Apple-fabrikant Foxconn wil meer op eigen houtje doen
Foxconn kennen we als fabrikant van iPhones en iPads. Maar ze maken ook de Amazon Kindle e-readers, gameconsoles voor Nintendo en Sony, een menselijk uitziende robot voor Softbank en servers voor HP. De meeste iPhones worden gemaakt in Zhengzhou, dat ook wel ‘iPhone City‘ wordt genoemd. Geen wonder, want er wordt dagelijks een half miljoen iPhones geproduceerd. Het bedrijf is groot en machtig. Toch zullen veel consumenten nog nooit van de naam Foxconn hebben gehoord. Het bedrijf wil daar verandering in brengen, door onder eigen merknaam te gaan produceren.
Foxconn: grote onbekende
Foxconn wil meer dan de producten van anderen fabriceren; ze willen omhoog in de waardeketen. Eén van de stappen om dat te bereiken is om de geheugenchip-divisie van het noodlijdende Toshiba over te nemen. Apple en Amazon steunen het bedrijf daarbij. Bijzonder is ook de nauwe band met Apple: beide bedrijven gaan vrijwel op voet van gelijkheid met elkaar om, zo is te lezen in een portret van Nikkei. Bij andere toeleveranciers stelt Apple zich heel wat dwingender op.
Het van oorsprong Taiwanese bedrijf Foxconn is onmisbaar voor Apple en dat weten beide bedrijven van elkaar: in iPhone City staan 90 productielijnen, waar 350.000 medewerkers dagelijks iPhones maken. Het bedrijf maakt zo’n 70% van de 210 miljoen iPhones die jaarlijks worden verkocht. De kleinere Taiwanese fabrikanten Pegatron en Wistron maken de rest. Apple zorgt voor 54% van de omzet bij Foxconn.
Vroeger werden de meeste iPhones in Shenzhen gemaakt, maar na een aantal zelfmoorden verplaatste Foxconn een groot deel van de productie naar Zhengzhou.
Foxconn doet echter veel meer. Het bedrijf had ooit 1 miljoen werknemers in China, maar door toenemende automatisering zijn het nu zo’n 700.000. Voor mensen die de techindustrie volgen is Foxconn een bekende naam, voor consumenten niet. Daar willen ze verandering in brengen door onder eigen merknaam producten en componenten te gaan maken, waar ze hogere marges kunnen vragen. Niet dat je binnenkort Foxconn-tablets in de winkel ziet liggen, maar er zal wel vaker sprake zijn van ‘Foxconn inside’ op een manier die we nu bijvoorbeeld van Intel en Nvidia gewend zijn.
Foxconn nam vorig jaar al het Japanse bedrijf Sharp over, dat schermpanelen maakt voor iPhones en iPads. Nu willen ze ook Toshiba’s geheugenchip-divisie hebben en hebben ze de merknaam InFocus gelanceerd voor tv’s en smartphones. Foxconn wil zich manifesteren op het gebied van mobiele apparaten, internet of things, big data, cloudcomputing, slim leven, industriële automatisering, robots en geavanceerde schermtechnologieën voor TV’s.
Eigen productie moet een oplossing zijn voor de krappe marges waar Foxconn nu mee te maken heeft. Dat ligt nu op 7%, terwijl elektronicamerken zoals Nintendo en Sony marges van 40% halen. Eigenlijk zou Foxconn het merk Sharp verder willen uitbouwen, maar heeft daarbij te maken met conflicterende belangen van klanten. Sharp mag momenteel alleen tv’s en huishoudelijke apparatuur maken, twee markten waar klanten zoals Apple en HP niet actief in zijn.
Of het gaat lukken is nog maar de vraag: Foxconn staat onder leiding van de 66-jarige CEO en oprichter Terry Gou, die binnen het bedrijf bekend staat als Big Boss (‘BB’). Deze visionaire man is onvermoeibaar en heeft een enorm oog voor detail. Beoogde opvolger is zijn 40-jarige zoon Jeffrey, die moeite zal hebben om zijn vader te evenaren. Gou’s dochter Shirley heeft geen interesse in het familiebedrijf. Gou zal dus moeten opschieten om zijn plannen te realiseren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Als je nog nooit van Foxconn hebt gehoord dan heb je wel echt onder een steen geleefd de afgelopen 10 jaar. Alle mainstream media hebben wel eens een item over Foxconn gedaan. Meestal te maken met minder leuke zaken als zelfmoorden en werkdruk maar als je een beetje het nieuws volgt heb je de naam wel voorbij zien komen.
@WvB22: Ah, je bedoelt die litanie aan verhalen dat het werk bij Foxconn zo dodelijk saai en geestdodend is ?
Ik snap daar niks van.
Aan de foto’s te zien is het juist ontzettend leuk en boeiend werk.
Er is een heel verkeerd beeld geschetst.
@jero98: Wat vreemd, dat een bedrijf alleen maar leuke plaatjes naar buiten laten komen. Je wilt toch een duidelijk beeld scheppen waarom mensen zelfmoord plegen door van het dak van jouw bedrijf te springen?
/sarcasme
Op het moment dat mensen zelfmoord plegen is er meer aan de hand. Ja, misschien is het bedrijf te hand, en misschien is het bedrijf te lomp, maar ze zoeken gewoon de mensen die nog net een iPhone meer per uur in elkaar kunnen zetten. Daar is an sich niks mis mee, maar blijkbaar ging Foxconn net iets te ver. En dan de verhalen van uitkeringen, verzekeringen, etc. daargelaten. Mensen plegen zelfmoord. Dat is echt niet niks.
Dat vraag ik me af. Jij leest iCulture, dus jij bent bovengemiddeld geïnteresseerd in tech. Vraag maar eens aan je moeder, opa, niet-technische vrienden, willekeurige mensen op straat…
Ik heb even gekeken welk beeld je krijgt als je alleen AD of Volkskrant leest. Dan krijg je inderdaad de indruk dat het alleen om arbeidsomstandigheden, rellen en andere kommer en kwel gaat. Bij NRC lees je gelukkig wel (neutralere) artikelen over overnames en bedrijfsplannen.
Voor de geïnteresseerde Apple gebruikers is Foxconn inderdaad bekend, maar niet voor de bulk van de klanten die het tech nieuws niet bijhouden. Foxconn zou het beste een nieuwe lijn Sharp Smart televisies kunnen maken. Sharp is altijd een goed merk geweest, zeg maar de goedkopere Sony, voor tv’s videocamera’s en recorders en geluidsapparatuur. Waarom gaan ze samen met Apple niet een perfecte smart televisie maken, super groot en goed beeldscherm, draaiend op Apple tvOS en prima communicerend met al je Apple devices. Daar mag van mij best: designed by Apple, made by Foxconn op staan! 😄
@DennisU: Dacht ik ook, maar aangezien Tim Cook, die toch een voortbeeldfunctie heeft, zich daar opperbest vermaakt moeten de standpunten kennelijk herzien worden.
Gewoon wat minder zaniken en vet doorknallen om die iPhones in elkaar te rijgen. Kappen met tijd verliezen – nog 120 miljoen te gaan tot oktober…!!
+ 1 😛