Dit zijn de 5 belangrijkste punten uit de FQ2 2018 kwartaalcijfers

Beste kwartaal ooit voor App Store, diensten en meer
Het is de ochtend na Apple's FQ2 2018 kwartaalcijfers en traditiegetrouw praten we je bij over de 5 belangrijkste punten. Wat vertelden CEO Tim Cook en CFO Luca Maestri in de nabespreking met analisten en journalisten? We praten je in no-time bij!
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Apple rapporteerde op 1 mei weer indrukwekkende kwartaalcijfers. Het was het beste maartkwartaal ooit, aldus Tim Cook. ‘Apple is doomed’-verhalen van de afgelopen weken bleken dan ook onzin. Maar wat was er nog meer te halen uit het conferentiegesprek na afloop? Wij luisterden mee en noteerden de belangrijkste punten.


#1 Apple Pay komt naar Noorwegen, Polen en Oekraïne
Misschien zat je ook bij deze kwartaalcijfers op het puntje van je stoel of er nu eindelijk Apple Pay voor België en Nederland aangekondigd zou worden. Maar nee, Tim Cook kondigde heel andere landen aan: Noorwegen, Polen en Oekraïne. Dat zal vooral tandengeknars bij onze oosterburen opleveren, want bij Duitse nieuwscollega’s hoorden we regelmatig de opmerking “dat het wel heel gek moet lopen als Apple Pay in Polen voorrang krijgt boven Duitsland”. Toch is dat het geval. Meer details gaf Cook niet.

Apple Pay in Spanje.

Er gingen eerder al geruchten over Oekraïne en Polen, waarbij juni 2018 heet meest voor de hand ligt. Apple zou nog in onderhandeling met de regionale banken zijn over transactievergoedingen. Goed om eens bij stil te staan: Apple Pay bestaat in de VS al sinds oktober 2014! Wereldwijd verdrievoudigde het aantal transacties, vergeleken met een jaar geleden. Mooi nieuws voor Apple, maar wij hadden liever ander nieuws gehoord.

#2 De iPhone X is een hit
Beleggers zouden in paniek zijn, “omdat de iPhone X een totale flop is”. Ook de iPhone 8 was aan de straatstenen niet kwijt te raken. Dat was de afgelopen weken de tendens in de algemene media. Er zijn in die periode ongetwijfeld heel wat mensen rijker geworden dankzij deze speculaties: een of andere analist hoeft maar iets te roepen over Apple-doom, de kranten zetten het breeduit op hun economiepagina’s en de aandelenkoers zakt toch weer een paar punten. Allemaal onzin, blijkt nu. Apple heeft meer iPhones verkocht dan ooit in een maartkwartaal en de omzet uit iPhones groeide zelfs nog iets harder.

https://twitter.com/asymco/status/991430529949093888

Alle bezorgdheid blijkt onterecht: de iPhone X verkoopt zo goed, dat zelfs Tim Cook verrast is. De iPhone X was de bestverkochte smartphone van het afgelopen kwartaal, terwijl het ook de duurste iPhone ooit is. Zoiets is nog niet eerder gebeurd en Tim Cook gaf aan dat het voelt als het winnen van de Super Bowl. “De iPhone X is een geliefd product” en Cook is er apentrots op:

I think it’s one of those things like a team wins the Super Bowl, maybe you want them to win by a few more points, but it’s a Super Bowl winner. That’s how we feel about it. I could not be prouder of the product.

#3 Apple’s wearables groeiden 50%
Het gaat lekker met de Apple Watch: met 50% groei is het product zo groot als een Fortune 300-bedrijf. Ook met de AirPods gaat het goed: Tim Cook noemde het een ‘runaway hit’. Wearables en producten voor thuis, waaronder de HomePod, waren goed voor 90 procent groei in de productcategorie Overig. Doemverhalen over de HomePod zijn er genoeg, maar uit niets blijkt dat het echt zo is.

We kunnen nog meer verwachten, want Cook beloofde dat Apple werkt aan de “meest indrukwekkende productlijn ooit”. Hij wilde uiteraard niet zeggen om welke producten het gaat, maar het zou kunnen liggen in de lijn van augmented/virtual reality, zelfrijdende auto’s, nog meer wearables.

