Deze analist denkt de verkoopprijs van de Apple Car te weten
We hebben op iCulture wel eens geschreven over Ming-Chi Kuo, een analist die niet graag in de schijnwerpers staat. Zijn collega Gene Munster is in alle opzichten het tegengestelde. Hij verschijnt aan de lopende band in Amerikaanse nieuwsprogramma’s en roept soms opmerkelijke dingen. Zoals nu weer: Munster denkt te weten hoeveel de Apple Car gaat kosten.

De prijs van de Apple Car
De website Apple Car Fans kreeg de mogelijkheid om Munster te interviewen. Ze vroegen naar de verwachte verkoopprijs van de Apple Car en Munster had daar wel iets over te zeggen: “Als je kijkt naar de totale automobielindustrie, dan is Apple historisch gezien een speler aan de bovenkant van de markt:, aldus Munster. De prijs van de Apple Car zal “rond 75.000 dollar” liggen, denkt de analist. Maar we zullen nog tot 2020 of 2021 moeten wachten om erin te kunnen rijden. “Apple denkt na hoe ze de komende 200 jaar in zaken kunnen blijven. We denken dat ze het de Apple Car zullen noemen.”
Positief over Project Titan
Munster besprak een aantal punten uit de whitepaper, die hij afgelopen oktober voor zijn werkgever Piper Jaffray heeft geproduceerd. Daarin geeft hij een optimistische blik op de ontwikkelingen. Wat Munster niet meer in zijn rapport heeft kunnen meenemen, is het feit dat er medewerkers zijn vertrokken uit Project Titan, waaronder projectleider Steve Zadesky. Toch gelooft Munster dat dit weinig impact zal hebben op het project en dat er nog steeds door een behoorlijk groot team aan wordt gewerkt.
Munster denkt dat we de Apple Car voor het eerst rond 2019-2020 zullen zien. Als je in eentje wilt rijden zul je waarschijnlijk moeten wachten tot 2021. Daarbij zal Apple de auto niet zelf bouwen, maar 80 procent ervan uitbesteden aan externe partijen. Net als bij de iPhone levert Apple het design en de rest wordt gedaan door externe partijen.
‘Ze kunnen een auto moeilijk verstoppen’
Een positief punt voor geruchtensites is dat een auto zo groot is, dat Apple de productie ervan moeilijk geheim kan houden. Munster verwacht dan ook een constante stroom van informatie. “Het eerste wat we zien is personeel aannemen. De tweede fase zal bestaan uit machines en gereedschappen en inkoop van onderdelen. De derde fase is het plan.” Volgens uitspraken van Tim Cook bevindt het Apple Car-project zich nog in de eerste fase.
Ondanks alle aanwijzingen houdt Munster nog een slag om de arm: zijn bedrijf denkt dat er 50% kans is dat Apple een eigen auto gaat maken. “De reden waarom het percentage niet hoger ligt, is omdat we fout zaten met de Apple-televisie. Ik heb ook lessen geleerd van dingen die we intern hebben gehoord en die niet hebben geleid tot een project.”
Gene Munster en de Apple HDTV
Daarmee toont Munster onverwacht een opmerkelijke hoeveelheid zelfkennis. Hij werd namelijk vaak uitgelachen omdat hij jarenlang bleef volhouden dat Apple een HDTV zou maken. Volgens de analist was het project telkens opnieuw uitgesteld. Ook toen iedereen wel begreep dat de Apple HDTV er voorlopig echt niet zou komen, bleef Munster stug volhouden. Inmiddels is hij wel zover, dat hij zijn ongelijk durft toe te geven.
Gene Munster: geen idee
Gene Munster behoort samen met Ming-Chi Kuo tot de bekendste Apple-analisten. Hij loopt al heel wat jaren mee en komt regelmatig met ‘grote’ onthullingen die lang niet altijd blijken te kloppen. Munster is daardoor geregeld mikpunt van kritiek, als mensen vinden dat analisten ook maar wat roepen en daar vorstelijk voor worden betaald.
In 2013 gaf Munster zelfs ruiterlijk toe, dat hij het even niet meer wist. In die periode beweerde collega-analist Peter Misek dat er aan een Apple TV SDK werd gewerkt en dat er een 4,8-inch iPhone aan zat te komen. Misek’s voorspellingen werden destijds weggehoond (ook vanwege eerdere beweringen over een iPanel), maar bleken achteraf toch grotendeels te kloppen (door de komst van de tvOS SDK en de 4,7-inch iPhone 6).
