Volgens de Sunday Telegraph is Apple gezwicht voor de kritiek van telecomoperators tegen de plannen om de iPhone te voorzien van een geïntegreerde simkaart. De iPad daarentegen zou wel een geïntegreerde simkaart krijgen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 33 reacties
kaas
Ik zie het probleem niet, wat een onzin!
Lars
wat een gezeik allemaal van die operators. ontbindingsproblemen ofzo?
yosecret23
echt hé …
Pim Brussee
Niet verwacht dat Apple zich door de Telco’s laat imponeren. Wij als klant hebben liever een geïntegreerde chip, de klant is koning dacht ik.
PLi
Jammer, voor het ontwerp van de behuizing zou het een stuk fraaier zijn. Geen sim tray meer nodig.
De operators snap ik niet. Ze bieden nu toch toestellen aan met een contract van 2 jaar. Dat wordt toch niet anders als de sim geïntegreerd is?
keesje
Met geïntegreerde SIM kaarten zou het toestel zelf dus één mobiel nummer hebben. Het zou dan bijvoorbeeld mogelijk zijn om die ene maand dat je veel internet een abo bij Vodafone te nemen, die week in Parijs een abo bij een Franse Telco, die zomervakantie naar LA neem je minuten bij Verizon etc.
De perfecte oplossing voor de klant, eigenlijk.
Geen wonder dat die klojo’s van de telefoonmaatschappij dat proberen te blokkeren. Het enige wat ze hebben om je als klant te binden, is een bindend contract.
Ik hoop dat het plan er alsnog komt. Als Apple ballen heeft, en nog wat van die rebellie van vroeger, dan moet dat lukken. Fuck die telecomaanbieders met hun onzin als afronden van minuten, opzegtermijnen, datalimieten, beknotting van de internetsnelheid, geen fatsoenlijke regeling voor bellen en vooral internetten in het buitenland etc. etc. Kapotmaken dat vermomde monopolie.
Leo van der Meer
Allemaal bange operators!! Hopelijk komt Apple met een eigen telecomprovider.
Laat Apple gewoon hun gang gaan. Ik snap het hele probleem niet. Als providers een contract hebben, waar zijn ze bang voor? Dat ze hun prijzen juist omlaag moeten doen als Apple dit doorvoert? Bingo! Helemaal mee eens.
Yingie
Pfff, ‘Apple met de staart tussen de benen terug naar de tekentafel’? Haha, lijkt me sterk. Komt Apple niet met iPhone 5 met geïntegreerde SIM, dan komt Apple wel met iPhone 6 , met geïntegreerde SIM. Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van de monopolistische telecomproviders, die jarenlang geen strobreed in de weg werd gelegd om ons, de klant, een poot uit te draaien. Ze zullen zeker de macht aan de consument gaan verliezen, zoals het hoort. Hogere iPhone-prijzen? Hoger dan de simlockvrije variant worden ze echt niet.
Beyazz
Sommige fan-boys zijn ook niet vatbaar, en maar met allerlei redenen komen om alleen maar de appel te prijzen.
Alsof je nu geen prepaid kaart in het buitenland kan aanschaffen.. Zucht.
Runaque
Ben ik een van de weinigen die geintegreerde simkaarten dikke rommel vind? Als je iPhone defect raakt en je mag weken wachten tot je je toestel of een nieuw terugkrijgt ben je ook de mogelijkheid kwijt om een ouder toestel dat je nog ergens liggen hebt in gebruik te nemen.
Of je simkaart raakt defect, ben je ook gelijk gans je toestel kwijt.
Het enige voordeel dat ik zou zien is dat diefstal van je toestel zo goed als onmogelijk wordt omdat dan de operator de telefoon kan afsluiten van het netwerk en dat een gestolen toestel waardeloos wordt.
Leon
Met name dit laatste zorgde voor grote bezwaren bij de operators, die vreesden hierdoor de macht te gaan verliezen aan de consument.
