Gevolgen btw-verhoging voor jouw mobiele abonnement

Gevolgen BTW-verhoging voor jouw mobiele abonnement. Mag je opzeggen? Worden de tarieven verhoogd en hoe zit het met prepaid?
Rick Stevenhaagen - · Laatst bijgewerkt:

btw-verhogingVanaf 1 oktober aanstaande krijgen we er allemaal mee te maken: de btw op luxe goederen gaat 2 procent procentpunt omhoog. Als je vanaf deze datum een luxeproduct koopt, betaal je 21 procent btw in plaats van 19 procent. Bedrijven innen deze vorm van belasting bij de consument om deze vervolgens aan de Belastingdienst af te dragen. Ook telefoonabonnementen vallen onder het hoge btw-tarief en de operators moeten dus vanaf 1 oktober meer belasting afdragen. In de meeste gevallen berekenen ze dat door aan de klant. Wat betekent de btw-verhoging precies voor jouw telefoonabonnement? En kan je het abonnement voortijdig opzeggen, omdat de prijs omhoog gaat? Dat leggen we uit in dit artikel.


Om meteen even in te gaan op de laatste vraag: de btw-verhoging betekent niet dat je zomaar je abonnement kunt opzeggen. De voorwaarden van je mobiele abonnement veranderen namelijk niet en het ‘kale’ bedrag dat de operators ontvangen, verandert ook niet. Het enige verschil is dat de overheid een hogere btw-toeslag oplegt, die de operators geen cent extra oplevert. De operators plegen daardoor geen contractbreuk, want ze zijn vanaf 1 oktober 2012 wettelijk verplicht 21 procent in rekening te brengen én af te dragen. Toch is de btw-verhoging niet zo simpel als het lijkt, want operators verhogen de btw op bepaalde diensten die ze leveren, terwijl andere diensten dezelfde prijs houden. Ook gaat de prijs niet altijd met exact 2% omhoog. Wat betekent de verhoging precies voor jou?

Vodafone, KPN, Hi, Sizz, Telfort en Hollandsnieuwe hebben een speciale pagina ingericht om klanten te informeren over de aankomende btw-verhoging. De pagina’s zijn op de sites niet makkelijk vindbaar vanaf vanaf de homepage, maar na enig zoeken is de informatie wel terug te vinden. T-Mobile biedt momenteel nog geen informatie aan de klanten over de btw-verhoging. iPhoneclub deed navraag bij T-Mobile en kreeg te horen dat het bedrijf nog bezig is om de informatie op een rijtje te zetten. Voor de meeste andere operators hebben wij dat hieronder alvast gedaan.

Vodafone: geen btw-verhoging bij BloX

My Vodafone iPhone belstatus appVodafone legt uit dat de effectieve stijging binnen en buiten de bundel geen 2%, maar slechts 1,68% bedraagt. De btw-verhoging geldt ook voor randzaken als blokkeren, deblokkeren en downgraden van het abonnement en de vergoeding voor het ontvangen van een papieren factuur. De eenmalige aansluitkosten vallen niet onder de btw-verhoging. Dat wil zeggen: deze worden niet doorberekend aan de klant. Vodafone BloX is ook een uitzondering bij het doorberekenen van de btw-verhoging. Veel BloX worden na 1 oktober voor dezelfde prijs aangeslagen. Helemaal veilig ben je niet, want als je bijvoorbeeld de Blox ‘Bellen naar Vast 60’ gebruikt en meer dan 60 minuten naar een vaste aansluiting belt, ga je volgens de buitenbundel-tarieven bellen en daar komt effectief wél weer 1,68% extra btw bovenop.

Prepaidklanten merken weinig van de verhoging. Tegoed koop je exclusief btw en het tegoed blijft dus ook dezelfde absolute waarde behouden. Voor bellers die gebruikmaken van het standaardtarief blijven de tarieven ongewijzigd. Gebruikers van het voordeligere ‘Meerwaarderen’ tarief gaan wel meer btw betalen in de vorm van een tariefverhoging. Prepaidgebruikers kunnen voor de btw-verhoging een kwartier lang internetten voor 99 cent. Dat bedrag blijft ongewijzigd, evenals prepaid internet op tablets en telefoons.

Meer info: Vodafone

KPN: btw-verhoging plus inflatiecorrectie

KPN MB Meter iPhone app voor dataverbruikKPN is duidelijk over de prijswijzigingen. Net als Vodafone informeren ze klanten middels veelgestelde vragen, maar de antwoorden zijn beduidend korter. Vanaf eind augustus kun je via MijnKPN zien wat de btw-verhoging precies voor jouw abonnement inhoudt. In het kort komt het erop neer dat prestaties die voor 1 oktober worden geleverd, onder het oude hoge btw-tarief van 19 procent vallen en vanaf 1 oktober 2012 onder het nieuwe 21 procent-tarief. Daarnaast past KPN vanaf 1 oktober 2012 ook een inflatiecorrectie van 2,4% toe. Dit geldt niet voor alle klanten. Volgens de opmerking op die KPN-pagina is de inflatiecorrectie geen geldig argument om je contract voortijdig op te zeggen, omdat KPN dit contractueel al heeft vastgelegd.

