.iculture.nl/ipad/ipad-pro/review/
Apple Watch Series 3
In 2015 kocht ik de 38mm Apple Watch eerste generatie van staal, die ik sindsdien met plezier heb gedragen. Dit jaar ben ik overgestapt naar een spacegrijze 42mm Apple Watch Series 3. De grotere horlogekast went snel, zeker omdat de aluminium exemplaren lichter van gewicht zijn. Ik ben er op twee punten flink op vooruit gegaan: alles werkt vlotter en opeens hoef ik niet meer bang te zijn dat de batterij halverwege de dag leeg is, wat zeker met langere workouts snel voor kan komen. De Series 3 is een verademing als je Apple Watch-gebruiker van het eerste uur bent.
Ik heb er wel wat van geleerd:
- De theorie dat Apple-producten zo waardevast zijn, klopt niet altijd. Bij de Apple Watch in ieder geval niet.
- Koop nooit het stalen model, tenzij je zwemt in het geld. De stalen modellen zijn verhoudingsgewijs duur en dalen snel in waarde. Een jaar na aankoop bracht mijn Apple Watch bijna niets meer op. Dat komt omdat de tweedehands markt vooral bestaat uit mensen die iets goedkoops zoeken en aluminium goed genoeg vinden. Ze zijn niet bereid om extra te betalen voor een luxere model van staal. Ik heb daarom de Series 2 overgeslagen en ben (nog steeds met plezier) mijn allereerste Watch blijven dragen. Tot de Apple Watch Series 3 verscheen.
- Koop alleen het 38mm model als 42mm echt veel te groot is. De batterijduur van het kleine model neemt vrij snel af en ik had met mijn 38mm-model soms moeite om het einde van de dag te halen. Na twee jaar moet je eigenlijk een nieuwe batterij in de Watch laten zetten, net zoals je met normale horloges doet. Ik baal dat die batterijvervanging zo duur is (bijna €100 bij Apple).
- Mijn collectie met 38mm bandjes past ook op de 42mm Apple Watch en dat is mooi meegenomen. Het sluit wel iets minder mooi aan, maar je hoeft ze in ieder geval niet weg te gooien.
Wil je er meer over weten, lees dan vooral onze Apple Watch Series 3 review. En als je er ook eentje wil hebben we een artikel over Apple Watch kopen of een Apple Watch-vergelijking.
Mijn grootste afknapper van 2017: de Neato slimme stofzuiger
De producten die we op de iCulture-redactie testen, kosten soms wat meer tijd omdat er dingen misgaan. Nieuwe producten blijken nog niet goed te functioneren of is er iets anders, waardoor we een product een paar keer gefrustreerd aan de kant gooien voordat we er een fatsoenlijke review over kunnen schrijven. Eén product is het afgelopen jaar mijn nachtmerrie geweest en dat is de slimme stofzuiger van Neato. Bij webshops krijgt de Neato Botvac Connected best aardige reviews, zelfs van mensen die technisch niet zo heel handig lijken. Maar wij kregen het met drie technische experts niet voor elkaar. Het koppelen met de iPhone-app lukte niet, dus ik besloot de Neato uiteindelijk maar zonder app te gebruiken. In normale zuigstand bleek de Neato ons tapijt op kantoor compleet kaal te scheren en raakten de filters verstopt. Na contact met de fabrikant kregen we advies om de minder agressieve eco-stand te gebruiken, maar die maakt lang niet zo goed schoon.
Maar het grootste probleem van deze stofzuiger was het opladen. De contactjes moeten precies op de juiste manier tegen het oplaadstation aan worden gepositioneerd. Na een stuk of tien pogingen lukte dat meestal wel, maar telkens als ik de stofzuiger (nog steeds zonder appbediening) wilde gebruiken, was de batterij leeg. Na een maand of drie lukte het opladen helemaal niet meer. Ik legde contact met de klantenservice van Neato, maar die weigerde verder te helpen omdat ik geen kassabon kon overleggen. Ik had ook geen ander bewijs had dat de stofzuiger ooit bij ons op kantoor was bezorgd. Een serienummer was onvoldoende bewijs dat ik een stofzuiger in bezit heb. Ik overwoog selfies van mezelf te maken met de Neato, als bewijs dat ik er toch echt eentje heb. Het doorsturen van mailwisselingen over het feit dat ik het apparaat zou reviewen, maakte ook geen indruk. Na zo’n 50 mailwisselingen met de klantenservice was ik geen stap verder. Het PR-bureau dat me in contact had gebracht met Neato bleek er plotseling niets meer mee te maken te willen hebben. Uiteindelijk heb ik maar contact gelegd met de Nederlandse distributeur, die enthousiast beloofde om een vervangende batterij te sturen (hoewel ik nog steeds niet weet of de batterij versleten is, of dat er een ander technisch probleem is). Inmiddels zijn we een maand verder en heb ik nog steeds geen andere batterij binnen. Ik had al geprobeerd om de huidige batterij los te koppelen, maar dat lukt niet zonder enkele cruciale draadjes los te trekken. Grrrr, ik word gék van dit apparaat!
Een stofzuiger die oorspronkelijk meer dan 700 euro kostte zet je niet zomaar bij het grofvuil, maar ik heb de afgelopen maanden regelmatig op het punt gestaan om het ding het raam uit te gooien. Gelukkig heb ik nog een andere robotstofzuiger waar ik wel tevreden over ben: de iRobot Roomba die we wél hebben besproken). Die heeft ook een vervelende eigenschap (hij loopt continu vast op schuine richels, zoals onze bureaupoten), maar daar valt een stuk beter mee te leven.
Lees ook:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Home Assistant heeft nu een smart home-kastje met spraakbediening (20-12)
- Waarom jouw Apple Watch-sportbandje misschien toch niet zo gezond is (19-12)
- Met deze hoes krijgt je AirTag een batterijduur van 10 jaar (19-12)
- Yale Linus L2-slot werkt nu met HomeKit dankzij Matter-update: zo stel je het in (18-12)
- Eufy brengt nieuwe 4K binnencamera met HomeKit uit (maar in de Apple Woning-app zie je alleen 1080p) (16-12)
Reacties: 18 reacties