De productie van de Apple Car gaat in 2020 van start. Daarmee probeert Apple heel snel de auto op de markt te krijgen. Maar liefst 200 man werken aan de wagen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 18 reacties
WvB22
Ik geloof er nog steeds helemaal niets van. Natuurlijk zijn ze wel iets aan het doen met auto’s maar meer voor de software in de auto. Waarom dan toch een auto ontwikkelen? Om druk op de fabrikanten te zetten om Apple als partner toe te laten. Als jullie niet onze oplossing accepteren dan maken we zelf wel een auto.
mark
Origineel geplaatst door WvB22 Ik geloof er nog steeds helemaal niets van. Natuurlijk zijn ze wel iets aan het doen met auto’s maar meer voor de software in de auto. Waarom dan toch een auto ontwikkelen? Om druk op de fabrikanten te zetten om Apple als partner toe te laten. Als jullie niet onze oplossing accepteren dan maken we zelf wel een auto.
Dan neemt toch juist de druk af om Apple partner te maken.. Je gaat toch geen potentiële concurrent in het zadel helpen.
Ferryman
@WvB22: Was ook sceptisch, maar Apple heeft wel meer producten op de markt gebracht waar (bijna) iedereen vooraf heel sceptisch over was. En toch met veel succes. Denk maar aan eigenlijk alle iDevices, vooraf meenden velen dat de gevestigde merken een te grote voorsprong zouden hebben om nog door een nieuwkomer ingehaald te kunnen worden. En wie heeft er nu nog een ooit zo dominante Nokia of Blackberry, of MP3 speler of netbook? Weggevaagd door iPhone, iPod en iPad…
Voor Apple heeft een auto ook interessante mogelijkheden voor koppelverkoop / brand lock-in. Vanuit hun perspectief bekeken kun je een auto zien als één groot multi-dock station: iPhone dock achter het stuur en iPad dock op de middenconsole en je hebt alle (aanraak)schermen die een moderne auto nog nodig heeft (denk bv maar aan het Citroën Cactus dashboard). Nog twee iPad mini docks in de voorste hoofdsteunen en de achterpassagiers hebben meer entertainment dan een DVD speler ze nu kan bieden. Je hebt er geen kind meer aan zeg maar 😉 En Apple kan vijf (i)devices in één keer verkopen… en misschien nog wel een Apple Watch ook voor keyless entry, tactiele feedback (LDWS etc) en biometrische input.
Door de iPhone koppeling wordt een ouderwetse sleutel overbodig, en dankzij touch-id is de startblokkering veiliger dan ooit. Hij is sinds de 5S krachtig genoeg om de centrale regelunit van een moderne auto volledig overbodig te maken, navigatie en connectiviteit zitten al geïntegreerd etc. etc…
De potentiële voordelen zijn legio, voor Apple maar misschien ook wel voor ons. Als hij er ooit komt natuurlijk, maar in ieder geval hebben we nog minstens vijf jaar om naar hartelust te speculeren en de geruchtenmachine op gang te houden 🙂
Stefan
@mark: Apple is wel het bedrijf dat bekend staat om het maken van de software EN de hardware. Stiekem is het dus geen maffe vervolgstap om naast auto software ook auto hardware te maken. We zullen het allemaal zien over 5 jaar….
Mike
En waneer gaan ze de kast een keer openen, waar de iTV en andere dingen staan ?
Arthur de Groot
2020…dan kan ik nog even sparen.
macaanzee
Ik vind het een prima idee! Waarom zou Apple dit niet doen. De fabrikant van de beste software én de beste hardware kan dat prima in een zelfrijdende auto zetten.
Software wordt enorm belangrijk in de auto van de toekomst. Op BNR Radio hoorde ik een autodeskundige zeggen dat binnen een paar jaar de software het duurste onderdeel is van een auto..! Daar ligt dus een enorme markt voor Apple en moet je als bedrijf verder kijken dan je neus lang is. Van mij mag Apple dus ook de auto opnieuw uitvinden. Wél hoop ik op een lekker hip model.
Naar mijn idee zou Apple het beste Tesla kunnen overnemen en samen de beste zelfrijdende elektrische auto gaan maken. Beide bedrijven hebben een zelfde benadering qua innovatie en design, dus passen goed bij elkaar. Ze hebben Obama al voor de promotie. (Als ie erin past qua lengte!)
En de toekomst is nog maar net begonnen… Ik zie het nog wel eens zover komen dat Apple ook iHomes gaat bouwen. Het huis van de toekomst, met alles erop en eraan, van Apple.
