Fokker maakt iPad geschikt voor vliegtuigcockpit
Fokker heeft een oplossing ontwikkeld om de iPad in een cockpit van vliegtuigen te gebruiken. Fokker Services werkte daarbij samen met Navtech. De oplossing bestaat uit Electronic Flight Bag-hardware en een bevestigingssysteem. Het is voor het eerst dat EFB-technologie op een betaalbare manier beschikbaar komt voor de commerciële luchtvaart.
Simpele oplossingen voor amateurvliegers waren er al wel. De oplossing maakt gebruik van Navtech’s kaartbibliotheek . Het systeem is inmiddels gecertificeerd: de Zweedse vrachtvlieger Amapola heeft goedkeuring van de Zweedse CAA gekregen (Class 2B EFB) om de oplossing in hun Fokker 50’s te gebruiken.
De piloten van Amapola hebben de oplossing ook al uitvoerig getest. Voordelen zijn: minder workload, minder tijd nodig om vluchten voor te bereiden en de mogelijkheid om op het laatste moment wijzigingen in start- en landingsbanen door te voeren. Er zijn ook minder papieren handboeken nodig, omdat Navtech’s 31.000 pagina’s tellende kaartbibliotheek Navtech iCharts aanwezig is. Die werd afgelopen november al gelanceerd. Om de EFB-oplossing van Fokker te gebruiken heb je geen dure ICT-infrastructuur nodig. Binnen een paar weken kan de oplossing in de complete (vliegtuigen)vloot geïnstalleerd worden. Behalve in de Fokker 50 is het ook te gebruiken in vliegtuigen van Bombardier, Airbus en Boeing.
Meer info: persbericht Fokker
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties