Foxconn laat opnieuw verslaggever toe in fabriek, Apple’s concurrentie houdt zich stil

Foxconn heeft een tweede verslaggever toegang gegeven tot fabrieken waar de iPad wordt gemaakt. Marketplace mocht spreken met medewerkers. Apple's concurrenten zoals HP, Dell en Samsung houden zich echter stil.

Foxconn heeft voor de tweede keer een reporter rondgeleid in de fabrieken. Eerder kreeg alleen de Amerikaanse tv-zender ABC toegang tot de fabriekshallen, waar de iPad wordt gemaakt. Marketplace-verslaggever Rob Schmitz was degene die de verzinsels van Mike Daisey ontmaskerde en heeft als beloning daarvoor nu een rondleiding door de fabriek gekregen. Hij sprak 1-op-1 met medewerkers en concludeerde dat de problemen vooral liggen op het gebied van management en beloning.


Foxconn-medewerkers bleken bezorgd over de loonsverhoging die ze in maart zouden krijgen, maar waar ze nog niets van hebben gezien. Ook zouden leidinggevenden teveel bezig zijn met vriendjespolitiek, waarbij ze bepaalde werknemers voortrekken. “Veel mensen hadden een moeilijke relatie met hun directe leidinggevende”, meldt Schmitz. Toch vond hij de uiteindelijke arbeidsomstandigheden minder schokkend dan wel eens in de media wordt geportretteerd. Medewerkers hadden goede stoelen, maar moesten wel veel repetitief werk doen. Voor veel medewerkers is het fabriekswerk een manier om geld te verdienen voor familieleden op het platteland, niet om een carrière op te bouwen.

Ondertussen bij de concurrentie…

De New York Times snijdt ondertussen een ander probleem aan, dat menigeen moet zijn opgevallen: Apple krijgt de volle laag aan kritiek, wat de werkomstandigheden in China betreft. Maar van de concurrentie hoor je niets. Terwijl Apple communiceert over inspecties en lid is geworden van de Fair Labor Association, houden bedrijven als HP, Dell en Sony zich stil. Dat is vreemd, want juist Apple staat erom bekend zo weinig mogelijk te communiceren. De New York Times vroeg daarom bedrijven als HP, Samsung en Microsoft naar hun werkomstandigheden. Sommige wilden niet reageren, anderen stuurden een standaard PR-bericht. Zo reageerde Barnes & Noble, een boekhandelsketen die in China de Nook e-reader laat maken kortweg: “We geven geen commentaar over onze toeleveranciers”. Volgens NYT is het een typische reactie.

Samsung reageerde niet, Lenovo stuurde een algemeen rapport over duurzaamheid. Microsoft doet iets meer moeite: ze werken samen met de Fair Labor Association en voeren net als Apple regelmatig inspecties uit. Ook ondernemen ze actie bij misstanden en publiceren ze een (ingekort) rapport van de bevindingen. HP heeft sinds 2010 geen informatie meer gegeven over werkomstandigheden. Destijds werden er in 51% van de fabrieken teveel overuren gemaakt.

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.