Fout in OS 3.2 oorzaak van Wi-Fi-problemen op iPad

Een Amerikaanse universiteit heeft een oorzaak gevonden voor de Wi-Fi-problemen waar veel studenten met iPads door geplaagd worden. Het probleem wordt veroorzaakt door een fout in de iPhone OS 3.2-software, die IP-adressen niet tijdig vernieuwt.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

AirPortEen tijdje geleden schreven wij op iPad Planet over iPad-gebruikers die geplaagd werden door problemen met Wi-Fi. De problemen uitten zich in een geheel of gedeeltelijk wegvallend Wi-Fi-signaal, terwijl andere apparaten in een huishouden naar behoren functioneren. Een heel ander euvel trad op bij een groot aantal studenten aan de Amerikaanse Princeton-universiteit. De universiteit deed onderzoek naar het probleem en ontdekte dat het veroorzaakt wordt door een fout in iPhone OS 3.2, de besturingssoftware van de iPad.


Het probleem zit ‘m in het toewijzen en vernieuwen van IP-adressen, de fysieke adressen die computers en apparaten in een netwerk van elkaar onderscheiden en communicatie mogelijk maken. Apparaten krijgen van een zogenaamde DHCP-server een IP-adres in bruikleen voor een bepaalde tijd (lease). Als die tijd is verstreken, dan moet er een nieuw IP-adres worden aangevraagd. Normaal gesproken is dat een automatisch proces, waar je als gebruiker weinig of geen omkijken naar hebt.

De universiteit ontdekte echter dat de iPad een door het netwerk toegewezen IP-adres blijft gebruiken (meestal voor enkele uren) ook al is deze lease verstreken. In een normale situatie weet de iPad dat de lease is verstreken en vraagt een nieuw IP-adres aan, waarna communicatie weer als vanouds verloopt. Het bijhouden van IP-adressen en hun leases gebeurt door een zogenaamde DHCP-client, die deel uitmaakt van de iPhone OS 3.2-software. De informatie die de universiteit geeft suggereert dan ook dat het probleem eenvoudig te verhelpen is middels een software-update.

Wanneer de iPad de DHCP-server om een nieuwe lease vraagt, is het probleem opgelost. Een andere oplossing is het in- en uitschakelen van de Wi-Fi-verbinding van het apparaat. Princeton ontdekte dat 25 van de 41 iPads die sinds 18 april binnen het universiteitsnetwerk gebruikt worden, door dergelijke problemen werden geplaagd. Een achttal apparaten is zelfs van het netwerk buitengesloten, omdat het probleem meermaals optrad. De IT-afdeling van de universiteit legt uit waarom:

Wanneer een DHCP-client herhaaldelijk niet functioneert zoals het zou moeten, ontzegt Princeton het apparaat de toegang tot de netwerkdiensten van de campus. Deze zijn ervan afhankelijk dat de DHCP-clients van apparaten de leasetijden respecteren. Dit betreft onze draadloze diensten. Wij doen dit om onze klanten te beschermen voor verstoringen die veroorzaakt worden door verkeerd functionerende apparaten.

Inmiddels heeft de universiteit ook een workaround gepubliceerd, die volgens de IT-afdeling alleen van toepassing is op het DHCP-probleem en niet op een zwak Wi-Fi-signaal of verbindingsproblemen. De workaround laat gebruikers hun iPad zo configureren dat het beeldscherm nooit op slot gaat. Men ontdekte namelijk dat de DHCP-lease niet vernieuwd wordt wanneer het apparaat op slot staat. De universiteit beschouwt de workaround als tijdelijk en heeft aangegeven dat er samen met Apple naar een definitieve oplossing wordt gezocht.

Tegelijkertijd lijkt er voor de problemen waarover wij eerder schreven nog altijd geen oplossing te zijn. Op Apples eigen discussieforum klagen nog steeds verschillende gebruikers over een zwak Wi-Fi-signaal of verbindingsproblemen. Verschillende oplossingen uiteenlopend van het aanpassen van de proxy-instellingen tot het wisselen van het kanaal waarop het Wi-Fi-signaal wordt uitgezonden worden aangedragen, maar blijken slechts in beperkte mate soelaas te bieden. Vanaf 30 april is in de Verenigde Staten ook de iPad 3G te koop. Dan zal blijken of ook de iPad 3G door soortgelijke problemen geplaagd zal worden.

Via: AppleInsider / Princeton University

Reacties: 21 reacties

  1. Mag hopen dat dit snel gaat gebeuren. Ik had er in het begin geen last van, maar nu wel. Ik heb hier last van gekregen, nadat ik mijn Ipad meegenomen had naar iemand anders. Daar ging het inloggen nog goed en ook het signaal was uitstekend, maar toen ik thuiskwam was het niet meer als vanouds. Alles gereset en er nog steeds last van!

  2. Klopt. Ik heb er ook last van. Plots van 4 blokjes naar 1. Hopelijk wordt dit opgelost bij de volgende update.

  3. Ik heb er geen last van. Is dit bij alle ipads? Ben nog niet bij iemand anders geweest en daar gaan internetten…

  4. Ik heb ook het probleem.. Signaal sterkte gaat op en neer… Hopelijk snel een update van Apple.. Ik ben toch blij dat het een software probleem blijkt te zijn!!

  5. no problemo hier hoor.