Daar gaat het om, de operators willen de macht houden. De consument is niet meer dan een nummer, die ze een factuurtje kunnen sturen en/of geld van kunnen incasseren.
Peter
@Runaque: Uhm, als ze zorgen dat je gewoon die simkaart kan activeren/programmeren zie ik geen probleem. misschien dat je dan zelfs wel 2 nummers op 1 tel kan hebben.
@Beyazz Als je gelockt bent aan een provider kan dat niet.
@Runaque Een geïntegreerde SIM-kaart zal er anders uitzien als de huidige: meer het chipgedeelte vast op het moederboard. Kan weinig aan stuk gaan. Over het ‘oude toestel’ heb je een punt, maar als eenmaal alle fabrikanten overstappen op de geïntegreerde SIM (het wordt namelijk ondersteund door de GSM Association) heb je dara alleen een korte overgangsperiode last van.
Apple komt er wel mee, maak je niet ongerust.
nibs
op een engels blog zegt ( apple want to control everything you do with all apple products and a built in sim would cause more problems , if all mobiles had the same system then its different ,but if it breaks down then what happens ? also should you want to sell your iphone can you do that if apple control your built in sim ? the answer would be no , apple dont understand the mobile user who may switch phones around ( with the same sim ) that would be impossable also how do you phone if your apple controlled sim phone is away for repairs ? until every apple iphone is 100% perfect is this idea from apple super dumb , just a control freak getting ott as normal ) te veel problemen van apple om dit te doen , apple iphones op dit moment in nederland ( 30% ) gaat terug voor reparatie dus , ik zie ook veel problemen
gserban
Gatverdamme hier baal ik van want gebruik nu me duo sim kaart en heb geen zin straks 2 abbo’s te moeten Afsluiten
Want aks iPad en geen mobi tel ingebakken sim heeft kan ik wel fluiten naar gebruik van internet via mijn dual sim
gserban
Want als iPad wel ingebakken sim heeft en telefoons niet moet de tekst hierboven zijn kan helaas niet editen via IPC app
Jeroen
Ik snap het gedoe niet. Een GSM heeft dan straks precies hetzelfde als een SIM, alleen moeten de telco’s de aanvraag van registratie accepteren. Je kan er dus voor kiezen de sim bij meerdere telco’s te registreren. Je kan ook je SIM ergens afmelden en elders aanmelden. Flexibel ten top. Alles wat Apple moet doen is een virtuele aanbieder worden, dus belminuten inkopen bij een X telco en deze doorverkopen aan de klant. Er zijn al heel wat bedrijfjes die dat doen (rabo, simyo, AH mobiel, noem maar op). Dan zijn ze provider of virtuele telco.
Ik zie enkel voordelen. Mogelijk wordt het toestel erg duur: Netto zal het niet veel schelen. De abbo’s zijn dan namelijk goedkoper.
joedoekoe
@nibs: die engelstalige blog ziet er erg onbetrouwbaar uit. Ik vind het nieuws omtrent die ingebouwde chip nogal ongefundeerd. Als Apple geen persberichten of commentaat geeft is het gemakkelijk nieuws verzinnen (geen beschuldiging aan iPhoneclub trouwens)
patrickje
ik vind het echt bullshit…
er moet zoveel geregeld worden omd at voor mekaar te krijgen, ook bij de providers… in een seconde naar een andere provider overstappen kan gwn niet zomaar, dat begrijp je toch zelf ook wel. en een sim kaart heet…
en de beveiliging van zo’n simkaart? die dingen zijn toch read-only betekend dus dat je provider van vorige maand gwn kan afluisteren want die weet de gegevens van de SIM zoals het EMSI-nummer
ucsdcom
Ik sluit mij aan bij “Runaque” : een vast ingebouwde simkaart is absoluut een monstervergissing voor je vrije provider keuze!