Ferryman
Origineel geplaatst door macaanzee Software wordt enorm belangrijk in de auto van de toekomst. Op BNR Radio hoorde ik een autodeskundige zeggen dat binnen een paar jaar de software het duurste onderdeel is van een auto..! …
Denk dat die ‘deskundige’ een beetje achterloopt… Software is al enorm belangrijk voor de auto van nu, en die van minstens de afgelopen 10-15 jaar. Software is al minstens zolang een substantieel deel van een auto en dat zal voor de kosten(verhouding) dus niet veel anders zijn. In tegendeel misschien wel, als je de R&D voor de beginfase van de softwaredominantie in auto’s meerekent zullen juist in die fase die kosten hoog zijn geweest.
Rudy
@macaanzee: Ben het wel met je eens op een punt alstublieft geen Tesla.
Dat is uiterlijk wel een erg gewone auto.
Liever iets wat lijkt op de concept auto’s het mag best wel futuristisch zijn.
Ik geloof meer in een Apple Auto dan in de watch.
Ten eerste is een auto stukken minder mode-gevoelig, ten tweede is aan het gebruik van een auto zoveel bij te dragen met computers, dat is nog een enorm onontgonnen terrein, en ja, computers is Apple’s core business, dus een zeer logische zet lijkt mij. Laat dat klokkie maar voor mij, een auto zie ik wel zitten.
Toon
Dat wordt een hele dure auto Apple kennende.
Ik hoop wel dat ze dan iets flexibeler met software updates omgaan.
Dus niet dat als je aan het rijden bent, er een update beschikbaar is die zegt ‘Restart Required’…
Ik heb gehoord dat de autos van apple kunnen vliegen.
Maarrrrrrrrrr niet door verstelleeennnn ssssssssst
Barend
Wat zal het worden een auto gemaakt van liquid metal te ontgrendelen en starten met je iPhone en de auto besturen met je iPad en een prijs een keer zo duur als een tesla
pietmd
Apple schoenmaker blijf bij je leest alstublieft… En focus op de iPhone6 en plus problemen. Wie zit er nu te wachten op een Appel auto?? Waar ze om de 2 a 3 jaar een nieuwe lanceren… Veel rijke luizen hier.
pietmd
En als ze een batterij maken zoals hun iwatch die na 2 uur volgens de Belgische financiele tijd te lezen is. Je komt op de autosnelweg en plots oeps batterij is plat. Daar sta je dan met je Apple auto. Waar wagens van BMW de Apple auto zo inhalen en in PK minder krachtig zullen zijn. Of ze maken 3 autos zoals bij de Apple watch waarvan de duurste auto 150.000 euro of meer kan kosten. Sport auto, Classic car en de Ultimate Car.
pietmd
En spreekende autos zoals Knight Ridder Hellow Kitt… Maar dan met een Apple Kitt Hello Apple Kitt waar je voort durend mee kan praten en die nog eens zelf rijd ook terwijl de bestuurder rustig surft en zijn mails checkt.
Ik geloof er nog steeds helemaal niets van. Natuurlijk zijn ze wel iets aan het doen met auto’s maar meer voor de software in de auto. Waarom dan toch een auto ontwikkelen? Om druk op de fabrikanten te zetten om Apple als partner toe te laten. Als jullie niet onze oplossing accepteren dan maken we zelf wel een auto.
Dan neemt toch juist de druk af om Apple partner te maken.. Je gaat toch geen potentiële concurrent in het zadel helpen.
@WvB22: Was ook sceptisch, maar Apple heeft wel meer producten op de markt gebracht waar (bijna) iedereen vooraf heel sceptisch over was. En toch met veel succes. Denk maar aan eigenlijk alle iDevices, vooraf meenden velen dat de gevestigde merken een te grote voorsprong zouden hebben om nog door een nieuwkomer ingehaald te kunnen worden. En wie heeft er nu nog een ooit zo dominante Nokia of Blackberry, of MP3 speler of netbook? Weggevaagd door iPhone, iPod en iPad…
Voor Apple heeft een auto ook interessante mogelijkheden voor koppelverkoop / brand lock-in. Vanuit hun perspectief bekeken kun je een auto zien als één groot multi-dock station: iPhone dock achter het stuur en iPad dock op de middenconsole en je hebt alle (aanraak)schermen die een moderne auto nog nodig heeft (denk bv maar aan het Citroën Cactus dashboard). Nog twee iPad mini docks in de voorste hoofdsteunen en de achterpassagiers hebben meer entertainment dan een DVD speler ze nu kan bieden. Je hebt er geen kind meer aan zeg maar 😉 En Apple kan vijf (i)devices in één keer verkopen… en misschien nog wel een Apple Watch ook voor keyless entry, tactiele feedback (LDWS etc) en biometrische input.