#4 iCloud groeide met 50 procent
De eerder genoemde ‘paniek onder investeerders’ heeft ermee te maken dat Apple erg afhankelijk is van de iPhone. Dat is nog steeds zo als je naar de omzet per productgroep kijkt: de iPhone brengt bij Apple nog steeds het meeste geld in het laatje:


Bekijk grafiek Omzet per productcategorie.

Maar Apple is al lang niet meer een smartphonemaker; het haalt omzet uit allerlei diensten. De omzet uit iCloud groeide 50% in vergelijking met vorig jaar. Apple Care-omzet had de hoogste groeicijfers van de afgelopen vijf kwartalen. Betaalde lidmaatschappen groeiden van 100 miljoen vorig jaar naar 270 miljoen aan het eind van afgelopen kwartaal. In totaal groeiden diensten met 31 procent op jaarbasis naar een totaal van 9,1 miljard dollar. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vier jaar geleden. Volgens Cook is de groei te vinden in allerlei diensten. Er is dus niet één dienst of product die de aanjager is. Apple Music groeide spectaculair tot 40 miljoen betalende gebruikers en Apple Pay zag het aantal transacties verdrievoudigen in het afgelopen jaar.

Ondertussen zijn er geruchten dat Apple aan een tv-dienst werkt en een grote tijdschriftenuitgeverij wil overnemen. Tegen de tijd dat Tim Cook zijn stokje overdraagt aan de volgende CEO van Apple (Angela Ahrendts?) zal Apple al lang geen smartphonemaker meer zijn, maar een algemeen mediabedrijf met vertakkingen in allerlei sectoren: van de muziekwereld tot auto’s en van een nieuwsbusiness tot gezondheidszorg.

#5 Het gaat prima in China
Er waren geluiden dat Apple marktaandeel in China verliest. Apple zou inmiddels naar de vijfde plek zijn opgeschoven, achter Huawei, Oppo, Vivo en Xiaomi. Alles goed en wel, maar er is een groot verschil. De Chinese bedrijven verkopen toestellen met minimale marges en verdienen er bijna niets aan. Ze moeten het vooral hebben van de grote aantallen. Apple maakt ondertussen een lekkere winst, ook door op de vijfde plek te staan. De omzet groeide met 21%, de grootste groei in de afgelopen 10 kwartalen. De iPhone X was de meest populaire Apple-smartphone in het afgelopen kwartaal. Er worden misschien wat minder stuks van verkocht dan van de Vivo’s en Xiaomi’s, maar Apple houdt er meer geld aan over. Cook is dan ook niet bezorgd. Ook niet over een mogelijke handelsoorlog met China.

Nog meer leuke weetjes

  • Het maartkwartaal is een record, zowel wat omzet als winst betreft.
  • Apple gaat $100 miljard aandelen terugkopen en het dividend verhogen met 16%.
  • Er werd een recordomzet uit diensten geboekt.
  • Ook de App Store behaalde afgelopen kwartaal een recordomzet.
  • Er zijn nu 270 miljoen iTunes-gebruikers.
  • Klanttevredenheid over de iPhone 8, 8 Plus en X is 99%
  • De iPad groeide voor het vierde kwartaal op rij, zowel in aantallen en omzet. De huidige strategie lijkt te werken.
  • Er zijn nu 502 Apple Stores wereldwijd.

Ben je niet overtuigd dat Cook dit allemaal echt heeft gezegd? Je kunt het hele conferentiegesprek met Cook en Maestri de komende dagen hier terugluisteren.

Of lees ons verslag van de kwartaalcijfers FQ2 2018 nog eens na:

Bekijk ook

Apple maakt kwartaalcijfers FQ2 2018 bekend

Apple maakt kwartaalcijfers FQ2 2018 bekend

Apple heeft de kwartaalcijfers van FQ2 2018 bekendgemaakt. Bekijk hoeveel iPhones, iPads en andere producten Apple heeft verkocht!

Reacties: 12 reacties

  1. Wat een succes weer. Echt ongelofelijk. Ben zeer verbaasd dat de X het goed doet ondanks die enorme hoge prijs.

  2. Gek toch? Nog steeds geen Apple Pay in NL, terwijl Bunq heeft aangetoond dat het zo is in te voeren (en zij het ook graag willen). Wat. Is. De. Reden?

  3. Origineel geplaatst door UtregCity
    Gek toch? Nog steeds geen Apple Pay in NL, terwijl Bunq heeft aangetoond dat het zo is in te voeren (en zij het ook graag willen). Wat. Is. De. Reden?