In de USA zijn er naast GSM nog diverse andere mobiele netwerken in gebruik. In de USA gebruiken alle niet -GSM operators vast ingebakken “simkaarten” in hun toestellen. Kort gezegd: de toestellen worden bij het aangaan van een abonnement door de winkel gekoppeld aan het serienummer van het toestel. Daarna zit het toestel vast aan je operator en kan je hem er niet meer vanaf halen gedurende je contract.
Dekking slecht? Jammer je operator geeft je toestel pas na 24 maanden contract vrij voor een nieuw contract bij je eigen provider. Zeg je op, dan kan je het toestel bij sommige providers daar NOOIT op een andere provider gaan gebruiken. Je oude provider geeft gewoon het serienummer niet vrij. Even naar de unlocker kan niet, je provider gijzelt je serienummer gewoon.
Toestel kapot? je kan niet tijdelijk een ander toestel gebruiken aangezien de klantenservice je niet overzet als je geen dure verzekering bij je provider hebt lopen. Dan nog: overzetten gebeurt als het al kan vaak alleen in een winkel.
Apple probeert nu gewoon de Iphone successen te misbruiken om klanten nog meer vanst te pinnen aan hun providers. De gedachte achter simkaarten bij GSM was nu juist om toestellen goedkoper te maken doordat concurrentie bevorderd werd aangezien klanten met simkaarten naar believen kunnen wisselen van toestel en aanbieder.
Als Apple echt iets voor de klant wil bieden, dan kunnen ze toch gewoon een wigen simkaart aan gaan bieden= Willen ze een ingebakken sim gebruiksklaar maken, dan moeten ze toch ook minuten inkopen bij de internationale providers. Dan zie ik dus helemaal geen belemmeringen als Apple gewoon een simkaart aanbied onder eigen naam. Nee als je het mij vraagt ziet Apple dat ze de wurgcontracten met de providers niet langer rond krijgen in Europa omdat wij vrije concurrentie bevorederen door simkaarten. Daar wil Apple nu graag vanaf om zijn eigen portemonnee zeker te stellen.
@nibs:
Was dat echt een Engels blog? Het lijkt mij meer een Engelstalig blog van een niet-Engels persoon, de taal rammelt aan alle kanten.
Dycell
Dus we hebben een gerucht over geintergreerde simkaarten waarop gereageerd wordt met een ander gerucht waarbij iedereen het als waarheid beschouwd wordt.
Ik denk dat menig Apple engineer zich nu slap lacht.
Manfred
Ik dacht dat prijs voor de apple gebruikers nooiy een probleem is geweest, wel kwaliteit.
Inderdaad jammer dat Stevie zich laat …..
Lennie
Ik zie een ingebouwde sim niet noodzakelijk als een positieve evolutie!
Wat als Apple het activeringsmechanisme enkel aan geselecteerde operators aanlevert?
Ik zie geen enkele garantie dat deze oplossing meer vrijheid en grotere flexibiliteit voor de consument zal betekenen.
Wat Apple-engineers doen, interesseert mij eigenlijk niet. Ik ben geen Apple-adept. Maar wat ucsdcom zegt, klinkt me wel aannemelijk in de oren.
Martijn
Denk dat het een kwestie van tijd is en dat de operators hier uiteindelijk toch aan toe moeten geven.
De telefoonfabrikanten willen alle onderdelen in hun mobieltjes zo klein mogelijk hebben en dan is de huidige microsim toch echt een van de grootste onderdelen (op de batterij en het scherm na dan).
Een ingebouwde sim levert dan een flink stuk ruimte op.