Prepaidgebruikers van KPN merken weinig van de btw-verhoging. De tarieven gaan omhoog, hoewel voordeelopties in de meeste gevallen gelijk blijven. Omdat de tarieven voor prepaidklanten in sommige gevallen ongunstig kunnen uitpakken, hebben prepaidklanten wel de mogelijkheid om de overeenkomt te ontbinden.

Meer info: KPN

Tip! MijnKPN is de komende dagen voor een deel van de klanten niet bereikbaar, wegens een beveiligingsprobleem met de mobiele app. Het geldt voor 187.000 van de 5 miljoen klanten.

T-Mobile: bundels gaan met 4 cent omhoog

T-Mobile heeft met enige vertraging ook informatie over de btw-verhoging online gezet. Ook bij T-Mobile gaat de btw op abonnementen omhoog met 2 procentpunten. In de praktijk komt dit uit op een verhoging van 1,68%. Een abonnement van voorheen €30 gaat straks €30,50 kosten.

Wel heeft T-Mobile een aantal uitzonderingen gemaakt. Zo zijn er geen prijsverhogingen bij Visual Voicemail (blijft €1,99) en Travel & Surf Dagpas Klein Zone 1 (blijft €1,95). Bij andere diensten gaat de prijs vaak met vier cent omhoog, bijvoorbeeld van €4,95 naar €4,99 en van €29,95 naar €29,99.

Prepaid-klanten gaan in veel gevallen iets meer betalen, maar er zijn ook een aantal bundels die gelijk blijven. Dit geldt bijvoorbeeld voor SMS XL en de internetbundels. Bij T-Mobile voor thuis zullen de aansluitkosten, internetabonnementen, tv-abonnementen en vaste telefonie-abonnementen omhoog gaan. Zakelijk gebruiker zullen niets merken van de btw-verhoging, omdat de tarieven exclusief BTW gelijk blijven.

Meer info: T-Mobile btw-pagina

Overige providers

Niet alleen grote providers informeren klanten over de aanstaande btw-verhoging. Ook een aantal kleinere aanbieders doet zijn best de klant van tevoren in te lichten zodat zij weten wat de verhoging voor hen gaat betekenen.

Toestelverzekering

Op verzekeringen wordt geen btw geheven (maar alleen assurantiebelasting). Deze prijzen blijven dus gelijk.

Reacties: 34 reacties

  1. En dit is deels waarom ik iPhoneclub iedere dag in de gaten houd. Niet alleen leuke apps en nieuwtjes, maar ook enorm handige berekeningen zoals deze, waar je zelf niet eens aan zou denken.

    Bedankt!

  2. Ik zit met een vraag mbt dit artikel. Ik heb mijn contract op een ander moment afgesloten. Zou dan niet voor de duur van het contract de dan geldende btw moeten blijven staan?

  3. Mooi overzicht, alleen jammer van T-mobile.

    Heb nog wel een vraag over de inflatiecorrectie bij KPN(en Hi), Dit is toch wel een prijs verhoging waarmee de consument zijn/haar contract kan ontbinden ?

    EDIT: Oplossing op KPN Site gevonden:

    Kan ik nu zonder opzegtermijn mijn abonnement opzeggen?

    Nee, beide wijzigingen geven niet het recht tot voortijdige opzegging. Alleen Prepaid klanten van KPN hebben recht op kosteloze beëindiging. Kijk voor meer informatie op kpn.com/prepaidbtw.

  4. ja hoor, de overheid heeft weer een melkkoe gevonden….

  5. Origineel geplaatst door fcruizer
    ja hoor, de overheid heeft weer een melkkoe gevonden….

    Als je dit ziet als “melkkoe” dan heb je het echt niet begrepen, het is dan ook maar te hopen dat je niet mag of gaat stemmen.

  6. Origineel geplaatst door Donstil
    Als je dit ziet als “melkkoe” dan heb je het echt niet begrepen, het is dan ook maar te hopen dat je niet mag of gaat stemmen.

    Als jij na zo’n opmerkinkje al deze conclusie trekt mogen we hopen dat ook JIJ nog niet mag of kan stemmen…

  7. Zoveel is dat toch niet?
    Waarschijnlijk nog geen euro per abonnement per maand.
    Als ik dit artikel niet gelezen zou hebben, had ik het waarschijnlijk niet eens geweten of gemerkt.

