Casanova krijgt een soortgelijke rol als Phil Schiller nu heeft voor de App Stores, maar dan wel op een iets lager niveau in de organisatie. Hij moet vanuit een marketingrol gaan zorgen dat gebruikers massaal augmented reality gaan omarmen. Casanova is volgens zijn LinkedIn-pagina een paar dagen geleden begonnen met zijn nieuwe baan als Senior Director Worldwide Product Marketing. Hij is verantwoordelijk voor alle productmarketing rondom AR en de benoeming laat zien hoe serieus Apple het vakgebied beschouwt voor de toekomst.
Frank Casanova: marketing van augmented reality
Casanova trad in 1988 in dienst bij Apple als productmanager. Hij probeerde het daarna een jaartje bij een ander bedrijf, maar kwam in 1997 alweer terug bij Apple, als senior director MacOS X Graphics, Audio and Video. Hij werkte tien jaar in die positie.
Met de komst van de iPhone in 2007 kreeg Casanova een nieuwe rol, namelijk senior director of iPhone partner marketing. Deze baan vervult hij nu twaalf jaar, waardoor het nu zoetjesaan tijd werd voor iets nieuws.
Er zijn genoeg AR-apps en Apple is al jarenlang bezig met AR-toepassingen, maar er wordt in de praktijk nog maar weinig gebruik van gemaakt. Casanova moet daar iets aan gaan doen. Casanova’s nieuwe job zal dan ook twee speerpunten hebben: enerzijds zorgen dat ontwikkelaars meer AR-apps maken en anderzijds zorgen dat consumenten op de hoogte zijn wat er zoal mogelijk is. Apple heeft speciale ontwikkeltools gemaakt in de vorm van ARKit, waarmee developers meteen aan de slag kunnen.
Casanova moet voor een doorbraak in AR zorgen
Bij augmented reality worden beelden of teksten die door een computer zijn gegenereerd over bestaande beelden van de werkelijkheid gelegd. Daarmee verschilt het van virtual reality, waarbij je helemaal kunt opgaan in een virtuele wereld. Apple zou bezig zijn met een AR-bril, waarmee je continu extra informatie te zien krijgt, zonder een iPhone-scherm voor je neus te hoeven houden. Dat laatste kan namelijk niet altijd handig zijn, zo blijkt wel uit de ervaringen met augmented reality in Google Maps. Als je tijdens het wandelen met AR wilt navigeren is het niet goed als je constant op je scherm staart. Een bril is dan een betere oplossing, maar Apple zal niet-brildragende gebruikers er dan wel van moeten overtuigen dat het handig is om een stuk elektronica op hun neus te zetten. Ook dat is een taak die bij Casanova ligt.
Vorig jaar vertelde CEO Tim Cook in een interview dat het voor Apple vooral erom gaat de menselijke prestaties te verbeteren en niet zozeer om mensen te isoleren. “Ik geloof heel erg in AR. We stoppen een hoop energie in AR, we gaan erg snel.” Of dat zo is, zal later dit jaar moeten blijken als Apple de toekomstige vernieuwingen voor iOS aankondigt. ARKit 1.0 kwam in 2017 uit en een jaar later verscheen ARKit 2.0 met onder andere de mogelijkheid voor twee mensen om dezelfde game te spelen in AR. Maar dat heeft nog niet geleid tot een explosie van nieuwe games.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 0 reacties