  6. Als je toch een statisch ip adres toewijst, lijkt me dat het ook opgelost is.

  7. @Frank: Alleen kan het zijn dat een ander apparaat al door middel van de DHCP server een ip adres heeft toegewezen gekregen wat ook ingesteld staat als statisch adres op de Ipad. Ook is niet bij iedereen de range het zelfde van uit te delen ip adressen. Ligt de range van 1-128 en is het statische ip adres in deze range is het geen probleem, alles daarboven krijgt het appraat geen toegang, en andersom

  8. @Tim Hartvelt:

    Zit wel wat in. Of je moet je pc, iphone of wat dan ook een statisch adres geven. Kunnen ze niet in de clinch komen.

  9. Kunnen die universitaire luitjes niet eens een jailbreak maken voor deze spullen als een klein project ofzo.

  10. Mensen, als je goed leest heeft dit weinig tot niets te maken met je op en neer springende wifi signaal. Het gaat om andere netwerk problemen.

    Wifi signaal geef ik eerder de schuld aan de achterkant van de ipad. Beetje zelfde verhaal als de 2g.

  11. Wat Alex zegt klopt, signaalsterkte heeft niets te maken met waar ze het hier over hebben. Hier gaat het over de toegang krijgen op het netwerk van bijv. een router of draadloos modem. De iPad gaat vervolgens na een x aantal tijd niet nogmaals een verzoek doen van ‘joehoe, ik ben er nog, mag ik nog steeds verbinding maken met jou?’. Dat leidt dus tot problemen.

    Dat is idd iets dat door middel van een software-update verholpen kan worden.
    Als alle apparaten in het netwerk een statisch IP-adres toegewezen krijgen (dwz je stelt zelf handmatig in welk IP-adres een apparaat/pc krijgt), dan zou dat probleem ondervangen moeten zijn. In het geval van de campus is een nieuw apparaat al voorzien met een IP dat op dat moment nog steeds door die iPad geclaimd wordt.

    Even zwaar off-topic: krijg net een mailtje van UPS:
    LOUISVILLE, KY, US 20/04/2010 16:57 NATUURRAMP
    Kan dus nog langer wachten tot mn iPadje geleverd wordt 🙁

  12. Of ze stellen in dat de leasetijd onbeperkt is ben je er ook vanaf 😉

  13. @Maxx: Dan heb je kans dat je op een gegeven moment door je IP-adressen heen raakt.

  14. Wel slordig van Apple. Dit is toch een beetje basistechniek van elk draadloos netwerk. Je zou denken dat dit met een kleine patch zo verholpen is.

  15. @Michel Lusthof:

    Ligt er natuurlijk maar net aan hoe groot je range is en hoeveel gebruikers je hebt 🙂

  16. Ik gebruik thuis, omdat ik niet overal een goed signaal heb, een router en m’n iPhone als wifi met de jailbreak app MyWi via het 3G netwerk. Als ik gebruik maak van het netwerk van m’n iPhone en ik schakel daarna m’n iPhone wifi signaal uit dan zoekt m’n iPad niet automatisch naar een ander wifi signaal. Even wifi uit en inschakelen verhelpt het probleem.
    Gelukkig bij andere routers geen problemen. Op m’n werk niet en ook niet bij buren. Pas als een wifi signaal uitvalt zoekt de iPad naar een ander wifi signaal en is resetten niet nodig.

  17. Ik gebruik mijn iPad sinds 9 april ( en zeer intensief) en heb geen probleem. Continu (zowel in huis als in tuin) sterke verbinding. Toch vreemd dat slechts een deel van de iPad’s deze problemen heeft. Ik ben iig een zeer happy en tevreden early adapter!

  18. Ik ben zelf in het bezit van een Netgear router + Ziggo en ik heb met mijn iPad nergens last van.

    Zelf ben ik minder tevreden over Wifi N, dat vind ik een stuk slechter werken dan b/g. Daarom laat ik de router standaard op b/g staan. Ook met gamen heb ik dan geen problemen en kwa snelheid maakt het niets uit.

  19. Ik heb ook de netgear router + ziggo verbinding en heel wat draadloos apparatuur in mijn huis staan, oftewel heel wat toegewezen ip adressen, maar werkt als een speer.
    Continu vol signaal in huis met mijn 64gig Ipad en razendsnel ( HD teasers zonder stotteren ).
    Maar toevallig bij 2 personen geweest met een Linksys router en daar begonnen de problemen.
    Effe een demo geven van de Ipad, en na een paar minuten signaal weg en geen verbinding meer. ipad opnieuw gestart en wederom weer verbinding. Na enkele minuten weer geen of slecht verbinding ( eerst vol signaal daarna niks )
    linksys router gereset, daaran weer voor enkele minuten goed en dan weer waardeloos.

    Thuisgekomen direct weer goed en betrouwbaar signaal, geheel geen problemen meer.

    Ipad geen probleem, maar het type of merk router ! ?

  20. Ikzelf heb ook last, mijn router is een Apple Airport extreme. Bij mij staat het signaal op wifi N ipv b/g. Zijn er nog die problemen hebben met het N signaal.

  21. Ik zit hier met een Sagem modem router van Scarlett…. Of ik nu dicht of ver van de router ga staan, het maakt niet uit, het signaal blijft op en neer gaan!!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.