Vlak voor de zomer is het traditiegetrouw tijd voor twee belangrijke tech-evenementen: Google I/O en WWDC. Beide vinden plaats in het Moscone Center in San Francisco, beide trekken enorme belangstelling, kaartjes zijn moeilijk te bemachtigen en op beide worden grote aankondigingen gedaan die nog de rest van het jaar hun impact zullen hebben. Maar waar valt dit jaar de meest interessante informatie te verwachten?
Als Apple-gebruiker denk je misschien dat Google I/O voor jou helemaal niet interessant is. Maar schijn bedriegt! Google zou dit jaar zomaar iOS-ondersteuning voor Android Wear kunnen aankondigen, waardoor de positie van de Apple Watch ernstig begint te wankelen. Je keuze is vanaf dat moment niet meer beperkt tot de Apple Watch en de Pebble, maar je hebt opeens de keuze uit talloze goedkope smartwatches, in allerlei vormen en maten.
Datum: Google wint
Google I/O vindt plaats op 28 en 29 mei 2015 in San Francisco. Anderhalve week later plakt Apple een groot Apple-logo op dezelfde gevel: van 8 tot 12 juni 2015 vindt WWDC 2015 plaats, eveneens in het Moscone Center in San Francisco. Google heeft dus een voorsprong, want ze kunnen nog snel allerlei nieuwigheden aankondigen voordat Apple CEO Tim Cook op het podium staat. Tegelijk is Apple in het voordeel, want zij kunnen mooi inspelen op alle aankondigingen die Google heeft gedaan en steken die Google heeft laten vallen.
Belangstelling: Apple wint
Als het om prestige gaat, heeft Apple de beste papieren. Gewone consumenten zullen zich niet echt druk maken om Google I/O omdat de keynotes vaak wat technisch en slaapverwekkend lang zijn. De Google I/O keynote vindt plaats op 28 mei vanaf 18:30 uur en kan een flink deel van de avond in beslag nemen. Bij Apple is er sprake van één grote marketingshow: presentatoren wisselen elkaar sneller af, tussendoor zijn filmpjes te zien, er komt een artiest op het podium en vaak is er ook nog een demonstratie van één of andere game. WWDC is een evenement waar de hele wereld naar uitkijkt en waar je met een zak chips lekker voor gaat zitten.
Programma: Apple wint
Google propt het complete programma in nog geen anderhalve dag. Zenuwslopend! Als ontwikkelaar moet je als een dolle van de ene sessie naar de andere rennen. Meteen na de keynote moet je om 21:00 uur al bij de sessies zijn, die ’s avonds doorgaan tot middernacht. Gelukkig mag je wel uitslapen, want de volgende dag beginnen de sessies pas om 12:00 uur ’s middags. Google houdt van laat beginnen en lang doorwerken, want op dag twee eindigen de sessies pas om half twee ’s nachts!
Apple heeft het beter bekeken: zij beginnen maandagochtend om 10:00 uur met de keynote en gaan vervolgens nog de hele week door. Je hebt dus alle tijd om je programmeerprobleem voor te leggen aan een Apple-engineer, of na een lange workshopdag even een biertje te pakken.
Goodiebag: Google wint
Apple is schraperig als het om goodies gaat. Ze geven hun eigen medewerkers matige cadeau’s (joepie, een rugzak!) en op WWDC is dat niet veel anders. Heb je €1599 betaald voor een ticket, krijg je alleen een suffe trui. Die je trouwens wel weer voor een leuke prijs kunt verkopen via eBay.
Bij Google I/O is veel meer te halen. Vaak krijg je een smartwatch, smartphone of tablet mee naar huis. Vorig jaar kregen bezoekers als extraatje ook de Google Cardboard mee. Leuk om te hebben. En de ticketprijs is ook nog veel lager: bij Google betaal je maar 900 dollar, terwijl studenten voor 300 dollar helemaal de jackpot scoren: aanwezig zijn bij het evenement én spullen mee naar huis waar je makkelijk het dubbele voor kan vangen op eBay.
