Reacties voor: Bellen, sms’en en appen op de fiets blijft toegestaan
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
‘Gedragsbeïnvloeding’? ‘Ontmoediging’? Hoe dom en naïef kan een mevrouw de minister zijn. Ik kom ze letterlijk dagelijks tegen de fietser(tje)s die zonder op of om te kijken append en bellend rotondes en kruispunten oversteken (het liefst zonder verlichting). Ervan uitgaande dat zij de ‘zwakkere partij’ zijn en de automobilisten ze wel zullen opmerken… Koot en Bie riepen het al ooit: Aktie, harde aktie 😎
Gisteren nog, bijna twee debiele vriendjes aangereden die van links (gelijk. onverzicht. kruispunt) aankwamen fietsen.
Ze gingen het kruispunt op als stelletje zombies met de telefoon in de hand, ze hebben mij niet eens gezien/aangekeken.
Als ik ze toch over het hoofd zag, dan is het: meneer ze zijn kwetsbare bestuurders en moet voor alles opdraaien.
Waarom mag fietsen met alcohol op niet, en fietsen als een zombie wel?
Mooi, altijd als ik op de fiets naar school ga heb je van die mensen die zich er dan zogenaamd mee willen bemoeien omdat ik even op mijn telefoon kijk. Ik App & Tweet niet vanaf de fiets, maar ik check alleen even mijn notificaties of switch soms even naar een ander album. Laatst ook, was ik aan het fietsen met een vriendin, check ik even Hoelaat het is ivm we bijna te laat waren (oops) komt er een man langs ons en zegt dat we levensgevaarlijk zijn. Like wtf, ik check alleen eventjes de tijd en meer doe ik niet. > Sommige < mensen zijn zó vervelend… Accepteer deze generatie, dat er nou andere tieners zijn die echt gevaarlijk doen en op of onder een moterkap liggen is hun probleem, maar even een snelle check kan geen kwaad. Nogmaals, Accepteer deze generatie. Wij zijn de degene die weer nieuwe dingen zullen ontwikkelen dus maak jullie niet zo druk! 😀
Als er maar genoeg doodgereden worden, zal de wetgeving uiteindelijk vanzelf veranderen. Gevalletje als het kalf verdronken is. Triest, maar waar.
@AppleLion: Als je ooit groot wordt en zoiets tijdens het rijden doet. Zeg dat maar tegen meneer de agent. Ben benieuwd wat voor beloning je dan zal krijgen! 😀
Weet je wat de reden is dat ze dit “gedogen”? een fiets heeft geen kentekenplaat en kan dus niet eenvoudig bekeurd worden dmv een fotootje. Het is teveel werk. DAT is de reden!
Bananenrepubliek hebben we. Of zijn we dat niveau allang voorbij?
@Leon Mols: deels oneens. Je wordt ook bekeurt als je geen verlichting hebt ‘s avonds.
Zolang je in het vekeer bent heb je altijd oogcontact nodig, op fiets of zelfs op de step. Geef je liever je oogcontact aan je telefoon, flikker op naar de stoep en maak het daar maar af.
@karel: Ik neem aan dat ik dan Apple CarPlay gebruik HAHA 😁👋
@AppleLion: Haha ja idd, vandaar je AppleWatch op de fiets 😉
Mijn zoon reed in mijn auto een fietser omver omdat ie plots overstak.
Deze verklaarde dat ze links niks zag omdat ze daar blind is.
Politie deed geen onderzoek dus ik denk klaar.
Fietser is dus een “zwakkere weggebruiker” dus ondanks dat zij fout is krijgt zij de schade vergoed.
Sinds 1995 kan een zwakke weggebruiker rekenen op een automatische vergoeding bij een verkeersongeval waarbij een motorvoertuig betrokken is. Dat betekent dat zijn lichamelijke schade hoe dan ook vergoed wordt door de autoverzekering, ook al is de zwakke weggebruiker zelf (gedeeltelijk of helemaal) aansprakelijk voor het ongeval.
Dus met smartfoon klooien op de fiets mag de ander die jou aanrijd gewoon dokken.
@Leon Mols: Want in een auto wordt je door flitspalen gecontroleerd op gebruik van mobiele telefoon ja..
@Harry: En toch is het ook weer fijn om goed beschermd te zijn als zwakke weggebruiker.
