Gazelle blokkeert je smartphone tijdens het fietsen
Gazelle is bezig met het ontwikkelen van een fiets, waarmee je niet gelijktijdig kunt appen én fietsen. De fabrikant werkt hiervoor samen met de bedenkers van de SafeDrivePod, een accessoire dat via Bluetooth verbinding maakt met je smartphone. Zodra je meer dan 10 kilometer per uur gaat wordt de app op de telefoon geactiveerd en is het niet meer mogelijk om te reageren op notificaties. Een mooi idee natuurlijk, maar gaat het lukken om fietsers zover te krijgen om ervoor te betalen?

SafeDrivePod blokkeert je telefoon
De bedoeling van Gazelle is wel duidelijk: het apparaatje moet ervoor zorgen dat fietsers veiliger aan het verkeer deelnemen. Minister Schultz werkt aan wetgeving om smartphonegebruik in het verkeer te verbieden en een groot deel van de Nederlanders ziet dat wel zitten. In België is smartphonegebruik op de fiets al verboden.
Gazelle wil de SafeDrivePod in fietsen gaan inbouwen. Als fietsers meer dan 30 seconden stilstaan geeft de app de smartphone weer vrij. Die wachttijd kan vervelend zijn als je dringend iemand moet bellen, bijvoorbeeld bij een ongeval. SafeDrivePod is bedacht door het gelijknamige bedrijf, dat gevestigd is in Oosterbeek. Het bedrijf werkt al samen met Veilig Verkeer Nederland en heeft een serverdienst, waarmee het bijvoorbeeld mogelijk is om verkeersgedrag van werknemers in de gaten te houden. De SafeDrivePod is ook te gebruiken in auto’s om te zorgen dat je het scherm niet meer kunt bedienen. Handsfree bellen is nog wel mogelijk.
Handig of irritant?
Toch kun je je afvragen of dit wel een goede optie is. Apple heeft in CarKit bijvoorbeeld mogelijkheden ingebouwd om het scherm tijdens het autorijden overzichtelijker te maken, zodat je minder wordt afgeleid. Voor de fiets is er nog niet zo’n speciale fietsmodus in iOS, terwijl dat best handig zou kunnen zijn. Wel zijn er voor het bedienen van muziek speciale apps waarvoor je niet op het scherm hoeft te kijken, zoals CarTunes (link). Daarnaast zijn er apps die allerlei functies in de auto makkelijker maken zoals Open Road (link). Voor fietsers is er veel minder aanbod.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Tweede generatie Arlo-camera's krijgt ondersteuning voor HomeKit (maar mist een belangrijke functie) (25-04)
- Nanoleaf Pegboard Desk Dock: slimme verlichting én organisatie voor je bureau (16-04)
- Beats heeft nu ook eigen oplaadkabels: nuttige toevoeging of niet? (15-04)
- Nieuwe Chipolo POP is een kleurrijk AirTag-alternatief met twee grote voordelen (15-04)
- Robotstofzuigers werken nu met HomeKit: dit zijn de eerste ondersteunde modellen (02-04)
En de verkoop gaat achteruit…
Tenzij ouders voor hun kinderen een fiets kopen. #Omdenken
Onzin toch. Moet je m koppelen met je fiets en dan kan je je iPhone niet gebruiken. Top
Nobel streven, maar geen enkele 12 jarige heeft een splinternieuwe Gazelle vrees ik…. Ja misschien in ’t Gooi
Maar ja goed dat ze in ieder geval iets doen. Heb er ook weleens 1 bijna op de motorkap gehad. En wie is dan schuldig? Precies moi!
@Collin Briek: Kinderen zetten dan vast de bluetooth uit van hun telefoon.
App is nog niet eens verkrijgbaar in de appstore…
Die 30 seconden in geval van ongevallen slaat werkelijk nergens op omdat er een sos knop in de app zit.
Maar volgens mij komt dit bij iPhones nooit van de grond. Want volgens mij is het niet mogelijk om een app te starten als een Bluetooth geactiveerd wordt.
Vooral zuur als je achterop zit..
Met Siri kun je je berichten laten voorlezen en beantwoorden. Denk dat er meer gewezen moet worden op die mogelijkheid.
Het is beetje wennen maar doe het nu ook altijd als ik onderweg ben. En dat is superhandig. Weet alleen niet of WhatsApp berichten ook voorgelezen en beantwoord kunnen worden, maar daar kan je in elk geval wel dictatie gebruiken
@KoenvanH: US Store.
Dit is technisch gezien helemaal toch niet mogelijk in iOS? Apple zou het nooit toelaten dat een app heel je telefoon blokkeert via Bluetooth, en dat is maar goed ook.
Dus geen gazelle kopen, kun je ook je gps niet meer vanaf het stuuur gebeuiken
Laat dit soort zaken toch aan de mensen zelf over
Wat een onzin zeg als je gewoon je mobiel uitzet op de fiets ken je ook niks as je dat zoud willen dus waarom moet je dan persen zon dure fiets daarvoor kopen??
Haha, dit is toch mooi. Je eigen graf graven.. auto en tweewielerfabrikanten die dit door je strot drukken vermijd ik gewoon. En als ik dan moet koppelen om het voertuig te gebruiken, dan bezit ik helemaal geen telefoon, dus moet de fabrikant me volledige toegang geven. Stap 2 is dat ze dan checken of je daadwerkelijk geen tel hebt door je door te lichten, en stap 3 is dan totaalchaos omdat dit privacytechnisch niet mag. Worden mooie jaren aankomende decennia.
En oh. Het blijft pamperen. Het heeft namelijk geen mo*r te maken met veiligheid. De bedoeling is dat ze straks alles over je weten via dit soort half tamme ‘oplossingen’. Zie mijn eerdere verhaal.
Ik zit vaak achterop de fiets bij mij vriend, ik wil wel blijven appen als ik achterop zit.
Batavus verkoopt ook fietsen hoor.