Flitsmeister is een populaire gratis app die je waarschuwt voor flitsers, files, ongelukken en meer. Al jarenlang is er ook een pro-versie, waarmee je de advertenties kan uitschakelen en je een eigen foto kan uploaden in het dashboard. Met de nieuwe versie 10 van Flitsmeister zijn er veel meer nieuwe functies voor betalende gebruikers bijgekomen. Flitsmeister PRO heeft nu ook een nieuwe Focus Mode, waarmee je zonder afleiding kan rijden en helpt Flitsmeister je met het aanvechten van een boete.
Flitsmeister PRO in versie 10: dit is er nieuw
De nieuwe Focus Mode in Flitsmeister biedt een aangepaste weergave tijdens het rijden. In plaats van het Voor jou- of Verkeer-scherm of het tonen van de kaart, laat de Focus Mode alleen de belangrijkste dingen zien met grote icoontjes en extra grote knoppen. Je ziet groot in beeld je huidige snelheid, maar ook de maximale snelheid. Is er een route actief, dan zie je ook de navigatie-instructies bovenin beeld. Zodra er een flitser in de buurt is, verschijnt dit ook op het scherm.
Door tijdens de Focus Mode op het scherm te tikken, kun je de navigatie naar het ingestelde huis- of werkadres starten. Tot slot kun je tijdens de Focus Mode ook de meldfunctie gebruiken. De Focus Mode kun je activeren door op je eigen of maximale snelheid in de app te tikken, maar in de instellingen kun je ook aangeven dat dit automatisch gaat.
Een andere nieuwe functie van de vernieuwde Flitsmeister PRO is hulp bij het aanvechten van boetes. In samenwerking met Appjection vind je in het menu een optie om een foto van je boete te maken, waarna de belangrijkste gegevens automatisch ingevuld worden. Vervolgens geef je antwoord op een paar korte vragen en de rest wordt door Flitsmeister afgehandeld.
Een derde functie is dat je via de flitshistorie kan zien waar er onlangs gecontroleerd is. Dit komt ook van pas als je twijfelt of je langs een flitser gereden bent. Je ziet waar ze gecontroleerd hebben en ook wanneer. De flitshistorie is beschikbaar voor alle landen waarin Flitsmeister actief is.
Tot slot kun je de app als progebruiker verder personaliseren. Er zijn 24 appicoontjes om uit te kiezen en 21 verschillende voertuigen die tijdens het navigeren op de kaart getoond wordt. Dit zijn dus puur cosmetische wijzigingen die verder geen invloed hebben op de werking van de app. Net als voorheen is Flitsmeister PRO ook in de nieuwe versie advertentievrij.
Nieuwe prijs voor Flitsmeister PRO
Voorheen kostte Flitsmeister PRO €8,99 per jaar. Flitsmeister vindt de nieuwe functies ook een hoger prijskaartje waard en daarom kost Flitsmeister PRO vanaf nu €1,49 per maand, met een gratis proefperiode van 7 dagen. Voor een heel jaar ben je met het nieuwe abonnement €17,88 kwijt; een verdubbeling van het oude abonnement. Bestaande progebruikers worden zodra hun lidmaatschap afloopt automatisch overgezet naar het nieuwe Flitsmeister PRO tegen het nieuwe tarief.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
- WhatsApp krijgt extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (07-04)
Voor mij een reden om mijn Pro niet te verlengen. Weer een maandabonnement erbij. En dat voor een paar icoontjes meer. Lees op Twitter al genoeg negatieve reacties.
De toegevoegde waarde van Flitsmeister wordt steeds minder. Apple Maps voorziet in steeds meer zaken (files, flitsers) en als straks waarschuwingen voor trajectcontroles er ook nog bij komen dan zie ik mezelf de app niet veel meer gebruiken.
Voor mij ook een reden om het Prod account niet te verlengen. Een verdubbeling is een te grote verhoging!
Waze en Google Maps geven de beste live informatie. Ik heb FM een paar keer geprobeerd maar vind het toch een beetje een ‘bumperklever-image’ hebben…
De proefperiode toch maar eens aangezet. Ik had eerder altijd PRO, omdat ik de makers graag wilde supporten. Helemaal toen het nog een kleine partij was en ze niet op andere manieren geld verdienden. Ik weet eigenlijk niet waarom het ooit gestopt is, misschien om dat het automatisch af liep of iets.
Ik ben vooral benieuwd naar de focus modus. Alles lekker groot in beeld. Handig als je naast de kaarten app voor navigatie via CarPlay je telefoon kan gebruiken voor FM.