Waar de discussie nou nooit over gaat is wat er dan in godsnaam zo hemeltergend belangrijk is dat je op je fiets naar je telefoon moet gaan staren. Ik leef misschien een triest en eenzaam bestaan, maar ik heb nog nooit een bericht gehad dat zo acuut was dat ik er meteen op zou moeten reageren. Het gaat allemaal nergens over maar iedereen vindt zichzelf zo belangrijk dat ze bang worden iets te missen. Niet hoor, trotseer die angst en laat gaan. Geniet van het fietsen, let eens op je omgeving, misschien ontdek je nieuwe dingen, onthaast een beetje. Stop die telefoon gewoon in je jas of tas en als je op de plaats van bestemming bent kijk je even rustig of je nog zo’n nietszeggend en inhoudsloos berichtje hebt ontvangen. En nee, verbieden hoeven ze het van mij niet, maar ga leven, geniet van het hier en nu en laat je niet gek maken door je mobieltje en de dwang van whatsapp en Facebook. Amen….
Ben ik erg blij mee lekker ophouden met alles verbieden en letten op je eigen verantwoording net als dat je nu je Apple horloge niet om mag hebben in de auto waar gaat dat over slimme horloges waren er al heel lang maar Apple maakt er 1 en gelijk gaan ze wetgeving aanpassen
@Pieter: en DAAROM is het belangrijk om die rotte appels (appende fietsers) gelijk te straffen. Deze bescherming is niet voor ze bedoeld!
Bananenrepubliek alleen maar omdat handhaving in dit geval moeilijk is? Dat begrijp ik niet.
Gewoon wel verbieden. Handhaven is niet nodig. Wel handig bij de schuldvraag als iemand al whatsappend op je auto klapt.
@AppleLion: Leuk gedacht maar als er bij mij een op de motorkap ligt ben ik bij voorbaat fout.
Ik woon vlakbij een school en zie echt wel het verschil tussen ff kijken of wat ik meer zie is een tekst tikken en tegelijker tijd gewoon de kruising over rijden.
Dit heeft niets met een generatie te maken ik gebruik waarschijnlijk hetzelfde en net zoveel als jij alleen niet als ik rij.
Pas is er nog een beroeps chauffeur die 2 jaar zijn rijbewijs kwijt is omdat hij een wegwerker doodreed omdat meneer zo druk was met appen.
Waarschijnlijk laat het slachtoffer een gezin achter of anders gezegd het zal je vader maar zijn, kijken hoe je er dan over denkt.
Ach, ik betrap me er ook wel eens op. Maar dan is het op de weg naar Hilversum (6 km fietspad langs het bos, zonder ook maar één overstekende auto), of ergens in de polder.
Midden in het dorp of de stad laat je die telefoon gewoon beter in je broekzak, of stap je 20 seconden naast je fiets om te doen wat je wilt doen.
Als automobilist ben je bij voorbaat al fout wanneer je een botsing met een fietser krijgt. Hoe ga je bewijzen dat deze fietser niet opgelet heeft en dus niet zijn/haar aandacht bij het verkeer had en jij daar niks aan kon doen?
Een ontzettend slechte uitspraak van de rechter/minister die hoogstwaarschijnlijk vele gewonden en misschien zelfs wel doden zullen opleveren.
@AppleLion: Wij accepteren iedereen; alleen geen verslavingsgedrag waarmee je anderen tot last bent of in gevaar brengt (mensen in het OV met storend harde muziek op hun oordoppen, die in het verkeer niet van hun telefoon kunnen afblijven etc)
Dat dit vaak degenen zijn uit een bepaalde leeftijdgroep die zo zelf hun acceptatie op het spel zetten valt anderen niet aan te rekenen.
De minister zal haar beleid ongetwijfeld aanpassen als blijkt dat er zo op de fiets meer doden vallen.
Als jij daaraan wilt bijdragen, fijn.
Diegenen die op de kasseien sneuvelen met een smartfoontje in hun hand tijdens het fietsen gaan zeker niet bijdragen aan nieuwe ontwikkelingen. De verstandigen die niet zitten te pielen en te tokkelen op hun foontje tijdens het fietsen eventueel wel. Wat vroeger de “survival of the fittest” was is nu de “survival of the smartest”. 😉
Ik app, bel of sms niet als ik fiets, ik vind het levensgevaarlijk.
Als ik mijn iPhone hoor (incoming call) of een appje of een ander notificatie geluid dan ga ik aan de kant en stop ik eventjes en dan beantwoord ik deze. Voor mijn eigen veiligheid en die van een ander.