    Hopelijk lezen ze in Den Haag niet mee want hiermee roep ik de volgende verhoging over ons af.

  8. @Donstil: Keep dreaming!
    Het is net als de auto! Men wil niet zonder, dus kun je hier wel degelijk een melk koe van maken. Het is te hopen dat ze daar in den Haag het daar bij laten.

  9. Wow, 21%, iets wat wij in belgië al 10-tallen jaren betalen op al onze producten 🙂

  10. Origineel geplaatst door Frankie
    Zoveel is dat toch niet? Waarschijnlijk nog geen euro per abonnement per maand. Als ik dit artikel niet gelezen zou hebben, had ik het waarschijnlijk niet eens geweten of gemerkt.Hopelijk lezen ze in Den Haag niet mee want hiermee roep ik de volgende verhoging over ons af.

    En hoeveel mensen hebben een abonnement!, dus tel uit de winst!

  11. Inflatiecorrectie? Die kreeg ik bij T-Mobile er ook ineens bij. Wat een bulls..t! Je gaat een contract aan voor twee jaar. Dan mag een heldere geest er bij T-Mobile of KPN toch vanuit gaan dat er in die twee jaar een inflatie zal plaatsvinden en dat ze daar dus vooraf rekening mee zouden ouden. Dit komt dan bovenop de ‘administratiekosten’ die je ineens moet betalen….gelukkig kan de overheid een btw verhoging nog verantwoorden. Telecomproviders kunnen en hoeven dit niet. Wie is hier de koeien aan het melken?

  12. Origineel geplaatst door laszlo_
    Wow, 21%, iets wat wij in belgië al 10-tallen jaren betalen op al onze producten

    wou net hetzelfde zeggen. Ze zijn in Nederland er al jarenlang nog goedkoop vanaf gekomen.

  13. @Dekon: Wij hebben ook nog eens de accijns (weet niet hoe het bij jullie is maar op b.v. Tabak, alcohol en brandstof betalen wij ook al de hoofdprijs ). Dan heb ik het niet eens over de zorg. Kortom : We worden langs alle kanten geript.

  14. @Ray: Nergens ter wereld wordt arbeid zo zwaar belast als in België. Naast de uitgavenzijde zijn de inkomsten van belang om in het plaatje op te nemen. (anyway, wat zinloos om daar hier over te gaan discussiëren)

  15. Op een abonnement zou maar 6% moeten zitten.
    Ik heb mijn telefoon om in geval van nood van mijzelf of anderen als elke seconde telt 112 te bellen.
    Komt’t geloofwaardig over?

  16. Origineel geplaatst door Ray
    @Dekon: Wij hebben ook nog eens de accijns (weet niet hoe het bij jullie is maar op b.v. Tabak, alcohol en brandstof betalen wij ook al de hoofdprijs ). Dan heb ik het niet eens over de zorg. Kortom : We worden langs alle kanten geript.

    Accijns is ook in Belgie van toepassing hoor. Mensen die nabij de grens woonden gaan zelfs in Nederland gaan tanken omdat de accijnzen lager liggen en dus ook goedkoper is (je gaat dan natuurlijk ook voor een volle tank).

  17. @Donstil: Wat ben jij nou weer voor een *. Zeker een bankier? Prima begrepen en ik ben het ermee eens dat we worden uitgemolken. Komt waarschijnlijk omdat het niveau van politici ongeveer op jouw niveau ligt.

    Of KPN die inflatiecorrectie in zinnvoorwaarden mag afvangen vind ik twijfelachtig. Iemand een idee wat de wet ervan vindt?

  18. Origineel geplaatst door @rno
    Op een abonnement zou maar 6% moeten zitten. Ik heb mijn telefoon om in geval van nood van mijzelf of anderen als elke seconde telt 112 te bellen. Komt’t geloofwaardig over?

    Om 112 te bellen heb je niet eens een simkaart nodig laat staan een abonnement.

    “Ook vanaf een mobiele telefoon die geen beltegoed meer heeft, buiten bereik van zijn eigen netwerk is of die geen SIM-kaart heeft blijft het mogelijk 112 te bellen, en dan worden er geen telefoonkosten in rekening gebracht.”

  19. In zo verre ik het weet mag jij je abonnement beëindigen bij een inflatiecorrectie, staat ook zo in de telecomwet.

    Ik heb het nog even nagezocht, het betreft artikel 7.2 TW.

    Zie alhier:
    Telecommunicatiewet schreef:
    Artikel 7.2
    1.Ten minste vier weken voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:
    a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
    b. stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.

    Geldt overigens niet voor een BTW verhoging dit is wettelijk opgelegd door de staat.

  20. Goed artikel, maar in het begin zit een fout. Het btw-tarief gaat niet met twee procent omhoog, maar met twee procentpunt. Dat is waarom de tarieven niet met 2% stijgen.
    (Red.) Aangepast.