Purk
Ach 1 troost… Er is toch een wet aangenomen dat alle nieuwe contract die afgesloten worden na 1 januari 2010 altijd per maand opzegbaar is. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Imark
Origineel geplaatst door keesje Met geïntegreerde SIM kaarten zou het toestel zelf dus één mobiel nummer hebben. Het zou dan bijvoorbeeld mogelijk zijn om die ene maand dat je veel internet een abo bij Vodafone te nemen, die week in Parijs een abo bij een Franse Telco, die zomervakantie naar LA neem je minuten bij Verizon etc.De perfecte oplossing voor de klant, eigenlijk.Geen wonder dat die klojo’s van de telefoonmaatschappij dat proberen te blokkeren. Het enige wat ze hebben om je als klant te binden, is een bindend contract.Ik hoop dat het plan er alsnog komt. Als Apple ballen heeft, en nog wat van die rebellie van vroeger, dan moet dat lukken. Fuck die telecomaanbieders met hun onzin als afronden van minuten, opzegtermijnen, datalimieten, beknotting van de internetsnelheid, geen fatsoenlijke regeling voor bellen en vooral internetten in het buitenland etc. etc. Kapotmaken dat vermomde monopolie.
Amen!
JanDeMan
Steve laat zich niet piepellen maar is voor de financiering van zijn (te) dure speeltje gewoon afhankelijk van de telco’s.
Dus terecht dat die hun relatie met de klant niet laten afpakken.
Met Voip en FaceTime en bandbreedte beslag van smartphones hebben ze genoeg problemen aan hun hoofd. En risico’s. Want de verdienmodellen kloppen niet meer.
joedoekoe
@Purk: Dat heb je verkeerd begrepen. Per 1 Juli moeten alle contracten per maand opzegbaar zijn na de eerste contractperiode.
Origineel geplaatst door Imark Origineel geplaatst door keesjeMet geïntegreerde SIM kaarten zou het toestel zelf dus één mobiel nummer hebben. Het zou dan bijvoorbeeld mogelijk zijn om die ene maand dat je veel internet een abo bij Vodafone te nemen, die week in Parijs een abo bij een Franse Telco, die zomervakantie naar LA neem je minuten bij Verizon etc.De perfecte oplossing voor de klant, eigenlijk.Geen wonder dat die klojo’s van de telefoonmaatschappij dat proberen te blokkeren. Het enige wat ze hebben om je als klant te binden, is een bindend contract.Ik hoop dat het plan er alsnog komt. Als Apple ballen heeft, en nog wat van die rebellie van vroeger, dan moet dat lukken. Fuck die telecomaanbieders met hun onzin als afronden van minuten, opzegtermijnen, datalimieten, beknotting van de internetsnelheid, geen fatsoenlijke regeling voor bellen en vooral internetten in het buitenland etc. etc. Kapotmaken dat vermomde monopolie.Amen!
Helemaal mee eens. En don’t worry, Apple gaat het echt wel doen hoor. Is onvermijdelijk. Het enige juiste antwoord van de (internationaal) opererende providers hierop is:
1) andere tarieven in andere landen opheffen te beginnen met alle EU landen.
2) hou op met “klanten bestelen via de achterdeur†met het naar boven afronden van gesprekken en lange wachttijden en gesprekskosten voor help desks.
3) Ga eens na wat goedkoper is: mensen inhuren om klanten af te poeieren of klanten soepeler en dus sneller helpen met minder mensen.
4) Ga je klant nou echt eens als klant zien en probeer voor deze het dagelijks functioneren makkelijk te maken.
6) Scheer niet iedereen over 1 kam.
Doen de providers dit niet, dan komt de geïntegreerde sim als onvermijdelijke penalty.
Bovendien: ik denk dat de politiek zich ook zal (moeten gaan) bemoeien met de vraag of de monopoliepositie telecom providers niet eens aangepakt moet worden.
Ik zie het probleem niet, wat een onzin!
wat een gezeik allemaal van die operators. ontbindingsproblemen ofzo?
echt hé …
Niet verwacht dat Apple zich door de Telco’s laat imponeren. Wij als klant hebben liever een geïntegreerde chip, de klant is koning dacht ik.
Jammer, voor het ontwerp van de behuizing zou het een stuk fraaier zijn. Geen sim tray meer nodig.
De operators snap ik niet. Ze bieden nu toch toestellen aan met een contract van 2 jaar. Dat wordt toch niet anders als de sim geïntegreerd is?