@Bastian: Chapeau Bastian, zo hoort het! 👍
Het enige dat ik dom vind is dat men denkt dat een verbod zou helpen. Diefstal, inbraak en te hard rijden zijn ook verboden, maar daarmee is zijn diefstal, inbraak en hardrijders nog niet verdwenen.
In dit geval zou dit verbod ook nog vrij moeilijk te handhaven zijn en zou het de facto simpelweg symbolische wetgeving zijn.
Het geklaag over beschermde verkeersdeelnemers volg ik ook niet. De reden dat voetgangers en fietsers beschermd zijn is niet alleen, omdat ze kwetsbaar zijn, ze zijn bovenal beschermd, omdat voetgangers en fietsers geen rijbewijs hoeven te halen en hun kennis met betrekking tot verkeersregels dus veelal beperkter is dan die van de automobilist.
Ik heb dan ook de goede gewoonte om bij voetgangers en fietsers er vanuit te gaan dat ze de regels niet kennen en voorbereid te zijn op de meest onverwachtse dingen. Voorgaande zal me niet altijd redden, maar het is in ieder geval beter dan de kortzichtige starre ‘ik sta in mijn recht om … te doen’ houding. Zo heb ik altijd geleerd dat je geen voorrang neemt, maar krijgt.
Vooral bij (jonge) kinderen op straat bespaart dit me een hoop ellende.
Hiermee is nog niet gezegd dat het goed te keuren is dat men al append op de fiets zit, maar ik vrees dat het aan de automobilist is om vooruit te denken en dat we dit soort discussies altijd zullen houden. Ik herinner me dat we een soortgelijke discussie hadden een paar jaar geleden met betrekking tot muziek luisteren op de fiets.
Helemaal mee eens, goed verwoord. Hier idem.
Helaas worden die mobieltjes als status symbool gezien en worden ze te pas en onpas getoond.
Dank je wel 😄. Ik bedoel hiermee ook met twitteren, facebooken/FB messenger alles wat social media is, naast bellen/appen/sms’en.
Ik vind het gewoon levensgevaarlijk, je speelt met jouw eigen leven én die van een ander. Ik word altijd tijdens het fietsen het haasje omdat diegene loopt te social media’en op de fiets terwijl ik oplet waar ik fiets en diegene fietst op mijn fiets helft en dan krijg ik woorden naar mijn hoofd geslingerd en dan denk ik van: jij hebt je mobiel in jouw handen en met je neus ogen op het scherm. Omgekeerde wereld.
In België is het toch verboden. 110 euro. En terecht, want net zoals in de auto ben je volledig afgeleid.
Ook met een hoofdtelefoon rijden is levensgevaarlijk. Een tijd geleden werd in Gent een fietster omver gereden door een politiewagen die prioritair reed. Ze had hem niet zien of horen aankomen omdat ze met haar gsm bezig was…
@maarten:
ik ben zelf een fietser en doe het graag en ik denk dat ik de laatste 6 maanden een telefoon of 80 uit de handen heb gereden omdat die sukkels alleen maar op hun telefoon gapen.
daar heb je ze veel harder mee dan een boete te schrijven een gemiddelde telefoon kost toch 700 euro
@olaf: dat had ik laast gedaan maar niet uit de handen rijden maar vlak achter hun op de toeter drukken helpt ook goed schrikken ze zich ook rot van
Gisteren bijna een bellende niet oplettende fietser tijdens het wegrijden aangereden!
Alle(?) politieke partijen zijn en blijven er blind voor….
Op de fiets en in de auto, al wandelend op straat!
Hoeveel doden meer zullen er nu vallen?
Het gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer op de fiets is zeer gevaarlijk. Als de fietser dan ook nog een koptelefoon of oordopjes met muziek gebruikt, is hij/zij bijna volledig afgesloten van wat er om hem/haar heen gebeurt. Ik vind het erg asociaal gedrag naar je mede weggebruiker toe. Je kunt niet van mensen eisen dat ze altijd rekening houden met jouw gedrag.
Ik kom ze dagelijks tegen en hoewel ik defensief rijd, kan het haast niet anders dat het een keer misgaat. Zeker als ze niet defensief/sociaal rijdende mensen tegenkomen.
Jonge mensen hebben nog geen volgroeid brein en begrijpen niet dat zij door hun gedrag zichzelf en anderen in gevaar brengen. Ik denk dat een verbod en natuurlijk de handhaving daarvan de beste oplossing is.