Mag Google jouw foto op een mok zetten?

Mag Google de foto's die je uploadt naar Google Foto's gebruiken voor promoties en andere activiteiten? In de voorwaarden staat van wel. Hoe zit dat?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

fotomokNa de aankondiging van Google Foto’s zijn er vast veel mensen overgestapt naar deze online opslagdienst. Gratis en onbeperkt foto’s opslaan, het klinkt bijna te mooi om waar te zijn! Er zitten dan ook wel een paar haken en ogen aan. Google mag de inhoud van jouw foto’s analyseren, om zo jouw interesses te achterhalen. Die informatie gebruiken ze vervolgens weer om relevante advertenties te tonen. Maar hoe zit het eigenlijk met de gebruiksrechten? Mag Google jouw foto’s gebruiken in reclame-uitingen of doorverkopen aan derde partijen? ICT-jurist Arnoud Engelfriet heeft het uitgezocht.


In een blogposting schrijft Engelfriet dat steeds meer bedrijven in de clausules opnemen, dat je als gebruiker een gebruikslicentie geeft aan de dienst. Het auteursrecht sta je niet af, want dat ligt nog steeds bij jou als je je foto’s uploadt naar Google, Facebook of een andere online dienst. Zo’n clausule waarin staat dat je het bedrijf een licentie geeft is vooral handig in landen als de Verenigde Staten, waar je snel een claim aan je broek kunt krijgen.

In de voorwaarden van Google staat dan ook iets soortgelijks:

When you upload, submit, store, send or receive content to or through our Services, you give Google (and those we work with) a worldwide license to use, host, store, reproduce, modify, create derivative works […], communicate, publish, publicly perform, publicly display and distribute such content. The rights you grant in this license are for the limited purpose of operating, promoting, and improving our Services, and to develop new ones.

Dat klinkt alsof Google alles met je foto’s mag doen, weliswaar binnen bepaalde grenzen. Google zou dan bijvoorbeeld mokken en t-shirts kunnen gaan verkopen, met jouw foto erop en als onderschrift: “Gebruik ook Google Foto’s!”

De kans is klein dat Google dat echt gaat doen. Ze hebben in het persbericht uit voorzorg al vermeld:

Google Photos will not use images or videos uploaded onto Google Photos commercially for any promotional purposes, unless we ask for the user’s explicit permission.

Kortom: jouw foto komt pas op een mok te staan, als je er zelf toestemming voor geeft. Dat is een beetje in tegenspraak met de algemene voorwaarden, waarin staat dat ze je foto’s wél mogen gebruiken voor promotionele doelen. Een echt antwoord heeft Engelfriet er niet op, behalve dan dat het erg sterk zou zijn als Google jouw privékiekjes gaat gebruiken voor promotiedoeleinden.

Google Foto's

Google Foto's is de app waarmee je foto's kunt bewerken, synchroniseren met je online Google-opslag en meer. Het is Google's alternatief voor de iCloud-fotobibliotheek. Behalve voor iPhone en iPad werkt het ook op Android. Haal meer uit Google Foto's met deze handige tips.

Reacties: 10 reacties

  1. Is dat niet hetzelfde als die ‘shot with iPhone 6′ foto’s en filmpjes? Of hebben gebruikers die echt in moeten sturen bij Apple?

  2. Origineel geplaatst door RTF
    Is dat niet hetzelfde als die ‘shot with iPhone 6′ foto’s en filmpjes? Of hebben gebruikers die echt in moeten sturen bij Apple?

    Dat is iets heel anders, dat is een soort speciale reclame campagne om te laten zien hoe mooi een iPhone 6 foto’s schiet. Die mag je zelf insturen als je dat wilt. Ook zijn die foto’s speciaal gemaakt voor shot on iPhone 6. Het zijn zegmaar geen foto’s van bijvoorbeeld dat je dronken in bed ligt of iets anders waarvoor je je kan schamen

  3. @Gonny van der Zwaag: Zouden die foto’s niet special daarvoor gemaakt zijn door professionele fotografen?

  4. “unless we ask for the user’s explicit permission.” zoals Google aangeeft.

    Waarom zegt Google niet “unless we have the user’s explicit permission.” Vragen doen ze, maar daarna gaan ze alsnog hun gang.

    Als je niet wil dat er iets me JOUW foto’s gebeurt dan moet je ze gewoon niet online plaatsen, lijkt me nog altijd de basishouding.

