Fout in OS 3.2 oorzaak van Wi-Fi-problemen op iPad
Een tijdje geleden schreven wij op iPad Planet over iPad-gebruikers die geplaagd werden door problemen met Wi-Fi. De problemen uitten zich in een geheel of gedeeltelijk wegvallend Wi-Fi-signaal, terwijl andere apparaten in een huishouden naar behoren functioneren. Een heel ander euvel trad op bij een groot aantal studenten aan de Amerikaanse Princeton-universiteit. De universiteit deed onderzoek naar het probleem en ontdekte dat het veroorzaakt wordt door een fout in iPhone OS 3.2, de besturingssoftware van de iPad.
Het probleem zit ‘m in het toewijzen en vernieuwen van IP-adressen, de fysieke adressen die computers en apparaten in een netwerk van elkaar onderscheiden en communicatie mogelijk maken. Apparaten krijgen van een zogenaamde DHCP-server een IP-adres in bruikleen voor een bepaalde tijd (lease). Als die tijd is verstreken, dan moet er een nieuw IP-adres worden aangevraagd. Normaal gesproken is dat een automatisch proces, waar je als gebruiker weinig of geen omkijken naar hebt.
De universiteit ontdekte echter dat de iPad een door het netwerk toegewezen IP-adres blijft gebruiken (meestal voor enkele uren) ook al is deze lease verstreken. In een normale situatie weet de iPad dat de lease is verstreken en vraagt een nieuw IP-adres aan, waarna communicatie weer als vanouds verloopt. Het bijhouden van IP-adressen en hun leases gebeurt door een zogenaamde DHCP-client, die deel uitmaakt van de iPhone OS 3.2-software. De informatie die de universiteit geeft suggereert dan ook dat het probleem eenvoudig te verhelpen is middels een software-update.
Wanneer de iPad de DHCP-server om een nieuwe lease vraagt, is het probleem opgelost. Een andere oplossing is het in- en uitschakelen van de Wi-Fi-verbinding van het apparaat. Princeton ontdekte dat 25 van de 41 iPads die sinds 18 april binnen het universiteitsnetwerk gebruikt worden, door dergelijke problemen werden geplaagd. Een achttal apparaten is zelfs van het netwerk buitengesloten, omdat het probleem meermaals optrad. De IT-afdeling van de universiteit legt uit waarom:
Wanneer een DHCP-client herhaaldelijk niet functioneert zoals het zou moeten, ontzegt Princeton het apparaat de toegang tot de netwerkdiensten van de campus. Deze zijn ervan afhankelijk dat de DHCP-clients van apparaten de leasetijden respecteren. Dit betreft onze draadloze diensten. Wij doen dit om onze klanten te beschermen voor verstoringen die veroorzaakt worden door verkeerd functionerende apparaten.
Inmiddels heeft de universiteit ook een workaround gepubliceerd, die volgens de IT-afdeling alleen van toepassing is op het DHCP-probleem en niet op een zwak Wi-Fi-signaal of verbindingsproblemen. De workaround laat gebruikers hun iPad zo configureren dat het beeldscherm nooit op slot gaat. Men ontdekte namelijk dat de DHCP-lease niet vernieuwd wordt wanneer het apparaat op slot staat. De universiteit beschouwt de workaround als tijdelijk en heeft aangegeven dat er samen met Apple naar een definitieve oplossing wordt gezocht.
Tegelijkertijd lijkt er voor de problemen waarover wij eerder schreven nog altijd geen oplossing te zijn. Op Apples eigen discussieforum klagen nog steeds verschillende gebruikers over een zwak Wi-Fi-signaal of verbindingsproblemen. Verschillende oplossingen uiteenlopend van het aanpassen van de proxy-instellingen tot het wisselen van het kanaal waarop het Wi-Fi-signaal wordt uitgezonden worden aangedragen, maar blijken slechts in beperkte mate soelaas te bieden. Vanaf 30 april is in de Verenigde Staten ook de iPad 3G te koop. Dan zal blijken of ook de iPad 3G door soortgelijke problemen geplaagd zal worden.
Via: AppleInsider / Princeton University
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 21 reacties