    ING heeft het ook bewezen in o.a. Australië. Ik gok dat het te maken heeft met dat wij Nederlanders al ongelofelijk veel contactloos betalen. Misschien ziet Apple haar eigen product daar niet zo makkelijk tussen komen. Daar zal transactiekosten een punt van zijn.

  4. Origineel geplaatst door UtregCity
    Gek toch? Nog steeds geen Apple Pay in NL, terwijl Bunq heeft aangetoond dat het zo is in te voeren (en zij het ook graag willen). Wat. Is. De. Reden?

    Origineel geplaatst door Rick
    ING heeft het ook bewezen in o.a. Australië. Ik gok dat het te maken heeft met dat wij Nederlanders al ongelofelijk veel contactloos betalen. Misschien ziet Apple haar eigen product daar niet zo makkelijk tussen komen. Daar zal transactiekosten een punt van zijn.

    Wat ook zou kunnen is dat de reden meer bij de banken zelf ligt en niet bij Apple. Wellicht dat de banken, omdat er al een contactloze betaaloplossing voorhanden is, Apple onredelijke voorwaarden proberen op te leggen. Het is opvallend namelijk dat al landen als Brazilië, Polen en Oekraïne eerder dan Nederland zijn. Het lijkt me stug dat de reden hiervoor alleen maar terug te leiden zijn op Apple. Ik denk dat het spel tussen de banken en Apple de belangrijkste reden is. Bunq was een uitzondering maar is in dit geval maar een kleine speler.

  5. Ik vind het niet raar dat Apple Care ook zoveel omzet heeft gegenereerd. Ook ik was te bang voor een zeer breekbare iPhone X. 🙈

  6. Geloof niets van een klant tevredenheid van 99%.

  7. TROTS!!!

  8. Origineel geplaatst door UtregCity
    Gek toch? Nog steeds geen Apple Pay in NL, terwijl Bunq heeft aangetoond dat het zo is in te voeren (en zij het ook graag willen). Wat. Is. De. Reden?

    Origineel geplaatst door Rick
    ING heeft het ook bewezen in o.a. Australië. Ik gok dat het te maken heeft met dat wij Nederlanders al ongelofelijk veel contactloos betalen. Misschien ziet Apple haar eigen product daar niet zo makkelijk tussen komen. Daar zal transactiekosten een punt van zijn.

    Misschien omdat je in de store niet contactloos kunt betalen…althans niet in Haarlem. Ik had het wel te doen met de verkoper toen hij moest vertellen dat in de eigen winkel niet met Pay betaald kon worden😑😑

  9. Origineel geplaatst door UtregCity
    Gek toch? Nog steeds geen Apple Pay in NL, terwijl Bunq heeft aangetoond dat het zo is in te voeren (en zij het ook graag willen). Wat. Is. De. Reden?

    Origineel geplaatst door Rick
    ING heeft het ook bewezen in o.a. Australië. Ik gok dat het te maken heeft met dat wij Nederlanders al ongelofelijk veel contactloos betalen. Misschien ziet Apple haar eigen product daar niet zo makkelijk tussen komen. Daar zal transactiekosten een punt van zijn.

    Origineel geplaatst door Richard
    Misschien omdat je in de store niet contactloos kunt betalen…althans niet in Haarlem. Ik had het wel te doen met de verkoper toen hij moest vertellen dat in de eigen winkel niet met Pay betaald kon worden😑😑

    Ik heb bunq en kan er gewoon, Met Apple pay betalen overal

  10. Dat ING het in Australië wel heeft is omdat haar grote concurrenten het wel aanbieden, dus ING “moest wel” mee met Apple Pay. In Spanje zijn ook alle grote banken met Apple Pay begonnen. Dus ING zal daar ook wel zeer rap volgen om de aansluiting met de concurrentie niet te missen (qua Apple Pay). Hier gokken ze op Payconiq. Daar zitten ze met geld in (ING, Rabo etc). Maar de meeste mensen met een iPhone willen Apple Pay. Niet een nieuw wiel.

    Zal wel een centenkwestie zijn. Apple wil XX en de banken willen X betalen onder de nobele gedachten “dat willen we niet doorbereken aan de klant” en de resterende X geven we liever aan de directeuren.

  11. @Applefreake: Same here…behalve in de Store van  zelf 😂

  12. @Jordy: Met X zijn ze overigens bij Apple wél aan het juiste adres. 😉

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.