  5. Dit is best oud nieuws (zie bijv.), maar je kunt niet alles bijhouden 🙂

    De Nederlandse vertaling van de geciteerde bepaling in de “Terms of Service” (Servicevoorwaarden) luidt:
    “Wanneer u inhoud uploadt naar, toevoegt aan, opslaat in, verzendt naar of ontvangt in of via onze Services, verleent u Google (en degenen met wie we samenwerken) een wereldwijde licentie om dergelijke inhoud te gebruiken, te hosten, op te slaan, te reproduceren, aan te passen, afgeleide werken daarvan te maken (zoals afgeleide werken als gevolg van vertalingen, aanpassingen of andere wijzigingen die we aanbrengen om ervoor te zorgen dat uw inhoud beter werkt met onze Services), te communiceren, te publiceren, openbaar uit te voeren, openbaar weer te geven en te distribueren. De rechten die u verleent in deze licentie, zijn bedoeld voor het beperkte doel om onze Services uit te voeren, te promoten en te verbeteren en om nieuwe Services te ontwikkelen.”

    In de Servicevoorwaarden staat ook:
    “In het Privacybeleid van Google wordt uitgelegd hoe we omgaan met uw persoonlijke gegevens en hoe we uw privacy beschermen wanneer u onze Services gebruikt. Door onze Services te gebruiken, gaat u ermee akkoord dat Google die gegevens mag gebruiken in overeenstemming met onze privacybeleidsregels.”

    Het Privacybeleid (net zoals de Servicevoorwaarden zijn dat algemene voorwaarden) bepaalt onder andere:
    “We gebruiken de gegevens die we uit al onze services verzamelen om de services te leveren, te onderhouden, te beveiligen en te verbeteren, om nieuwe services te ontwikkelen en om Google en onze gebruikers te beschermen. We gebruiken deze gegevens ook om gepersonaliseerde inhoud aan u te leveren, zoals relevantere zoekresultaten en advertenties.”

    Dit is niet helemaal hetzelfde als wat in de Servicevoorwaarden staat. Dan is de vraag hoe deze voorwaarden zich tot elkaar verhouden. De Servicevoorwaarden bepalen weliswaar “Als er een conflict tussen deze voorwaarden en de aanvullende voorwaarden ontstaat, zijn de aanvullende voorwaarden van toepassing op dat conflict”, maar – zie ik het goed – met aanvullende voorwaarden lijkt Google niet het oog te hebben op het privacybeleid maar op gebruiksvoorwaarden voor specifieke diensten.
    Kortom: niet geheel duidelijk.

    Toch lijkt dat persbericht (voorlopig) wat veiligheid te bieden. Zeker omdat het Privacybeleid ook het volgende zegt:
    “Gegevens die we delen

    We delen persoonlijke gegevens niet met bedrijven, organisaties en individuen buiten Google, behalve in een van de volgende omstandigheden:
    • Met uw toestemming

    We delen persoonlijke gegevens met bedrijven, organisaties of individuen buiten Google wanneer u ons toestemming heeft gegeven dit te doen. We hebben uitdrukkelijk toestemming nodig voor het delen van gevoelige persoonlijke gegevens.”

    Die laatste gegevens die in het beleid worden omschreven als:
    “Dit is een bepaalde categorie van persoonlijke gegevens die betrekking heeft op vertrouwelijke medische gegevens, ras of etnische afkomst, politieke of religieuze overtuiging of seksualiteit.”

    Omdat foto’s blijk geven van etnische afkomst (en dus bijzondere persoonsgegevens zijn als bedoeld in de Wbp en alleen verwerkt mogen worden na uitdrukkelijke toestemming), kan ik me nauwelijks voorstellen dat Google die foto’s ‘zomaar’ gaat gebruiken.
    Aan de andere kant: het blijft een grote commerciële onderneming.

  6. Een van de redenen om Android vaarwel te zeggen was oa het feit dat je op den duur continue gestalkt werden door op interesse gebaseerde advertenties. Ben nu met iOS eindelijk hiervan verlost

  7. Het feit dat ze het kunnen doen, is voor mij al voldoende om hier geen gebruik van te maken.

  8. Van mij mogen ze als ik dan ook geld ervoor krijg als ze die dingen gaan verkopen

  9. @Pieter: Goeie vraag.