Met geïntegreerde SIM kaarten zou het toestel zelf dus één mobiel nummer hebben. Het zou dan bijvoorbeeld mogelijk zijn om die ene maand dat je veel internet een abo bij Vodafone te nemen, die week in Parijs een abo bij een Franse Telco, die zomervakantie naar LA neem je minuten bij Verizon etc.
De perfecte oplossing voor de klant, eigenlijk.
Geen wonder dat die klojo’s van de telefoonmaatschappij dat proberen te blokkeren. Het enige wat ze hebben om je als klant te binden, is een bindend contract.
Ik hoop dat het plan er alsnog komt. Als Apple ballen heeft, en nog wat van die rebellie van vroeger, dan moet dat lukken. Fuck die telecomaanbieders met hun onzin als afronden van minuten, opzegtermijnen, datalimieten, beknotting van de internetsnelheid, geen fatsoenlijke regeling voor bellen en vooral internetten in het buitenland etc. etc. Kapotmaken dat vermomde monopolie.
Allemaal bange operators!! Hopelijk komt Apple met een eigen telecomprovider.
Laat Apple gewoon hun gang gaan. Ik snap het hele probleem niet. Als providers een contract hebben, waar zijn ze bang voor? Dat ze hun prijzen juist omlaag moeten doen als Apple dit doorvoert? Bingo! Helemaal mee eens.
Pfff, ‘Apple met de staart tussen de benen terug naar de tekentafel’? Haha, lijkt me sterk. Komt Apple niet met iPhone 5 met geïntegreerde SIM, dan komt Apple wel met iPhone 6 , met geïntegreerde SIM. Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van de monopolistische telecomproviders, die jarenlang geen strobreed in de weg werd gelegd om ons, de klant, een poot uit te draaien. Ze zullen zeker de macht aan de consument gaan verliezen, zoals het hoort. Hogere iPhone-prijzen? Hoger dan de simlockvrije variant worden ze echt niet.
Sommige fan-boys zijn ook niet vatbaar, en maar met allerlei redenen komen om alleen maar de appel te prijzen.
Alsof je nu geen prepaid kaart in het buitenland kan aanschaffen.. Zucht.
Ben ik een van de weinigen die geintegreerde simkaarten dikke rommel vind? Als je iPhone defect raakt en je mag weken wachten tot je je toestel of een nieuw terugkrijgt ben je ook de mogelijkheid kwijt om een ouder toestel dat je nog ergens liggen hebt in gebruik te nemen.
Of je simkaart raakt defect, ben je ook gelijk gans je toestel kwijt.
Het enige voordeel dat ik zou zien is dat diefstal van je toestel zo goed als onmogelijk wordt omdat dan de operator de telefoon kan afsluiten van het netwerk en dat een gestolen toestel waardeloos wordt.
Daar gaat het om, de operators willen de macht houden. De consument is niet meer dan een nummer, die ze een factuurtje kunnen sturen en/of geld van kunnen incasseren.
@Runaque: Uhm, als ze zorgen dat je gewoon die simkaart kan activeren/programmeren zie ik geen probleem. misschien dat je dan zelfs wel 2 nummers op 1 tel kan hebben.
@Pim Brussee: dat dacht ik ook ja!
@Beyazz Als je gelockt bent aan een provider kan dat niet.
@Runaque Een geïntegreerde SIM-kaart zal er anders uitzien als de huidige: meer het chipgedeelte vast op het moederboard. Kan weinig aan stuk gaan. Over het ‘oude toestel’ heb je een punt, maar als eenmaal alle fabrikanten overstappen op de geïntegreerde SIM (het wordt namelijk ondersteund door de GSM Association) heb je dara alleen een korte overgangsperiode last van.
