Google Analytics meet nu iOS-appinstallatie en gebruik

Met Google Analytics kun je zien in hoeverre mensen iPhone- en iPad-apps installeren en daadwerkelijk blijven gebruiken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

google analytics mobielGoogle Analytics krijgt een nieuwe functie, die handig is voor appontwikkelaars en marketeers. Je kunt nu via Google Analytics zien of bepaalde iOS-apps worden geïnstalleerd. De appontwikkelaar kunnen op die manier zien of campagnes om consumenten over te halen een bepaalde app te installeren, werken. Volgens Google kun je zelfs zien welke campagnes de meest waardevolle klanten opleveren. De ene campagne levert bijvoorbeeld klanten op die de app maar korte tijd gebruiken, terwijl een andere campagne klanten oplevert die veel langer blijven hangen.


De nieuwe functie is beschikbaar voor bedrijven die adverteren via Google Adword en andere advertentienetwerken zoals Akri, AdMob, AppLovin, Millennial Media, MdotM, Taptica en Tapjoy. Ontwikkelaars moeten ook nog iets anders doen: ze moeten data via Apple’s Identifier for Advertising (IDFA) gaan gebruiken. Ook moeten ze het tracken van iOS-appinstallaties inschakelen via hun Google Analytics-dashboard en een nieuwe SDK installeren.

Op basis van de data kunnen marketeers beter beslissen op welke promotiekanalen ze zich in de toekomst het beste kunnen richten. Voor Android-apps was er al een soortgelijke dienst. Google heeft een gids gemaakt om gebruikers snel op weg te helpen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
15 november 2014 om 11:11
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 8 reacties

  1. Kan een gebruiker dit soort toepassingen ook blokkeren?
    Ben niet blij met dit soort ontwikkelingen.

  2. Google geeft wel zo een inkijkje in de marketing methoden.
    Vindt het steeds onsmakelijker worden. We zijn voortdurend prooi en alles wat we doen wordt gevolgd. Het betekent dat mijn smartphone niet meer iets persoonlijks is.
    Dat wil ik helemaal niet.

  3. Voor ontwikkelaars een mooie vernieuwing,hopelijk wel met een opt out voor gebruikers.

  4. Gebruik DuckDuckGo op iOS 8 Safari browser. Is dat een optie?

  5. Het wordt tijd dat Apple (of iemand anders, ontwikkelaar) een instelbare firewall à la ‘Little Snitch’ voor OSX ter beschikking stelt. Dan kunnen we dit soort zaken gewoon naar keuze blokkeren of niet. Dat zou de acceptatie alleen maar vergroten.

  6. Origineel geplaatst door Johan
    Google geeft wel zo een inkijkje in de marketing methoden.
    Vindt het steeds onsmakelijker worden. We zijn voortdurend prooi en alles wat we doen wordt gevolgd. Het betekent dat mijn smartphone niet meer iets persoonlijks is.
    Dat wil ik helemaal niet.

    Dat is het echt nooit geweest. Al sinds de allereerste GSM’s kan de provider zien waar die dingen zich bevinden. Sinds de eerste keer dat je met je telefoon het internet op ging, konden webdiensten dat ook.

    Een belangrijk deel van onze economie leunt er nu eenmaal op ‘gratis’ diensten waarbij de gebruiker het doelwit is van marketingacties, anders kunnen die diensten niet gratis zijn.

  7. @Bart: Dit vind ik appels met peren vergelijken. Dat de telefoon getraced kan worden zie ik niet als een probleem. Zo werkt het systeem nu eenmaal.

    Dat Google via apps kan zien wat ik doe en waar ik ben, vind ik niet terecht. Ook betaalde apps kunnen van Google analytics gebruik maken, terwijl ik juist betaald heb om van de advertenties verlost te zijn. Ik betaal er ook voor om niet ( of meer) in databanken opgenomen te worden.

    Ik hoop dat er spoedig een app verschijnt die het dataverkeer kan filteren zoals Little Snitch kan op OSX.

  8. @Bart: Gelijk Bart, en daarom vind ik dat je maar beter voor diensten kunt betalen. ‘Gratis is een leugen’. Helaas wordt er veel aan ons opgedrongen en er wordt slim ingespeeld op de behoeften van mensen. Je hebt gewoonweg niet altijd een keuze.
    Het wordt tijd voor een complete omslag. Ind.ie is er al mee bezig.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.