Door de iPhone koppeling wordt een ouderwetse sleutel overbodig, en dankzij touch-id is de startblokkering veiliger dan ooit. Hij is sinds de 5S krachtig genoeg om de centrale regelunit van een moderne auto volledig overbodig te maken, navigatie en connectiviteit zitten al geïntegreerd etc. etc…
De potentiële voordelen zijn legio, voor Apple maar misschien ook wel voor ons.
Als hij er ooit komt natuurlijk, maar in ieder geval hebben we nog minstens vijf jaar om naar hartelust te speculeren en de geruchtenmachine op gang te houden 🙂
@mark: Apple is wel het bedrijf dat bekend staat om het maken van de software EN de hardware. Stiekem is het dus geen maffe vervolgstap om naast auto software ook auto hardware te maken. We zullen het allemaal zien over 5 jaar….
En waneer gaan ze de kast een keer openen, waar de iTV en andere dingen staan ?
2020…dan kan ik nog even sparen.
Ik vind het een prima idee! Waarom zou Apple dit niet doen. De fabrikant van de beste software én de beste hardware kan dat prima in een zelfrijdende auto zetten.
Software wordt enorm belangrijk in de auto van de toekomst. Op BNR Radio hoorde ik een autodeskundige zeggen dat binnen een paar jaar de software het duurste onderdeel is van een auto..! Daar ligt dus een enorme markt voor Apple en moet je als bedrijf verder kijken dan je neus lang is. Van mij mag Apple dus ook de auto opnieuw uitvinden. Wél hoop ik op een lekker hip model.
Naar mijn idee zou Apple het beste Tesla kunnen overnemen en samen de beste zelfrijdende elektrische auto gaan maken. Beide bedrijven hebben een zelfde benadering qua innovatie en design, dus passen goed bij elkaar. Ze hebben Obama al voor de promotie. (Als ie erin past qua lengte!)
En de toekomst is nog maar net begonnen… Ik zie het nog wel eens zover komen dat Apple ook iHomes gaat bouwen. Het huis van de toekomst, met alles erop en eraan, van Apple.
Denk dat die ‘deskundige’ een beetje achterloopt… Software is al enorm belangrijk voor de auto van nu, en die van minstens de afgelopen 10-15 jaar. Software is al minstens zolang een substantieel deel van een auto en dat zal voor de kosten(verhouding) dus niet veel anders zijn. In tegendeel misschien wel, als je de R&D voor de beginfase van de softwaredominantie in auto’s meerekent zullen juist in die fase die kosten hoog zijn geweest.
@macaanzee: Ben het wel met je eens op een punt alstublieft geen Tesla.
Dat is uiterlijk wel een erg gewone auto.
Liever iets wat lijkt op de concept auto’s het mag best wel futuristisch zijn.
Ik geloof meer in een Apple Auto dan in de watch.
Ten eerste is een auto stukken minder mode-gevoelig, ten tweede is aan het gebruik van een auto zoveel bij te dragen met computers, dat is nog een enorm onontgonnen terrein, en ja, computers is Apple’s core business, dus een zeer logische zet lijkt mij. Laat dat klokkie maar voor mij, een auto zie ik wel zitten.
Dat wordt een hele dure auto Apple kennende.
Ik hoop wel dat ze dan iets flexibeler met software updates omgaan.
Dus niet dat als je aan het rijden bent, er een update beschikbaar is die zegt ‘Restart Required’…
Als ik hem maar kan jailbreaken.
Als ze er maar een grote accu in gooien (A) haha
Ik heb gehoord dat de autos van apple kunnen vliegen.
Maarrrrrrrrrr niet door verstelleeennnn ssssssssst
Wat zal het worden een auto gemaakt van liquid metal te ontgrendelen en starten met je iPhone en de auto besturen met je iPad en een prijs een keer zo duur als een tesla
Apple schoenmaker blijf bij je leest alstublieft… En focus op de iPhone6 en plus problemen. Wie zit er nu te wachten op een Appel auto?? Waar ze om de 2 a 3 jaar een nieuwe lanceren… Veel rijke luizen hier.
En als ze een batterij maken zoals hun iwatch die na 2 uur volgens de Belgische financiele tijd te lezen is. Je komt op de autosnelweg en plots oeps batterij is plat. Daar sta je dan met je Apple auto. Waar wagens van BMW de Apple auto zo inhalen en in PK minder krachtig zullen zijn. Of ze maken 3 autos zoals bij de Apple watch waarvan de duurste auto 150.000 euro of meer kan kosten. Sport auto, Classic car en de Ultimate Car.
En spreekende autos zoals Knight Ridder Hellow Kitt… Maar dan met een Apple Kitt Hello Apple Kitt waar je voort durend mee kan praten en die nog eens zelf rijd ook terwijl de bestuurder rustig surft en zijn mails checkt.