Fleeceware-apps
Volgens Apple zijn in-app abonnementen dé manier om een duurzame business op te bouwen als appontwikkelaar. Je krijgt maandelijks inkomsten en dat motiveert om je app regelmatig bij te werken. Maar er wordt ook misbruik van gemaakt en die apps blijken gewoon door het reviewproces van Apple te komen. Sophos ontdekte er meer dan dertig. Ze blijken volgens openbaar beschikbare gegevens zo’n 3,6 miljoen keer te zijn geïnstalleerd. Officiële cijfers geeft Apple niet, maar het bedrijf profiteert er wel van mee door 30 procent van de omzet te innen.
Het gaat bijvoorbeeld om louche horoscopen en waarzeg-apps, maar ook gezichtsfilter-apps die zonder blikken of blozen 450 euro per jaar incasseren. Bij afrekenen per week kan het nog duurder uitvallen: er zijn apps die 10 euro per week in rekening brengen. In september 2019 waarschuwde Sophos al voor fleeceware op Android. Deze zijn al bijna 600 miljoen keer geïnstalleerd via de Google Play Store.
Maar dergelijke apps komen ook door de controle bij Apple. Het speelt al geruime tijd, want in oktober 2018 schreven we al over deze scam-apps met dure betalingen. Apple verwijderde er destijds een hoop, maar ze glippen nog steeds binnen. Apps die Sophos ontdekte zijn bijvoorbeeld Seer App, Selfie Art, Palmistry Decoder, Lucky Life en Picsjoy. Ze voorspellen je toekomst aan de hand van horoscopen of andere dubieuze methoden, zetten je foto om naar een cartoon of laten zien hoe je er als oudere persoon uit gaat zien. Als jij wekelijks €8,99 aan dergelijke apps wilt uitgeven is dat natuurlijk je eigen keuze, maar je voelt al wel aan dat het niet in verhouding staat tot het gebodene.
Gratis proefversies van 3 dagen
Het gaat om gratis proefversies van apps met ultrakorte probeerperiodes van soms maar 3 dagen. Als je niet oppast blijk je een duur abonnement te hebben afgesloten. De app verwijderen lost het probleem niet op, want de in-app abonnementen lopen gewoon door. We pleitten daarom al eens voor het stopzetten van dergelijke kosten op het moment dat je een app verwijdert. In plaats daarvan heeft Apple de lijst met lopende app-abonnementen goed verstopt, waardoor het opzeggen van een app-abonnement voor veel mensen een lastige klus is. Misleiding ligt dan ook op de loer en dat is precies waar de kwaadwillende appmakers gebruik van maken.
Sophos noemt deze apps fleeceware. “Fleeceware-apps zijn officieel niet schadelijk, maar ze zijn onethisch en maken gebruik van sluwe technieken”, aldus Sophos. Via agressieve advertenties proberen de makers je over te halen om de apps te installeren. De 5-sterrenrecensies in de App Store zijn meestal nep.
Wat kun je doen?
Helaas kun je niet vooraf zien of een app er een onethisch businessmodel op nahoudt. Maar er zijn wel wat signalen die je meteen duidelijk maken dat een ontwikkelaar niet de beste bedoelingen heeft:
- Je moet al meteen na installatie een gratis proefabonnement afsluiten. Zo’n gratis periode gaat vervolgens over in een betaald abonnement.
- De app is zonder extra aankopen helemaal niet te gebruiken.
- De app heeft allerlei pop-ups die je naar het betaalmodel lokken.
- De kosten per week of per maand staan niet in verhouding tot het gebodene. Zo zijn er kleurboeken-apps die met gestolen content toch 5 tot 10 euro per week durven te vragen.
- De genoemde prijs geldt per week, waardoor het best redelijk lijkt. Maar elke week een euro is toch op jaarbasis €52 en dat is alleen redelijk als de app echt héél veel te bieden heeft.
- De genoemde week- of maandprijs lijkt heel goedkoop, maar geldt alleen als je een jaarabonnement afsluit.
Denk bij het afsluiten van een gratis proefabonnement dus goed na hoeveel het over een langere periode gaat kosten en of je dat wel waard vindt. En zorg ervoor dat je op de hoogte bent hoe je App Store-abonnementen kunt opzeggen. Meer informatie vind je in deze blogposting van Sophos.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- WhatsApp gaat spraakberichten vernieuwen: dit verandert er (28-04)
- WhatsApp vanaf nu met extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (23-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Instagram brengt Edits-app uit: nieuwe videobewerker voor content creators (en dit kun je ermee) (23-04)
- Deze apps laten zien hoe je elke video kan afspelen op je CarPlay-scherm (maar Apple wil het niet) (22-04)
Droevig dat een derde partij hier gebruikers attent op moet maken terwijl Apple pretendeert zo’n goede controle te doen. Of zou dit met de abon kosten hun geld aandeel laten zakken?
@Marc:Wat ik zo raar vind is dat je eerst een all moet installeren om dan pas prijzen voor in all aankopen te zien zijn.
De prijzen zouden al in de preview zichtbaar moeten zijn.
Maar die kan je toch gewoon in de App Store bij de app zelf zien? Ze staan een beetje verscholen, maar ze staan er wel.
