Met de app Flo krijg je korting op je autoverzekering, zonder dat de verzekeraar je locatie en ritten te zien krijgt. Flo en Whoosz! bieden het als eerste in Nederland aan.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 20 reacties
Roel
Houdt de app ook rekening met je auto? In een dikke BMW is soepel rijden een stuk makkelijker dan in een oude Daihatsu Cuore.
Mike
@Roel: En wat is soepel rijden? Ik kan heel veilig en netjes rijden in een stad met drempels, hobbels, stoplichten en krappe bochtjes. Krijg ik dan een lagere score dan iemand die bumperklevend met relatief constante snelheid op de snelweg rijdt?
Zilverdael
Flo is bagger door een rietje heen.
Als je GPS een foutje maakt gelijk strafpunten, hoe onlogisch dat ook is.
Voorbeeld, scherpe bocht op een recht stuk snelweg!?
wilbert
“De verzekeraar krijgt geen inzage in gevoelige informatie, bijvoorbeeld waar je bent geweest”
@Gonny, hoe kun je dat zo stellig beweren? De app vraagt toestemming tot je GPS en laat (in de screenshot tenminste) zien waar je vertrekt en heen gaat. Dan is het toch een peulenschil om die info door te sturen?
@wilbert: Hoi, hier Andreas van Flo. De verzekeraar krijgt alleen de Flo-score door, niet de GPS-gegevens. Die hebben wij natuurlijk wel, maar die geven we onder geen beding door aan derden!
@Roel: We gebruiken een algoritme dat beproefd en getest is in vele soorten auto’s. Uiteraard zijn er verschillen, maar uit gebruikersonderzoek blijkt dat wij in 19 van de 20 gevallen met een perfecte beoordeling van een bocht, remactie, optrekactie of snelheid komen. Op deze manier bouwen we een zeer betrouwbaar profiel van je op die resulteert in een navenante Flo-score.
@Mike: We maken in ons algoritme onderscheid tussen stadsverkeer, snelwegverkeer en een variant ertussenin. Anders krijg je inderdaad te maken met wat jij beschrijft!
Peter
Niet alle reclamepraat geloven iCulture!
Helemaal nieuw is dit niet hoor. Sinds januari van dit jaar rij ik met zo’n apparaatje in mijn OBD2 poort. Gegevens kan ik uitlezen via de MyJini app en korting hiervoor krijg ik bij Allsecur!
Werkt prima en met mij rijgedrag geen enkel bezwaar dat ze dit kunnen uitlezen. Het is zelfs zo dat wanneer ik een noodstop moet maken ik gebeld wordt om te kijken of ik assistentie nodig heb (nooit meegemaakt overigens).
Joshiba@gmail.com
Ik vind het super, mag ik dan ook meteen een chip in mijn hoofd? #nietomdathetmoet #omdathetkan
Het rare is dat je minpunten krijgt voor een harde remactie. Eigenlijk de enige actie die de app bijhoudt die daadwerkelijk schade voorkomt.
kMikaZu
@wilbert: Precies, was ook mijl gedacht. Heel voorbarige conclusie van de auteur…
Collina
Wat maakt het uit als men weet op welke locatie je bent geweest? Wat is het aller ergste wat je zou kunnen overkomen?
Privacy ligt kennelijk nogal gevoelig in Nederland. Maar als je niets te verbergen hebt?!
Ferryman
Héél sceptisch over dit soort beperkte ‘analyses’ van rijgedrag. Zomaar een paar voorbeeldjes waarom dit véél te beperkt is:
Zonder informatie over bv voorliggers zeggen de remacties weinig over veilig rijden, zelfs als je netjes maar niet overdreven afstand houdt kan een voorligger of snijdende inhaler/invoeger je toch dwingen tot hard remmen, waarbij verkeersinzicht en anticiperen alleen helpen als je medeweggebruikers een beetje logisch, voorspelbaar en sociaal zouden rijden.
Dit soort primitieve meetgevens werken hooguit enigszins op micro-niveau, op macro-niveau kan vlot optrekken (vooraan de rij) juist gunstig zijn voor doorstroming, verbruik, uitstoot en veiligheid door onnodig afremmen door en snelheidsverschil met achteropkomend verkeer te minimaliseren.
Voor bochtsnelheden geldt iets dergelijks, minder (onnodig) afremmen voor bochten verkleint bovendien het voor doorstroming èn veiligheid funeste harmonica-effect. Daarnaast kun je zo’n primitieve meting van de laterale G-krachten in jouw voordeel beïnvloeden door in bochten overdreven ‘de ideale lijn’ te volgen, wat (zeker op provinciale tweebaanswegen) niet per sé veiliger is.
