Google’s Privacy Sandbox
Terwijl Facebook van de daken schreeuwde dat Apple kleine bedrijven kapotmaakte met nieuwe anti-trackingmaatregelen, bleef het bij Google stil. Het bedrijf ging achter de schermen bezig met een alternatief voor cookies. De oplossing heet FLoC (spreek uit: flock) en het geeft adverteerders bijna dezelfde omzet als cookies. Google belooft: “advertisers can expect to see at least 95% of the conversions per dollar spent when compared to cookie-based advertising”. Het is daarbij nog steeds mogelijk om gericht te adverteren bij bepaalde doelgroepen, zonder dat je in iOS 14.5 toestemming hoeven te geven via een pop-up. Volgens de EFF is het geen verbetering. FLoC zou slechts een andere manier van persoonsgericht adverteren zijn.
Wat is FLoC?
FLoC staat voor Federated Learning of Cohorts en wordt door Google een ‘privacy sandbox‘ genoemd. In plaats van het individueel volgen van gedrag en interesses word je met FLoC ingedeeld in een groep van gebruikers met dezelfde interesses.
FLoC gebruikt een algoritme in de Chrome-webbrowser, die in de gaten houdt welke websites je bezoekt. Het algoritme gebruikt dan die browserinformatie om je in een cohort te plaatsen, een groep van duizenden andere gebruikers met dezelfde browsergewoontes. Deze cohort kan vervolgens worden gebruikt door adverteerders om gerichte advertenties te plaatsen. Omdat het tracken niet meer op individuele basis gebeurt maar per groep, vindt Google het een privacyvriendelijk alaternatief. Google deelt alleen informatie over de cohort-groep met adverteerders, niet individuele data. Ook wordt de browserhistorie niet meer vastgelegd. De groepen zouden groot genoeg zijn om geen individuen te kunnen onderscheiden.
Vanaf maart kan FLoC getest worden, dankzij een update van de Chrome-browser. In het tweede kwartaal wil Google met adverteerders aan de slag. De technologie zou nog in een vroeg stadium zijn, waarbij het bedrijf nog meer opties achter de hand houdt voor de Privacy Sandbox. Maar FLoC is wel de meest kansrijke.
Er bestaat volgens EFF geen oplossing waarbij je het gedrag van internetgebruikers kunt tracken en tegelijk privacy kunt garanderen. Google kondigde vorige week vol trots aan dat Chrome geen cookies van derde partijen meer zal toestaan. Met een marktaandeel van 64 procent heeft Google de browsermarkt stevig in de hand.
De labels die Google nu op groepen gebruikers plakt, bieden geen bescherming voor je privacy, meent Bennett Cyphers van EFF:
Er zijn twee wegen naar de toekomst. Op de ene weg is het de gebruiker zelf die bepaalt welke informatie hij op welke website met wie deelt. Op de andere weg wordt die gebruiker van site tot site gevolgd en krijgt hij labels opgeplakt. Op het eerste oog zeggen die labels niets, maar ze zitten vol betekenis voor wie ze kan lezen.
‘Alle macht komt bij Google te liggen’
Google verklaart zich nu tegenstander van cookies, maar is nog steeds voorstander van het opbouwen van publieksprofielen en heeft het nieuwe systeem ontwikkeld in samenwerking met de reclamesector. Toch zijn ook adverteerders niet 100% voorstander. De controle verschuift daarbij dan de ad exchanges (waar de adverteerders het voor het zeggen hebben) naar Google’s eigen ecosysteem, de browser. In het Verenigd Koninkrijk is de lokale tegenhanger van de Autoriteit Consument & Markt daarom een onderzoek begonnen naar Google’s Privacy Sandbox.
FLoC is gewoon een alternatief trackingsysteem, vindt EFF, waarbij geautomatiseerde profielen worden opgebouwd. Daarbij is het nog steeds mogelijk om individuele gebruikers te identificeren met behulp van browser fingerprinting. Personen zouden bovendien op basis van ras, geslacht, leeftijd, geloof en financiële status ingedeeld kunnen worden in een groep, waardoor disciminatie mogelijk is.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
- Apple TV+ vanaf nu via Amazon Prime Video af te sluiten in Nederland (met een flinke korting) (09-04)
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.

- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten
Werkt de anti tracking van Apple dan nog wel als iedereen het gaat proberen te omzeilen?
En wat gebeurt er als zij net zo als epic games iets proberen te omzeilen?
Echt misselijk makend die cookies en FLoc!! Internetten is sinds die klote pop-ups gewoon niet leuk meer. Overal zie je mensen alles maar klakkeloos accepteren, maar verdiep je er maar eens in, echt om te kotsen dje cookies. Soms tot 500 dagen verkopen ze alles van je en wordt je plat gebombardeerd met advertenties…
Op zich is dit dan echte doelgroep marketing.
“De doelgroep is het deel van de bevolking (…). Vaak betreft het een groep mensen of organisaties die een aantal relevante kenmerken gemeenschappelijk hebben.”(Wikipedia)
Alhoewel ook hier vast wel haken en ogen aan zitten. Vanuit eigen ontwikkelaarsperspectief weet ik dat het bijna altijd mogelijk is om beveiligde data alsnog in te kunnen zien en verwacht ik dat Google het ook wel zou kunnen. Toch is dit al een goede stap de goede richting in een balans in tracking voor marketing en privacy. Maar er zal nog wel een lange weg te gaan zijn. Ben benieuwd.
Ik zie vrijwel geen advertenties. Misschien toch maar eens kijken waar het probleem wel ligt?
Origineel geplaatst door Patrik
Echt misselijk makend die cookies en FLoc!! Internetten is sinds die klote pop-ups gewoon niet leuk meer. Overal zie je mensen alles maar klakkeloos accepteren, maar verdiep je er maar eens in, echt om te kotsen dje cookies. Soms tot 500 dagen verkopen ze alles van je en wordt je plat gebombardeerd met advertenties…
Hij heeft het over cookies, niet ads. Als je geen cookies wilt, krijg je bij elke site het verzoek over cookies. Bij bv de Telegraaf betekent dat 9 clicks om volgen te stoppen ( en volgens Consumentenbond worden alsnog cookies geplaatst voor het verzoek over cookies).
In duckduckgo gebruik ik de vlammen telkens om alle cookies weg te fikken;-))
@Jacques: Hij heeft het gewoon over ads 🤣
Het gaat continue over cookies, met ads als gevolg . Je lijkt dat niet te zien.. maar je zag ook al geen ads zeg je. Vreemd, iCulture app heeft ads, en de site ook. Nooit opgevallen?
@Jacques: Ik zie vrijwel geen ads! Niet dat het er niet is, maar wel zeer beperkt. Veel cookies kun je blocken/vermijden. Dan krijg je dus ook weinig ads. En in de meeste apps kun je reclame verbergen door te betalen. Maar aan jou reactie te zien heb je dat blijkbaar nooit gedaan.
@Indie De Groot: Houd de reacties vriendelijk s.v.p.