  21. Alle providers moeten per 1 okt. a.s. de verhoogde btw afdragen. Blijft de vraag of ze het doorberekenen aan hun klanten. En of het netjes is om dan maar direct meer te vragen voor een abo (die zgn inflatiecorrectie), is een tweede vraag. Hopelijk is T-Mobile niet zo brutaal.

  22. Goed artikel! Handig om te weten en om het in de gaten te houden zulke verhogingen. Helaas geldt het niet alleen voor de telefoonabo’s. UPC was al wel zo netjes hierover te informaren, toch vreemd dat T-mobile nog bezig is met het ‘op een rijtje zetten’ van deze info :S #kostenverhoging op luxe goederen is al aardig lang bekend…

  23. In mijn algemene voorwaarden bij KPN staat dit er niet in..
    En volgens de telecomwet artikel 7.2 TW mag ik het beeindigen zie ook het artikel van consuwijzen

  24. In de jaren ’80 / ’90 was het 18, 19 en 20,5% in België.

  25. Origineel geplaatst door Jean-Paul Horn
    @michel: Niet als die uitzondering voor inflatiecorrectie al in door jou eerder getekende algemene voorwaarden is opgenomen.

    Gaat wetgeving niet boven algemene voorwaarden?

    Overigens had de overheid al die moeite niet hoeven doen om onze telefoonabo’s duurder te maken, de telecomprividers redden zich daar zelf wel mee…

  26. @Emve: Ik wil daar ook geen discussiepunt van maken ( dat is hier niet de juiste plek) om alles op te gaan noemen wat de verschillen zijn tussen Nederland of Belgie. Het was maar om aan te geven dat ze met zoveelste ripdeal weer geld uit onze zak trekken.

  27. Mensen die zeggen dat die BTW verhoging geen melk koe is, omdat een consument er niks van merkt; denk ff na, miljoenen abonnementen, waarvan een hoop er zelfs 2 hebben, wordt al snel een euro per abbo extra belasting, dus miljoenen extra per maand. Dan heb je het alleen over abonnementen, maar de 21% gaat ook over andere producten, die veel duurder zijn, zoals bijvoorbeeld een iPhone, dan gaat het al gauw over 12 euro extra BTW per iPhone van 600 euro .. Het is wel degelijk een dikke melk koe, niet alleen om die abonnementen.

  28. Ongeloofelijk dat menses zeggen die verhoging niet te gaan merken… Als je jaarlijks 30000 euro uitgeeft reken dan maar uit. En je krijgt er niets voor terug hè?

  29. Iphoneclub bedankt voor deze informatieve post. Aan zoiets heb ik tenminste iets :D. Alhoewel ik alle geruchten ook graag lees hoor over de iphone 5 enz. 😉

  30. Origineel geplaatst door Donstil
    Als je dit ziet als “melkkoe” dan heb je het echt niet begrepen, het is dan ook maar te hopen dat je niet mag of gaat stemmen.

    Natuurlijk is de BTW een melkkoe van de overheid!

    Ik snap ook niet dat die BTW verhoging verkocht wordt als onderdeel van bezuiniging.
    Bezuinigen betekent minder uitgeven en niet meer innen.

  31. Ik weet niet of jullie het je realiseren , maar de btw verhoging geld voor alle producten en diensten die nu belast zijn met 19 %.
    dus niet alleen je telefoon abbonnementje
    maar bv ook je nieuwe auto ,kleding ,verbouwing en nieuwbouwwoning etc.
    Leuk ook voor de kleine ondernemers en zzp ers die nu al bijna niet meer rond komen.

    vorig jaar werd de btw in de bouw nog verlaagd
    naar 6% ,om de bouw te stimuleren omdat het crisis was, en verhogen ze het doodleuk naar 21%

  32. @Jean-Paul Horn: Ik ben geen jurist, maar volgens mij ligt het iets genuanceerder…
    Het is helemaal afhankelijk van wat er in de algemene voorwaarden staat. Het moet namelijk vooraf duidelijk zijn waar je voor tekent en dit mag men niet gedurende de looptijd veranderen.
    Indien men in het contract een verhoging van 2.4% per jaar heeft opgenomen, mag dat uiteraard ook uitgevoerd worden.
    Indien ze echter bij tekenen contract geen duidelijkheid verstrekken over de hoogte van de inflatiecorrectie valt dit volgens mij niet onder voorwaarden die van tevoren bekend waren en is het dus een wijziging gedurende je contract; dus mogelijkheid om op te zeggen…
    Wetgeving gaat boven ELKE bepaling die een bedrijf ook maar kan opstellen; is ook altijd een leuk discussiepunt over garantie en retour sturen van producten die via internet gekocht zijn etc.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.