Kortom alledrie de metingen die je met alleen de versnellingsmeter van je smartphone kunt doen zijn zéér onbetrouwbare indicaties voor ‘veilig’ rijgedrag. En dit soort primitieve apps zetten, zeker met zo’n toegevoegde financiële prikkel, waarschijnlijk aan tot truttig, de doorstroming belemmerend en daardoor juist snelheidsverschillen, files en dus onveiligheid verhogend, rijgedrag. Enige betrouwbare indicatie die dit kan opleveren is als alledrie de metingen – acceleratie, deceleratie en laterale krachten – langdurig nul aangeven: geen veiliger auto dan een stilstaande auto 😉 (mits op een veilige plek natuurlijk)
willem
@Collina: Mag ik je pincode, wachtwoord van je mail, gegevens waar je de hele dag uithangt en graag ook of je naakt slaapt of niet. Een uitdraai van pabo.nl lijkt me ook wel een leuk iets om te weten.
Je hebt toch niks te verbergen??
Patrick
@Collina: Daar hebben we er weer eentje. Kan je me vertellen wat je netto salaris is per maand?
@Peter: Hi, wat er nieuw aan is, is dat je slechts een app nodig hebt, én dat de verzekeraar geen persoonlijke gegevens van je krijgt. Het enige dat de verzekeraar krijgt is een gemiddelde score over een heel jaar.
@Zilverdael: Hoi, we zijn niet foutloos, maar uit gebruikersonderzoek blijkt dat we in 19 van de 20 gevallen een gebeurtenis goed beoordelen. Het GPS-signaal kan wel eens een keer verstoord zijn, dat proberen we er zoveel mogelijk uit te filteren.
@Ferryman: We gebruiken de versnellingsmeter (ik neem aan dat je de accelerometer bedoelt) helemaal niet, we kijken naar GPS. Ons algoritme is beproefd en getest, en zelfs door een verzekeraar als goed en betrouwbaar beoordeeld. Ik snap dat we niet alles zien, maar we zien wel veel 🙂
@Collina: De grap is, we geven dit dus niet door. Aan niemand. Alleen de gemiddelde Flo-score over een jaar.
Joshiba@gmail.com
Hoi Andreas, het gaat erom dat jouw bedrijf risico’s neemt met privédata van jullie klanten. Het gaat erom dat deze in de toekomst gebruikt kan worden, omdat de data er simpelweg is.
Anders had jij wel gezegd: “Wij vernietigen de data na gebruik. Indien we overgenomen worden door een ander bedrijf, of dat we failliet gaan, zullen we direct overgaan tot vernietigen van alle ‘ik heb toch niets te verbergen’-data.”
@Joshiba@gmail.com: morgen kun je mijn app downloaden die de chip in je hoofd plaatst voor een mooie korting op je zorgverzekering!
Ow, geen zorgen, we zullen je gedachten nooit aan iemand doorvertellen. Hoewel we die natuurlijk wel kunnen lezen..
kvdvelde1
Origineel geplaatst door willem
@Collina: Mag ik je pincode, wachtwoord van je mail, gegevens waar je de hele dag uithangt en graag ook of je naakt slaapt of niet. Een uitdraai van pabo.nl lijkt me ook wel een leuk iets om te weten.
Je hebt toch niks te verbergen??
Kansloze reactie. Locatiegegevens vergelijken met wachtwoorden, pincodes en intieme informatie😐
Ik heb zojuist mijn eerste en tevens laatste ritje gereden met deze app. Binnen 20 minuten minstens 5 fouten gezien. Bochten op rechte stukken, optrekken terwijl ik op de snelweg zit. En los van de fouten voel ik mij als bestuurder een beetje beledigd. Ik rij netjes met het verkeer mee, hou mij aan de maximumsnelheid en trek normaal op. Toch krijg ik een scoren van 55. Als ik moet gaan rijden zoals deze app dat graag ziet, komt dat echt niet ten goede van de doorstroming van het verkeer.
justin w
@kvdvelde1: misschien is het algoritme waar se het hierboven kver hebben nkg niet geperfectioneerd na 1 keer en zal je het langer moeten gebruiken voordat deze optimaal werkt. Ik kan me voorstellen dat de app op een gegeven moment ook denkt van hoezo maakt hij elke dag weer die bocht als hij rechtdoor moet. Ik zou het vergelijken met je touch id welke steeds beter wordt naarmate je hem meer gebruikt.
dietrich
Origineel geplaatst door Leon
@joshiba morgen kun je mijn app downloaden die de chip in je hoofd plaatst voor een mooie korting op je zorgverzekering!