Apple komt er wel mee, maak je niet ongerust.
op een engels blog zegt ( apple want to control everything you do with all apple products and a built in sim would cause more problems , if all mobiles had the same system then its different ,but if it breaks down then what happens ? also should you want to sell your iphone can you do that if apple control your built in sim ? the answer would be no , apple dont understand the mobile user who may switch phones around ( with the same sim ) that would be impossable also how do you phone if your apple controlled sim phone is away for repairs ? until every apple iphone is 100% perfect is this idea from apple super dumb , just a control freak getting ott as normal ) te veel problemen van apple om dit te doen , apple iphones op dit moment in nederland ( 30% ) gaat terug voor reparatie dus , ik zie ook veel problemen
Gatverdamme hier baal ik van want gebruik nu me duo sim kaart en heb geen zin straks 2 abbo’s te moeten Afsluiten
Want aks iPad en geen mobi tel ingebakken sim heeft kan ik wel fluiten naar gebruik van internet via mijn dual sim
Want als iPad wel ingebakken sim heeft en telefoons niet moet de tekst hierboven zijn kan helaas niet editen via IPC app
Ik snap het gedoe niet. Een GSM heeft dan straks precies hetzelfde als een SIM, alleen moeten de telco’s de aanvraag van registratie accepteren. Je kan er dus voor kiezen de sim bij meerdere telco’s te registreren. Je kan ook je SIM ergens afmelden en elders aanmelden. Flexibel ten top. Alles wat Apple moet doen is een virtuele aanbieder worden, dus belminuten inkopen bij een X telco en deze doorverkopen aan de klant. Er zijn al heel wat bedrijfjes die dat doen (rabo, simyo, AH mobiel, noem maar op). Dan zijn ze provider of virtuele telco.
Ik zie enkel voordelen. Mogelijk wordt het toestel erg duur: Netto zal het niet veel schelen. De abbo’s zijn dan namelijk goedkoper.
@nibs: die engelstalige blog ziet er erg onbetrouwbaar uit. Ik vind het nieuws omtrent die ingebouwde chip nogal ongefundeerd. Als Apple geen persberichten of commentaat geeft is het gemakkelijk nieuws verzinnen (geen beschuldiging aan iPhoneclub trouwens)
ik vind het echt bullshit…
er moet zoveel geregeld worden omd at voor mekaar te krijgen, ook bij de providers… in een seconde naar een andere provider overstappen kan gwn niet zomaar, dat begrijp je toch zelf ook wel. en een sim kaart heet…
en de beveiliging van zo’n simkaart? die dingen zijn toch read-only betekend dus dat je provider van vorige maand gwn kan afluisteren want die weet de gegevens van de SIM zoals het EMSI-nummer
Ik sluit mij aan bij “Runaque” : een vast ingebouwde simkaart is absoluut een monstervergissing voor je vrije provider keuze!
In de USA zijn er naast GSM nog diverse andere mobiele netwerken in gebruik. In de USA gebruiken alle niet -GSM operators vast ingebakken “simkaarten” in hun toestellen. Kort gezegd: de toestellen worden bij het aangaan van een abonnement door de winkel gekoppeld aan het serienummer van het toestel. Daarna zit het toestel vast aan je operator en kan je hem er niet meer vanaf halen gedurende je contract.
Dekking slecht? Jammer je operator geeft je toestel pas na 24 maanden contract vrij voor een nieuw contract bij je eigen provider. Zeg je op, dan kan je het toestel bij sommige providers daar NOOIT op een andere provider gaan gebruiken. Je oude provider geeft gewoon het serienummer niet vrij. Even naar de unlocker kan niet, je provider gijzelt je serienummer gewoon.
Toestel kapot? je kan niet tijdelijk een ander toestel gebruiken aangezien de klantenservice je niet overzet als je geen dure verzekering bij je provider hebt lopen. Dan nog: overzetten gebeurt als het al kan vaak alleen in een winkel.
Apple probeert nu gewoon de Iphone successen te misbruiken om klanten nog meer vanst te pinnen aan hun providers. De gedachte achter simkaarten bij GSM was nu juist om toestellen goedkoper te maken doordat concurrentie bevorderd werd aangezien klanten met simkaarten naar believen kunnen wisselen van toestel en aanbieder.
