Autofabrikant Ford heeft een massabestelling geplaatst bij Apple. Ze gaan dit jaar bijna 10.000 medewerkers voorzien van een iPhone. Dit jaar zijn al 3.300 bofkonten aan de beurt en in de komende twee jaar volgen nog eens 6.000 medewerkers. Voorheen waren Ford-medewerkers voorzien van een BlackBerry. De overstap is ingegeven door het idee, dat de iPhone zowel voldoet aan persoonlijke behoeften als aan zakelijke behoeften, vooral wat de beveiliging betreft. “Iedereen krijgt een iPhone!” vertelde woordvoerster Sara Tatchio als een ware Oprah. Het voorkomt dat medewerkers straks met twee telefoons moeten rondlopen: eentje voor het werk en een andere voor persoonlijk gebruik.
Als iedereen straks met dezelfde smartphone loopt, maakt dat het leven van de IT-beheerders ook een stuk makkelijker. Er hoeven geen extra investeringen te worden gedaan om naar iPhones over te stappen; het enige wat Ford gaat doen is het aanschaffen van de nieuwe toestellen. De aankondiging komt op een goed moment voor Apple: er liggen plannen om nog dieper in het bedrijfsleven door te dringen, onder andere via een samenwerking met IBM. Momenteel gebruikt al 98 procent van de Fortune 500-bedrijven iPhones en iPads, maar Apple wil dat graag naar 100 procent trekken. Tijdens de presentatie van de laatste kwartaalcijfers gaf CEO Tim Cook aan dat hij nog meer iPhones, iPad en Macs in handen van meer mensen wil krijgen. Hij noemde de zakelijke gebruikers daarbij een grote groeimarkt.
Tegelijk is de overstap ook een klap voor BlackBerry, die druk bezig is om weer op te krabbelen na een moeilijke periode. BlackBerry bedient dit jaar volgens schattingen nog niet eens 1 procent van de smartphonemarkt. Woordvoerder Adam Emery van BlackBerry wilde niet reageren op de plannen van deze ene klant, maar gaf wel aan dat er diversiteit en keuze in de markt is. Wel maakte hij van de gelegenheid gebruik om Apple neer te zetten als een bedrijf dat consumentenspulletjes maakt, die niet geschikt zijn voor zakelijk gebruik:
Enterprises should think twice about relying on any solution built on the foundation of a consumer technology that lacks the proven security benefits that BlackBerry has always delivered.
In de serie iCulture Biz vind je nog meer artikelen die voor zakelijke gebruikers interessant zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 16 reacties