Ow, geen zorgen, we zullen je gedachten nooit aan iemand doorvertellen. Hoewel we die natuurlijk wel kunnen lezen..
Aha iemand heeft het door!
Jdanklof
Heel jammer dat de locatievoorzieningen altijd aan staan. Waarom niet de optie “alleen tijdens gebruik van de app”?
Houdt de app ook rekening met je auto? In een dikke BMW is soepel rijden een stuk makkelijker dan in een oude Daihatsu Cuore.
@Roel: En wat is soepel rijden? Ik kan heel veilig en netjes rijden in een stad met drempels, hobbels, stoplichten en krappe bochtjes. Krijg ik dan een lagere score dan iemand die bumperklevend met relatief constante snelheid op de snelweg rijdt?
Flo is bagger door een rietje heen.
Als je GPS een foutje maakt gelijk strafpunten, hoe onlogisch dat ook is.
Voorbeeld, scherpe bocht op een recht stuk snelweg!?
@Gonny, hoe kun je dat zo stellig beweren? De app vraagt toestemming tot je GPS en laat (in de screenshot tenminste) zien waar je vertrekt en heen gaat. Dan is het toch een peulenschil om die info door te sturen?
@wilbert: Hoi, hier Andreas van Flo. De verzekeraar krijgt alleen de Flo-score door, niet de GPS-gegevens. Die hebben wij natuurlijk wel, maar die geven we onder geen beding door aan derden!
@Roel: We gebruiken een algoritme dat beproefd en getest is in vele soorten auto’s. Uiteraard zijn er verschillen, maar uit gebruikersonderzoek blijkt dat wij in 19 van de 20 gevallen met een perfecte beoordeling van een bocht, remactie, optrekactie of snelheid komen. Op deze manier bouwen we een zeer betrouwbaar profiel van je op die resulteert in een navenante Flo-score.
@Mike: We maken in ons algoritme onderscheid tussen stadsverkeer, snelwegverkeer en een variant ertussenin. Anders krijg je inderdaad te maken met wat jij beschrijft!
Niet alle reclamepraat geloven iCulture!
Helemaal nieuw is dit niet hoor. Sinds januari van dit jaar rij ik met zo’n apparaatje in mijn OBD2 poort. Gegevens kan ik uitlezen via de MyJini app en korting hiervoor krijg ik bij Allsecur!
Werkt prima en met mij rijgedrag geen enkel bezwaar dat ze dit kunnen uitlezen. Het is zelfs zo dat wanneer ik een noodstop moet maken ik gebeld wordt om te kijken of ik assistentie nodig heb (nooit meegemaakt overigens).
Ik vind het super, mag ik dan ook meteen een chip in mijn hoofd? #nietomdathetmoet #omdathetkan
Please educate yourself
Het rare is dat je minpunten krijgt voor een harde remactie. Eigenlijk de enige actie die de app bijhoudt die daadwerkelijk schade voorkomt.
@wilbert: Precies, was ook mijl gedacht. Heel voorbarige conclusie van de auteur…
Wat maakt het uit als men weet op welke locatie je bent geweest? Wat is het aller ergste wat je zou kunnen overkomen?
Privacy ligt kennelijk nogal gevoelig in Nederland. Maar als je niets te verbergen hebt?!
Héél sceptisch over dit soort beperkte ‘analyses’ van rijgedrag. Zomaar een paar voorbeeldjes waarom dit véél te beperkt is:
Zonder informatie over bv voorliggers zeggen de remacties weinig over veilig rijden, zelfs als je netjes maar niet overdreven afstand houdt kan een voorligger of snijdende inhaler/invoeger je toch dwingen tot hard remmen, waarbij verkeersinzicht en anticiperen alleen helpen als je medeweggebruikers een beetje logisch, voorspelbaar en sociaal zouden rijden.
Dit soort primitieve meetgevens werken hooguit enigszins op micro-niveau, op macro-niveau kan vlot optrekken (vooraan de rij) juist gunstig zijn voor doorstroming, verbruik, uitstoot en veiligheid door onnodig afremmen door en snelheidsverschil met achteropkomend verkeer te minimaliseren.
Voor bochtsnelheden geldt iets dergelijks, minder (onnodig) afremmen voor bochten verkleint bovendien het voor doorstroming èn veiligheid funeste harmonica-effect. Daarnaast kun je zo’n primitieve meting van de laterale G-krachten in jouw voordeel beïnvloeden door in bochten overdreven ‘de ideale lijn’ te volgen, wat (zeker op provinciale tweebaanswegen) niet per sé veiliger is.
Kortom alledrie de metingen die je met alleen de versnellingsmeter van je smartphone kunt doen zijn zéér onbetrouwbare indicaties voor ‘veilig’ rijgedrag. En dit soort primitieve apps zetten, zeker met zo’n toegevoegde financiële prikkel, waarschijnlijk aan tot truttig, de doorstroming belemmerend en daardoor juist snelheidsverschillen, files en dus onveiligheid verhogend, rijgedrag. Enige betrouwbare indicatie die dit kan opleveren is als alledrie de metingen – acceleratie, deceleratie en laterale krachten – langdurig nul aangeven: geen veiliger auto dan een stilstaande auto 😉 (mits op een veilige plek natuurlijk)
@Collina: Mag ik je pincode, wachtwoord van je mail, gegevens waar je de hele dag uithangt en graag ook of je naakt slaapt of niet. Een uitdraai van pabo.nl lijkt me ook wel een leuk iets om te weten.
Je hebt toch niks te verbergen??
@Collina: Daar hebben we er weer eentje. Kan je me vertellen wat je netto salaris is per maand?
@Peter: Hi, wat er nieuw aan is, is dat je slechts een app nodig hebt, én dat de verzekeraar geen persoonlijke gegevens van je krijgt. Het enige dat de verzekeraar krijgt is een gemiddelde score over een heel jaar.
@Zilverdael: Hoi, we zijn niet foutloos, maar uit gebruikersonderzoek blijkt dat we in 19 van de 20 gevallen een gebeurtenis goed beoordelen. Het GPS-signaal kan wel eens een keer verstoord zijn, dat proberen we er zoveel mogelijk uit te filteren.
@Ferryman: We gebruiken de versnellingsmeter (ik neem aan dat je de accelerometer bedoelt) helemaal niet, we kijken naar GPS. Ons algoritme is beproefd en getest, en zelfs door een verzekeraar als goed en betrouwbaar beoordeeld. Ik snap dat we niet alles zien, maar we zien wel veel 🙂
@Collina: De grap is, we geven dit dus niet door. Aan niemand. Alleen de gemiddelde Flo-score over een jaar.
Hoi Andreas, het gaat erom dat jouw bedrijf risico’s neemt met privédata van jullie klanten. Het gaat erom dat deze in de toekomst gebruikt kan worden, omdat de data er simpelweg is.
Anders had jij wel gezegd: “Wij vernietigen de data na gebruik. Indien we overgenomen worden door een ander bedrijf, of dat we failliet gaan, zullen we direct overgaan tot vernietigen van alle ‘ik heb toch niets te verbergen’-data.”
Please educate yourself
@ Joshiba@gmail.com: morgen kun je mijn app downloaden die de chip in je hoofd plaatst voor een mooie korting op je zorgverzekering!
Ow, geen zorgen, we zullen je gedachten nooit aan iemand doorvertellen. Hoewel we die natuurlijk wel kunnen lezen..
Kansloze reactie. Locatiegegevens vergelijken met wachtwoorden, pincodes en intieme informatie😐
Ik heb zojuist mijn eerste en tevens laatste ritje gereden met deze app. Binnen 20 minuten minstens 5 fouten gezien. Bochten op rechte stukken, optrekken terwijl ik op de snelweg zit. En los van de fouten voel ik mij als bestuurder een beetje beledigd. Ik rij netjes met het verkeer mee, hou mij aan de maximumsnelheid en trek normaal op. Toch krijg ik een scoren van 55. Als ik moet gaan rijden zoals deze app dat graag ziet, komt dat echt niet ten goede van de doorstroming van het verkeer.
@kvdvelde1: misschien is het algoritme waar se het hierboven kver hebben nkg niet geperfectioneerd na 1 keer en zal je het langer moeten gebruiken voordat deze optimaal werkt. Ik kan me voorstellen dat de app op een gegeven moment ook denkt van hoezo maakt hij elke dag weer die bocht als hij rechtdoor moet. Ik zou het vergelijken met je touch id welke steeds beter wordt naarmate je hem meer gebruikt.
Aha iemand heeft het door!
Heel jammer dat de locatievoorzieningen altijd aan staan. Waarom niet de optie “alleen tijdens gebruik van de app”?