Gerucht: Apple start op 7 april met nieuwe advertentiedienst iAd

Apple lanceert over een week de iPad. Geruchten doen nu al de ronde dat op 7 april een gepersonaliseerd advertentienetwerk iAd wordt gelanceerd, waardoor Apple concurreert met Google en dochterbedrijf AdMob.

Apple Quattro WirelessMet de komst van een nieuwe dienst of een nieuw product wordt de geruchtenmachine rondom Apple direct weer opgestart. Apple heeft over een week de lancering van een nieuw product op stapel staan en in zo’n periode zijn de media en geïnteresseerden altijd erg gevoelig voor nieuws rondom het merk of product. Als Apple begin april de iPad gaat uitleveren, zou er wel eens spoedig de lancering van een nieuw advertentienetwerk kunnen volgen. Op 7 april zal Apple de dienst iAd lanceren, een gepersonaliseerd advertentienetwerk, zo luiden de geruchten.


iAd is volgens bronnen afgeleid van Quattro Wireless, het mobiele advertentiebedrijf dat Apple in januari van dit jaar heeft overgenomen voor 275 miljoen dollar. Als Apple daadwerkelijk met een dienst zoals iAd komt, dan wordt Apple een regelrechte concurrent van Google in deze sector. Google is zelf ook met mobiele advertenties bezig en is eigenaar van AdMob, ‘s werelds grootste mobiele advertentienetwerk. Google is partner in diensten die Apple op bijvoorbeeld de iPhone aanbiedt. De relatie tussen Google en Apple zou volgens andere geruchten niet optimaal zijn, maar toch werden Steve Jobs (CEO Apple) en Eric Schmidt (CEO Google) gisteren nog samen in het openbaar gespot, wellicht om de gemoederen wat te sussen. Dit nieuwe advertentienetwerk zou juist het tegenovergestelde laten zien: Apple zet in op mobiele advertenties en probeert daarmee Google en AdMob de pas af te snijden. Wat zou de lancering van de dienst iAd teweeg brengen in de relatie tussen beide heren? Time will tell.

Bron: MacRumors

Reacties: 17 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.