Als Apple echt iets voor de klant wil bieden, dan kunnen ze toch gewoon een wigen simkaart aan gaan bieden= Willen ze een ingebakken sim gebruiksklaar maken, dan moeten ze toch ook minuten inkopen bij de internationale providers. Dan zie ik dus helemaal geen belemmeringen als Apple gewoon een simkaart aanbied onder eigen naam. Nee als je het mij vraagt ziet Apple dat ze de wurgcontracten met de providers niet langer rond krijgen in Europa omdat wij vrije concurrentie bevorederen door simkaarten. Daar wil Apple nu graag vanaf om zijn eigen portemonnee zeker te stellen.
@nibs:
Was dat echt een Engels blog? Het lijkt mij meer een Engelstalig blog van een niet-Engels persoon, de taal rammelt aan alle kanten.
Dus we hebben een gerucht over geintergreerde simkaarten waarop gereageerd wordt met een ander gerucht waarbij iedereen het als waarheid beschouwd wordt.
Ik denk dat menig Apple engineer zich nu slap lacht.
Ik dacht dat prijs voor de apple gebruikers nooiy een probleem is geweest, wel kwaliteit.
Inderdaad jammer dat Stevie zich laat …..
Ik zie een ingebouwde sim niet noodzakelijk als een positieve evolutie!
Wat als Apple het activeringsmechanisme enkel aan geselecteerde operators aanlevert?
Ik zie geen enkele garantie dat deze oplossing meer vrijheid en grotere flexibiliteit voor de consument zal betekenen.
Wat Apple-engineers doen, interesseert mij eigenlijk niet. Ik ben geen Apple-adept. Maar wat ucsdcom zegt, klinkt me wel aannemelijk in de oren.
Denk dat het een kwestie van tijd is en dat de operators hier uiteindelijk toch aan toe moeten geven.
De telefoonfabrikanten willen alle onderdelen in hun mobieltjes zo klein mogelijk hebben en dan is de huidige microsim toch echt een van de grootste onderdelen (op de batterij en het scherm na dan).
Een ingebouwde sim levert dan een flink stuk ruimte op.
Ach 1 troost… Er is toch een wet aangenomen dat alle nieuwe contract die afgesloten worden na 1 januari 2010 altijd per maand opzegbaar is. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Amen!
Steve laat zich niet piepellen maar is voor de financiering van zijn (te) dure speeltje gewoon afhankelijk van de telco’s.
Dus terecht dat die hun relatie met de klant niet laten afpakken.
Met Voip en FaceTime en bandbreedte beslag van smartphones hebben ze genoeg problemen aan hun hoofd. En risico’s. Want de verdienmodellen kloppen niet meer.
@Purk: Dat heb je verkeerd begrepen. Per 1 Juli moeten alle contracten per maand opzegbaar zijn na de eerste contractperiode.
Helemaal mee eens. En don’t worry, Apple gaat het echt wel doen hoor. Is onvermijdelijk. Het enige juiste antwoord van de (internationaal) opererende providers hierop is:
1) andere tarieven in andere landen opheffen te beginnen met alle EU landen.
2) hou op met “klanten bestelen via de achterdeur†met het naar boven afronden van gesprekken en lange wachttijden en gesprekskosten voor help desks.
3) Ga eens na wat goedkoper is: mensen inhuren om klanten af te poeieren of klanten soepeler en dus sneller helpen met minder mensen.
4) Ga je klant nou echt eens als klant zien en probeer voor deze het dagelijks functioneren makkelijk te maken.
6) Scheer niet iedereen over 1 kam.
Doen de providers dit niet, dan komt de geïntegreerde sim als onvermijdelijke penalty.
Bovendien: ik denk dat de politiek zich ook zal (moeten gaan) bemoeien met de vraag of de monopoliepositie telecom providers niet eens aangepakt moet worden.