Munster reageerde erop in diezelfde periode, door te zeggen dat hij geen flauw idee had wat er speelde bij Apple, maar dat hij wél zeker wist dat er in maart of april 2013 iets ‘groots’ aangekondigd zou worden. We hebben Apple’s persberichten uit 2013 er even op nageslagen, maar er is in het voorjaar van 2013 werkelijk NIETS aangekondigd dat noemenswaardig is.
Toch geen onzin
Je zou misschien denken, dat we dan ook niet te veel waarde moeten hechten aan de prijs van $75.000 die Munster nu roept. Maar toch is zijn uitspraak wel relevant: Apple volgt ook de berichten in de media en zal de prijsstelling van producten deels baseren op hoe het publiek op dit soort schattingen reageert.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Het is kijken naar wat de markt nu bied, wat mensen willen en daar een gemiddelde nemen en dat roepen. Zo moeilijk is het niet. Apple verzin heen nieuwe producten, ze nemen een populair product en perfectioneren dat. De keuze voor een volledig elektrische auto is simpel te verklaren. Het staat nog in de kinderschoenen en Tesla is daar net uit en doet het goed. En is in een paar jaar heel erg populair geworden en enige serieuze speler in de markt. Nieuwe markt, populair, toekomst, dus stap Apple in die markt en gaat het perfectioneren. Althans dat is wat ze zullen proberen.
Ligt dat nou aan mij of lijkt die gast als twee druppels water op Al Bundy/Ed O’Neill?😏
Leuk verwoord trouwens:
Kuo staat (zoals ook hier vaak verkondigd) bekend als relatief betrouwbare (geruchten)bron, met een goede track-record op ’t uitkomen van z’n voorspellingen. Dus iemand die in alle opzichten het tegengestelde is … 😁
Apple zit inderdaad in de bovenkant van de markt, maar wil ook de grote massa bereiken. 75.000 lijkt me dan teveel, denk eerder aan de prijs van een BMW 3/Audi A4, dus rond de 40.000/45.000.
Origineel geplaatst door Ferryman
Ligt dat nou aan mij of lijkt die gast als twee druppels water op Al Bundy/Ed O’Neill?
Precies wat ik dacht, haha. xD
’t Zal mij benieuwen wat zo’n Apple Car echt gaat worden. Wellicht rechtvaardigen alle mogelijkheden nog wel een prijs die in de buurt ligt van die $75.000. 😛
Dat zal geen auto voor de massa worden dan. De prijs zit op dezelfde hoogt als de Tesla-S. Ja, en dat is dan nog het instapmodel.
Een beetje vooruit denken is niets mis mee, maar 200 jaar is wat overdreven als je ziet hoe snel de techniek en innovaties de laatste 20 jaar zijn gegaan.
Met de recente en eerdere prijsverhogingen, en bijbehorende ophef, in het geheugen kunnen we wel stellen dat dit niet helemaal waar is. De reden van de prijsverhoging doet er niet eens toe. Apple is eerder het bedrijf dat doet wat het zelf wil dan het bedrijf dat daadwerkelijk handelt naar de mening van haar gebruikers. De producten worden toch wel verkocht. Dat is overigens niet iets wat ik nu ter plekke verzin, maar iets dat keer op keer weer bewezen wordt.
@Henk: Dus jij denkt niet dat Apple bewust informatie over nieuwe producten lekt, om te kijken hoe erop gereageerd gaat worden? Dat Apple geen consumentenpanels en focusgroepen inschakelt, is algemeen bekend (dat hebben Jobs en Ive ook wel meermaals in interviews geroepen). Maar de tijd dat Apple dacht van: “f*** it, we doen wat we willen, ze vreten het toch wel” is een beetje voorbij.
Zou Apple spontaan zelf voor die gouden en rosegouden kleuren hebben gekozen? Welnee, ze doen het omdat de Chinezen het willen (bevestigd door Tim Cook).
Ik denk niet dat ze bewust lekken. Dat is ook niet nodig: de aandacht van ‘de nieuwe media’ zoals iCulture is zodanig dat ‘niet lekken’ gewoonweg onmogelijk is geworden.
@johan: Sinds wanneer richt Apple zich op de massa. De goedkoopste laptop van apple kost minstens net zoveel als een high end van willekeurig ander merk. Een iPhone is ook een van de duurdere smartphones.
Ik verwacht dan ook niet dat Apple, zelfs als elektrische auto’s volop in het straatbeeld te zien zijn, zich gaat richten op een prijs van een (goede) middenklasser. Een prijs van 75.000 tot 100.000 lijkt mij zeer reëel. Een Tesla, Jaguar of BMW. Na een aantal jaren (5-10) zal dat waarschijnlijk wel zakken naar een niveau van een 50.000, maar dat is dan nog steeds ruim boven het niveau van een middenklasser.