Update 7 december 2023: Google heeft een mogelijke oplossing voor ontbrekende bestanden, maar kan niets garanderen. Het vereist lokale opslag of handigheid met commandoregel. Op een supportpagina van Google Drive staat dat mensen die versie 84 op de desktop draaien problemen kunnen hebben met het openen van lokale bestanden die nog naar Drive gesynchroniseerd moeten worden. De oplossing bestaat uit het updaten naar de nieuwste versie van Google Drive voor Windows of macOS. Daarna moet je de hersteltool gebruiken, waarna je een map krijgt met de naam ‘Google Drive Recovery’. Heb je onvoldoende lokale opslag, dan zul je eerst meer ruimte moeten maken, zegt Google.
Een alternatief is om het volgende commando uit te voeren:
- Windows:
C:\Program Files\Google\Drive File Stream\launch.bat" --recover_from_account_backups
- macOS:
"/Applications/Google Drive.app/Contents/MacOS/Google Drive" --recover_from_account_backups
Deze tool werkt op de achtergrond in Windows en op de voorgrond in macOS. Na het uitvoeren is er een bestand ‘Google Drive Recovery’ aanwezig op de desktop. Mocht ook dit niet lukken, dan heeft Google nog een derde optie: zoeken naar eerdere bestandsversies. Je moet hierbij een Windows backup of Time Machine-backup achter de hand hebben om de gegevens te herstellen.
Hieronder lees je ons eerdere artikel van 28 november 2023.
Het zou gaan om een “beperkte groep gebruikers van Drive voor Desktop”. Google raadt aan om het account niet los te koppelen van Google Drive op de desktop en af te wachten. Vorige week meldden de eerste gebruikers al problemen met de app: zo zag een gebruiker op 21 november dat zijn Google Drive was teruggezet naar de situatie van mei 2023. Alle bestanden die daarna in Google Drive waren bewaard, bleken te zijn verdwenen. Het lukte het Google-supportteam niet om de bestanden terug te halen. Ook bij andere gebruikers bleek dat zo’n zes maanden aan recente data verdwenen was. Het Google Drive-team heeft inmiddels gebruikers geïnformeerd dat het probleem bekend is en dat er onderzoek wordt gedaan.
In de tussentijd moet je niet op de desktop op de link ‘Disconnect account’ klikken en ook niet de mappen met bestanden verplaatsen of wissen. Het gaat om deze mappen:
Windows: %USERPROFILE%\AppData\Local\Google\DriveFS
macOS: ~/Library/Application Support/Google/DriveFS
Verder adviseert Google om een kopie van deze map te maken op je lokale of externe, als dat lukt. Daarnaast kan het zin hebben om een kopie van je bestanden bij een andere opslagdienst neer te zetten, zoals iCloud, Dropbox of OneDrive – al is dat natuurlijk niet een oplossing die Google zelf noemt.
De oorzaak heeft te maken met een synchronisatieprobleem, waardoor je waarschijnlijk niet je bestanden definitief kwijt bent. Tot die tijd is het beter om niet te veel te rommelen met je Google Drive-bestanden. De Google Drive-bestanden in de mobiele app en op het web zouden nog wel gewoon intact moeten zijn.
Wil je het risico spreiden, dan kun je in ons overzicht van clouddiensten kijken welke andere opties je hebt om je bestanden op meerdere plekken te parkeren. Dat hoeft natuurlijk niet voor ál je bestanden, maar wel voor documenten waar je lang aan gewerkt hebt zoals een scriptie of sollicitatiebrief.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Weekend kijktips: Silo, Mike Tyson, Zondebokken en meer (16-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
Reacties: 1 reacties