Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af

Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af

Zou je dolgraag je eigen flitspalen-app willen hebben, zonder dat je helemaal vanaf nul hoeft te beginnen? Dan zou je kunnen overwegen om de Flitsmeister-app van de huidige eigenaar over te nemen. Maar je zult wel de nodige miljoenen moeten meebrengen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Flitsmeister kennen we als een typisch Nederlandse app, afkomstig uit Veenendaal. De werkelijke eigenaar is echter het Belgische Be-Mobile, dat op z’n beurt onderdeel is van de Belgische provider Proximus. Maar het is de vraag hoe lang dit nog het geval is, want het voormalige staatsbedrijf is van plan om Be-Mobile te verkopen. De provider heeft geld nodig voor het aanleggen van een glasvezelnetwerk en leende daarvoor al €700 miljoen via obligaties. Daarnaast werd voor €128 miljoen het bedrijfsonderdeel Datacenter United verkocht (DCU). De volgende stap is het binnenhalen van €500 miljoen door de verkoop van dochterondernemingen, waaronder Be-Mobile.

Be-Mobile nam in 2014 een minderheidsbelang in Flitsmeister. Later werd de app helemaal overgenomen. Flitsmeister is van oorsprong bedoeld om flitspalen te melden en zodoende te voorkomen dat je een verkeersboete krijgt, maar gaandeweg zijn er steeds meer functies toegevoegd, zoals navigatie en parkeerkosten betalen. Het businessmodel is daarbij aardig lucratief, onder andere door het toevoegen van allerlei betaalde functies. Eerder dit jaar schreven we over de prijsverhoging van Pro-abonnementen en het feit dat de CarPlay-functie niet langer gratis is. Daarnaast introduceerde het bedrijf de prijzige Flitsmeister DASH waar je eenmalig €150 voor betaalt, plus nog eens €10 per maand voor het mobiele abonnement.

Flitsmeister Dash: melding maken
Prijzig apparaatje: de Flitsmeister DASH.

Tegelijk verdienen Flitsmeister en eigenaar Be-Mobile aan de exploitatie van gebruikersgegevens: ze verkopen verkeersinformatie aan de Nederlandse en Belgische overheid, zodat zij kunnen beschikken over data omtrent locatie, snelheid en reisduur van reizigers. De circa 3 miljoen gebruikers leveren een berg aan informatie op. Kortom: genoeg te verdienen. In België boekt Be-Mobile een omzet van €30 miljoen en daarbij zijn de activiteiten in Nederland, Frankrijk en andere landen nog niet meegerekend.

Het wordt daarom spannend om te zien wie de nieuwe eigenaar wordt van Be-Mobile en dus ook van de Flitsmeister-app. Daarnaast is het mogelijk dat het bedrijf in aparte onderdelen wordt opgesplitst. Be-Mobile heeft ook de parkeerapp 4411 in bezit.

Bekijk ook
Flitsmeister beperkt de gratis functies en maakt PRO-abonnement duurder

Flitsmeister beperkt de gratis functies en maakt PRO-abonnement duurder

Flitsmeister beperkt het aantal gratis functies. Gebruikers zijn daardoor voor sommige functies gedwongen een abonnement af te sluiten, dat 1 euro duurder is geworden.

Reacties: 10 reacties

  1. Eerst verpesten ze het product door een groot deel van hun trouwe klanten weg te jagen, verontwaardigd door absurde prijsverhogingen en nu dit als een boemerang terug in hun gezicht komt willen ze deze diensten weer verkopen.
    Mislukt opportunisme.

  2. Nou hij mag de app houden verschrikkelijk is het geworden

  3. Onlangs via testflight de flitsmeister beta app geïnstalleerd. Pro abonnementen en alle andere in-app aankopen zijn voor testers gratis. Kan nu voor een jaar overal gebruik van maken voor noppes. Die paar bugs die een beta app heeft neem ik voor lief én daarbij kan ik geedback leveren ter verbetering van de app

    • Ben ook TestFlight tester, maar het is niet gratis. Kan nog steeds geen CarPlay gebruiken. Ik weiger om voor CarPlay te betalen.

      • Dan is het bij TomTom beter geregeld. Al jaren ben ik beta tester, maar alles is gratis. Zelfs de vrachtwagen profiel.

      • Onlangs via testflight de flitsmeister beta app geïnstalleerd. Pro abonnementen en alle andere in-app aankopen zijn voor testers gratis. Kan nu voor een jaar overal gebruik van maken voor noppes. Die paar bugs die een beta app heeft neem ik voor lief én daarbij kan ik geedback leveren ter verbetering van de app

        Origineel geplaatst door Dinesh

        Ben ook TestFlight tester, maar het is niet gratis. Kan nog steeds geen CarPlay gebruiken. Ik weiger om voor CarPlay te betalen.

        Het is wel gratis. Al moet je wel eerst de opties activeren. Bij de pro abonnementen op het bedrag klikken en dan zie je in het pop up scherm dat er voor beta testers niets in rekening wordt gebracht. Heb zo ook de soundpacks erop gezet

  4. Ben aan het testen met blitzer.de
    De app is €0,49 en een optionele iap van €9,99 om lifetime alle functies te krijgen.

    Geen Carplay maar wel via Opdrachten te starten en te stoppen op basis van Carplay connectie.

    Meldingen vervolgens gewoon over de speakers

    • Ik heb Blitzer.de Pro ook geïnstalleerd. 👌🏻
      Morgen eens testen. 🤞🏻

      Flitsmeister heeft zijn langste tijd bij mij wel gehad. De gebruikersgroep wordt steeds kleiner en de app onbetrouwbaarder. Ongelofelijk hoeveel 1 ster rating deze app heeft gekregen nadat ze CarPlay betaald hebben gemaakt. 😅

  5. Had het op CarPlay toen het nog gratis was. iPhone werd bloedheet en zoog batterij leeg. Waardeloze App en het geld niet waard.

  6. Ik ben ook geen gebruiker meer sinds je heelveel voor CarPlay moet betalen (voor een tientje of zo per jaar had ik het zonder meer gedaan, maar nu….)
    Dat FM sowieso nog bestaat. Maar ik lees hierboven dat het steeds onbetrouwbaarder wordt. En als gebruikers eenmaal weg zijn, kost het meer moeite om ze terug te halen.
    Enfin, we zullen het zien.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.