Ik snap de reacties wel dat FM minder relevant wordt. Ik zie deze functies ook liever allemaal in de standaard kaarten app terug komen. Navigatie via kaarten is gewoon heel fijn. Ik mis daar echt alleen de maximale snelheid in terug. Flitsers staan er steeds vaker in, ook mobiele. Ik merk wel dat FM toch accurater is voor nu. Ik denk dat de gebruikers base van melders via de kaarten app nog moet groeien. Mogelijk is dit in de komende jaren gefixt en is FM helemaal niet meer nodig
Niet iedereen die van doorrijden houdt doet ook aan bumperkleven he 😜
Overigens gebruiken zo enorm veel Nederlanders FM, dat het wel heel erg gevaarlijk wordt op de weg als de standaard FM gebruiker een bumperklever is 😂
Reclamevrij? Ik heb überhaupt nog nooit reclame gezien in FM. Dus €10 euro om een paar icoontjes te kunnen veranderen? Wat een oplichterij. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de intergratie in CarPlay een keer volledig goed is en de informatie tijdens rijden correct.
FM is bijna niet meer up to date. Adam zijn ze flink bezig, en de kaart geeft nog steeds een route aan wat je niet kan rijden. dus je aankomst tijd klopt ook niet meer.
Overigens worden de files niet correct meegenomen. vertraging van 3 uur terwijl ik niet stil sta en 1,5 uur over doe. de drukte met afslagen worden mee berekent wat niet relevant voor mij is. schrik je toch even als je het ziet.
Zoek wel een alternatief er voor.
@Niels: Apple kaarten wordt inderdaad steeds beter, maar naar mijn idee zijn ze nog niet op het niveau van Google maps qua actuele informatie.
@RedBeard: Bijzondere redenatie. Ik zie FM vooral als hulp, het heeft me al vele boetes bespaard. Voor mij gaat het niet om die 10 euro om geen advertenties te zien, maar 10 euro omdat ik dit gun aan de FM software developers die het mogelijk hebben gemaakt de boetes te besparen.
Dat gezegd hebbende ben ik blij dat ik net voor een jaar heb verlengd, ik ga niet aan nog een abonnement vast zitten. Een verhoging was prima geweest, maar een abo gaat tegen mijn principes in.
Betalen voor een app is in principe geen issue. Wat mij weerhoudt om dat bij FM te doen is omdat de app zeer slecht functioneert.
Bij navigatie kan de app je werkelijke locatie niet bijhouden. Op de kaart zie je de pijl ook telkens “catch-up” spelen.
Dit probleem ervaar ik al jaren en bij meerdere iphones, dus aan de telefoon ligt het niet.
Ik heb de FM One, maar die verbindt bijna nooit als ik in de auto stap. Laat ze dat eerst maar eens fixen
Oplichterij. Pff. Ga eerst even zoeken wat oplichterij betekent.
Jij bent dus blijkbaar van mening dat zowat gratis is. Als je google of Waze gebruikt ben jij het procduct.
Om eerlijk te zijn gebruik ik FM als sinds de start maar ervaar helaas steeds vaker routes die niet helder vermeld worden tijdens het rijden en soms klopt er helemaal niets van(en nee dit ligt niet aan de ontvangst) waarbij Google Maps het voor mij wint op juistheid van details tijdens navigeren. De meldingen van posities van flitsers zijn wel accuraat binnen de FM app. Voor mij is de maximale snelheid, trajectcontrole en flitsinformatie het belangrijkste en dat is goed geregeld binnen FM. Dus ja twee apps gebruiken of af en toe een site seeing route op de koop toenemen …
Dus om jaarlijks een bepaald bedrag te betalen vindt jij geen probleem, maar maandelijks iets voor een abonnement wel?
Snap de logica niet helemaal.
@Maurits: De logica zal hem zitten in het psychologische effect. Als je €17,88 in een keer moet betalen vinden mensen het veel geld en is de kans dat iemand dat betaald niet groot. Als dit €1,49 per maand is denk men ‘o valt wel, is dit alles?’. In de supermarkt zijn prijzen niet voor niets afgerond net onder het hele bedrag. En het verhogen van het abonnementsgeld per maand naar €1,59, €1,79, €1,99, etc. zijn kleine stapjes die niet direct een harde impact hebben op een portemonnee. Terwijl als volgend jaar het geld in een keer betalen €25,00 kost mensen hier vanaf zullen zien.
Overigens vind ik betalen voor apps niet erg. Voor niets gaat de zon op en die lui werken er hard voor en de servers moeten ook draaien. Dat soms de app wat hapert mag niet, maar oké. Wel vind ik het persoonlijk dat er meerdere abonnementen zijn. 1 voor de flitsers en 1 voor de ritregistratie.
1 boete besparen en je hebt het al dubbel en dwars terugverdiend. Gewoon aftikken dus en niet zeuren.
@Maurits: Begrijpelijk. Eigenlijk geeft Chris het antwoord al. Ik word horendol van al die abonnementen.
Het zit m niet zo zeer in het bedrag, maar dat het elke maand terugkomt vind ik gewoon vervelend.
Doe mij maar een eenmalige fee. Plus het dubbele voor niet heel veel extra vind ik een forse prijsverhoging. Het is niet dat de app nu revolutionair iets anders doet dan hiervoor.
