Eén van de beloofde verbeteringen in iOS 14 is de anti-advertentietracking van Apple. Hierdoor moet je als gebruiker een app zelf toestemming geven om je te mogen volgen op andere websites, apps en diensten. Apple heeft de functie nog niet officieel uitgebracht, al is de uitrol daarvan onlangs wel al opgedoken. Nu maakt Google in een blogpost bekend dat ze het volgnummer dat appmakers hiervoor gebruiken, niet meer zullen benutten.
Google stopt met tracking-ID in iPhone-apps
In de blogpost omschrijft Google hoe ze zich voorbereiden op de komst van de App Tracking Transparency, ook wel ATT genoemd. Deze maatregel zorgt er namelijk voor dat je als gebruiker expliciet toestemming moet geven aan een app om aan de hand van die tracking-ID jou te volgen op andere websites en diensten. Dit wordt gebruikt om je onder andere persoonlijkere advertenties voor te schotelen. Maar straks moet elke app die hier gebruik van maakt een melding tonen waarin je dus expliciet toestemming geeft. De kans dat gebruikers vanwege de melding hier toestemming voor geven, lijkt een stuk kleiner te worden. Het gevolg daarvan is dat minder gebruikers gevolgd kunnen worden.
In de apps van Google zal je binnenkort dus geen melding krijgen met de vraag of je gevolgd mag worden. Simpelweg omdat het gebruik van de tracking-ID dus stopt. Google laat tegelijkertijd weten dat haar apps de komende tijd updates krijgen en dat dan ook de privacylabels beschikbaar zijn op de app-pagina’s in de App Store. Google beloofde eerder de privacylabels op korte termijn te vullen, maar tot op heden is dat nog niet gebeurd.
Of het stopzetten van het gebruik van deze volgcode betekent dat je Google je niet meer volgt, is onwaarschijnlijk. Zo maken veel apps gebruik van inloggen met je Google-account, waardoor Google alsnog inzicht krijgt in welke apps en diensten je gebruikt. Tegelijkertijd waarschuwt het bedrijf aan adverteerders dat de inkomsten uit advertenties mogelijk dalen als gevolg van Apple’s ATT-functie. Om toch inzicht te krijgen, adviseert Google aan adverteerders om te upgraden naar de nieuwste versie van de Google Mobile Ads SDK (software development kit).
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
- WhatsApp krijgt extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (07-04)
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.

- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten
Dus gaat dit nu een kat en muis spel worden tussen Apple en Google? Uitgaande van de nieuwe Mobile Ads SDK
Enige google wat ik erop heb is Youtube en gebruik ik niet ingelogd, zou niet weten waarom ik dit zou willen.
Dus geen tracking meer eindelijk eens wat goeds, maar er zal wel wat anders achter zitten.
Gewoon geen Google meuk gebruiken ben je al van één probleem verlost.
De aankondiging van Google betekent niet dat ze je niet meer tracken. En trouwens, niet inloggen is geen belemmering voor het tracken. Inloggen maakt het wel makkelijker voor Google.