Ben nog steeds niet tegen gekomen, maar goed heb al geruime tijd geen nieuwe apps nodig gehad.
Ik heb ook vrij veel standaard apps PostNL, reclame folder, ing paar nieuws apps als ad, Telegraaf enzo.
Ik ga ook niet op zoek naar apps ofzo verder, mail gebruik ook mail van Apple net zoals Safari en agenda werkt voor mij allemaal prima.
Begint steeds meer op Android te lijken.
Apple moet dit niet doorlaten. Of eenmalige aankoop of gratis!
Naar mijn mening mogen apps die toegang geven tot een dienst die dienst doorberekenen. Ik denk dan aan diensten zoals weerberichten, gegevensopslag en zelfs horoscopen. Ik zou ook anti-malware ertoe rekenen, maar dat speelt bij iOS gelukkig minder. Er zijn domweg dóórlopende kosten, en die moeten betaald worden.
Andersom: als jij een app aanbiedt voor een eenmalige aanschafprijs, en je moet die met een al dan niet gratis Software Development Kit ongeveer vanaf het begin her-opbouwen omdat Apple nieuwe toeters en bellen wil invoeren, zeg jij dan “slik, daar gáát mijn vacantie (in tijd en misschien geld), maar ik heb iets beloofd”, zeg je “blij, dat ik abonnees heb”, of zeg je “nou, dat was het dan; die klanten van vorige maand hebben kort van mijn app kunnen genieten”?
(Nee, jij hoeft gelukkig nu niet te kiezen. En zelfs ontwikkelaars veranderen soms van koers.) 😉
@redactie zou er een beschrijving toegevoegd kunnen worden waar je de abonnementen dan precies vind??
Dat is heel makkelijk.
Je gaat naar instellingen en bovenaan naar je naam en dan krijg je abonnementen.
Je kan ze daar ook opzeggen, makkelijk toch
Onderaan elke app in de App Store staan de in-app aankopen in het rijtje bij Informatie. Lopende abonnementen staan bij Instellingen, klik boven op je naam en dan zie je daar Abonnementen staan.
Ook staat er bij de knop download van de app dat er in-app aankopen bij zitten.
Hoeveel duidelijker wil je het hebben.?
Je kunt overigens een abo opstarten en gelijk weer stopzetten. Hij loopt dan door tot het einde van de termijn. Handig voor bv Netflix, Disney of een ander abonnement
Goed dat dit nog eens wordt aangekaart maar je kunt er zelf ook veel aan doen, door gewoon goed te kijken voor dat je een app gaat installeren. Als zaken als abonnementen niet duidelijk zijn, dan gewoon niet installeren. Dat mensen hier al vragen waar je die informatie kunt vinden, geeft al aan hoe onoplettend gebruikers kunnen zijn. Als bedragen onterecht zijn afgeschreven kan je die (binnen een bepaalde periode) via je bank terugvorderen, en degene die automatisch afschrijft zelfs blokkeren. Wel voorzichtig mee zijn als je zelf eerst toestemming hebt gegeven.
Grappig, ik ben het geheel met de intentie van het artikel eens. Tuurlijk mogen er herhaalde kosten worden gerekend als er continue wordt door ontwikkeld. Dit dient echter wel binnen de perken te blijven zoals ook in het artikel is gesteld, uiteindelijk blijft het de verantwoording van de koper.
Wat grappig is, is dat er in het artikel wordt aangegeven dat dit niet de bedoeling is en dat ze hebben uitgesproken om hierop actie te laten ondernemen door Apple, maar in de dagelijkse deals worden deze apps dan vervolgens wel geadverteerd als een deal…. bekijk de live wallpaper app ,aar in de deals van vandaag.
Misschien kantiger dan ook over worden nagedacht en het gedachtengoed van dit artikel worden toegepast op de deals die worden verzameld 😉
Waarschijnlijk passen deze partijen de prijzen an NA de goedkeuring van Apple.
Toch moet Apple hier meer tegen doen en misschien wel de techniek van Sophos opkopen om de scanning na de plaatsing in de App Store te doen.
Dit is weer een voorbeeld dat de scanning grondiger moet en objectiever en minder handwerk door mensen. Een app moet deugen objectief en niet door de mening van iemand die er wat van vindt.
In het doorclick artikel over abonnementen schrijven jullie:
‘Maak je gebruik van een proefperiode of trial, dan adviseren we om meteen bij het afsluiten van de proefperiode al de annulering te regelen. ‘
Apple doet zelf ook mee aan dubieuze praktijken wat dit aangaat. Bij een nieuwe iPad kreeg ik onlangs het aanbod voor een gratis jaar Apple TV+. Die sloot ik af. Voor de zekerheid wilde ik deze meteen annuleren om automatische verlenging over een jaar te voorkomen. Dat ging echter niet. Mijn enige optie was de proefperiode meteen weer te beëindigen. Waardoor ik er dus nu al geen gebruik meer van kan maken. Wat jullie schetsen in mijn quote hierboven werkt bij nette bedrijven (bv Disney+ vorig jaar) maar Apple zelf ziet blijkbaar toch liever dat klanten in een verleng valletje trappen 😏