@Martijn: je zou gewoon ook niet te hard kinnen rijden?
Ik gebruik flitsmeister al lang, op de telefoon gaat het prima samen met FM one en ik vind de route gegevens goed.
Maar helaas al lang last van blurend beeld na verloop van tijd op carplay, wat al lang een probleem is en niet wordt opgelost.
Ik heb betaald tot volgend jaar maar ik weet niet of ik er dan mee doorgaat.
En idd waze is toch beter aangezien ik FM op de achtergrond gebruikt door het beeld probleem op carplay.
Ik gebruik flitsmeister al lang, op de telefoon gaat het prima samen met FM one en ik vind de route gegevens goed.
Maar helaas al lang last van blurend beeld na verloop van tijd op carplay, wat al lang een probleem is en niet wordt opgelost.
Ik heb betaald tot volgend jaar maar ik weet niet of ik er dan mee doorgaat.
En idd waze is toch beter aangezien ik FM op de achtergrond gebruikt door het beeld probleem op carplay.
Ook van TomTom heb ik afscheid van genomen na jaren van plezier, maar ook zij blijven achter
Wat een negativiteit, als ze je 1 boete besparen van 100 euro heb je het er flink uit, ze vernieuwen echt veel, veel updates, gaan met de tijd mee etc etc. Ik snap al deze reacties echt niet 🙃 lekker doorgaan, niks is gratis!
Ik ben een gebruiker van het eerste uur, heb FM altijd een warm hart toegedragen, en heb naast vrijwillige bijdragen (een altijd jaar geleden) ook als Pro rondgereden. Gewoon om de FM makers financieel te steunen omdat FM mij ook een hoop geld heeft bespaard en een boel rust heeft gegeven tijdens de vele jaarlijkse kilometers.
Waar FM ooit om begonnen is, het melden van (mobiele) flitsers, werkt nog steeds fantastisch. De later toegevoegde functies als matrix borden (lane-closure), emergency warning, en natuurlijk de traject-controles is geweldig. De navigatie functie is echter mager, met vage routes en slechte aanwijzingen. Een gemiste kans, maar ook weer niet zo erg (een all-in-one is ook niet zaligmakend).
FM leeft tegenwoordig echter van onze locatie data, en heeft vele commerciële toepassingen gevonden waardoor ze andere inkomstenbronnen hebben gekregen. Daarom verbaast het mij dat ze zo’n abonnement gaan aanbieden dat ook nog eens 2x zo duur is als het oude Pro abo.
FM heeft geen bestaansrecht zonder gebruikers, dus dit is spelen met vuur! Vreemde gang van zaken. Ook ik zal daarom geen Pro abo meer afsluiten. Niet vanwege die paar euro, maar het gevoerde business model waarbij de gebruikers een extra melkkoe zijn geworden.
Ik blijf FM op de achtergrond draaien voor flitsmeldingen, en gebruik Google Maps als navigatie (en soms Waze of Sygic ivm file omleidingen).
@Sjoerd: Ben het met je eens. De data die je afstaat door de app te gebruiken mag ook meegenomen worden in de prijs. Het kan niet anders dan dat ze hier geld aan verdienen. Data is het grote geld wat goed door te verkopen is.
Eigenlijk zou het maandelijkse bedrag van €1,49 ook de rit registratie moeten bevatten. Simpelweg, omdat FM verdient aan de kilometers die wij rijden.
Of je gewoon aan de snelheid houden. Dan is er ook niets aan de hand 😉
Ik gebruik FM al lang en ook als Pro, net als zoveel anderen wil ik de makers best supporten. Ook ik heb moeite met het abo model, hou ik gewoon niet van.
FM draait bij mij altijd maar navigeren doe ik vaak met Kaarten. Ik navigeer wel met FM maar dat zijn de standaard routes, dan zie ik de flitsers op de kaart via CarPlay.
Maar ook ik overweeg de Pro versie te stoppen met dit abonnement….
Dus als je betaalt ben je dat niet? FM (BeMobile) verkoopt de data die jij verzamelt net zo goed. Dus betaal je én ben je het product.
@JK: Precies dit…snap niet waarom iedereen zo zeurt. Als je per jaar 1 boete niet pakt… dat is het nog super goedkoop.
Ik gebruik flitsmeister al jaren en ben ook al jaren pro, met veel liefde. Ik rijdt 75.000 km per jaar door heel NL en benelux, dan is het zo fijn dat je geattendeerd wordt op flitsers. Niet omdat ik te hard rijdt, maar soms is het voor mij onduidelijk hoe hardt ik ergens mag, dan is een waarschuwing voor een flitspaal wel erg prettig en stress verlagend.
Voor mij zou het een toevoeging zijn als flitsmeister ook kennis geeft over milieuzones, want al die verschillende zones in NL, BE en D, is lastig te onthouden.