Eerdere aankondigingen: Apple en Google gaan gelijk op
Hoe goed de aankondigen van Google ook zijn: die van Apple krijgen veel meer aandacht. Vorig jaar kondigde Apple op WWDC iOS 8, OS X Yosemite en de Swift-programmeertaal aan. Apple’s aankondiging iOS 8 bevatte talloze interessante details, maar die waren vooral interessant voor power users. Google had een veel interessantere line-up: ze kondigden Android Wear, Android Auto, Android TV, Google Fit, Android 5.0 Lollipop en virtual reality via de Google Cardboard-kijker aan. Android Auto en Google Fit waren niet meer dan Google’s antwoord op CarPlay en HealthKit. Android TV wist ook niet echt indruk te maken, maar met Android Wear deden ze wel iets bijzonders: dit was het eerste serieuze smartwatch-platform.
Verwachte aankondigingen: Google wint
We weten natuurlijk niet precies wat Apple en Google gaan aankondigen, maar er zijn genoeg geruchten om alvast een beeld te kunnen volgen. Google gaat Android M aankondigen, een grote Android-update voor smartphones en tablets. Ook kunnen we nieuws over Android Wear verwachten – en daarmee wordt het ook interessant voor iOS-bezitters. iOS-ondersteuning voor Android Wear betekent dat je veel meer keuze uit smartwatches hebt, zoals je hierboven al kon lezen.
Heel veel mogelijke aankondigingen op het gebied van Chrome, Maps, Gmail, zoekdiensten en wat Google zoal nog meer aanbiedt, zullen óók interessant zijn voor Apple-gebruikers. Daarmee is Google I/O eigenlijk het evenement waar je met al je vrienden (ongeacht iPhone- of Android-gebruiker) naar kunt kijken. Beide evenementen worden trouwens gestreamd, dus je kunt huis alles volgen. Voor Apple-fans heeft het nog eens extra zin om naar Google I/O te gaan kijken, want volgens geruchten gaat Google een platform voor slimme apparaten (codenaam Brillo) aankondigen. Zoiets als HomeKit dus. Verder: een nieuwe Chromecast (werkt ook met iOS), spraakbesturing voor apps (leuk voor ontwikkelaars) en een mysterieuze functie met de naam Nearby. Daar heb je als iOS-gebruiker niet direct iets aan, want het laat smartphones draadloos communiceren met mensen en apparaten in de buurt. Maar deze lijst laat wel zien dat er bij Google héél veel op het programma staat.
Bij Apple kunnen we iOS 9 en een nieuwe versie van OS X verwachten. Ook zou er een nieuwe generatie Apple TV en een nieuwe muziekdienst aangekondigd kunnen worden. Geruchten over een nieuwe Apple TV hebben ondertussen bijna net zo’n lange baard als de geruchten over een Apple HDTV, maar we blijven hoop houden. Zeker als er apps op geïnstalleerd kunnen worden, kan het leuk worden. Beats Music? Apple moet wel met een heel goed aanbod komen om gebruikers ervan te overtuigen dat ze hun Spotify-abonnement moeten opzeggen. Voorlopig zijn we nog wat sceptisch of het wat wordt.
Impact: Apple
Leuk dat Google vorig jaar Android Wear aankondigde, maar er zijn vorig jaar maar zo’n 720.000 Android Wear-smartwatches verkocht. Apple verkocht dat aantal volgens schattingen in slechts 24 uur. Dat is niks vergeleken met de iPhone 6 (ruim 4 miljoen binnen 24 uur) maar voor een nieuw product toch erg indrukwekkend. Of kijk naar mobiel betalen: op Android was betalen met NFC al veel langer mogelijk, maar pas toen Apple Pay beschikbaar kwam, ging iedereen er massaal gebruik van maken. Het laat keer op keer zien dat aankondigingen van Apple véél meer impact hebben. Samsung probeert al twee jaar slimme horloges te verkopen, maar alleen geeks hebben tot nu toe interesse getoond. Nu Apple met een digitale kroon uitkomt, wil Samsung ook een horloge met draai-element. En als tegenhanger van Handoff hebben ze Flow in ontwikkeling.
Toegegeven, Apple heeft ook wel eens functies uit Android nageaapt. Maar over het algemeen kijken alle fabrikanten toch vooral wat Apple doet en zal er na WWDC veel heftiger worden nagepraat over alle aankondigingen, dan na Google I/O.
Conclusie
Tja, jullie hadden misschien verwacht dat Apple makkelijk zou winnen, omdat je denkt dat we bij iCulture alles door een roze bril bekijken. Maar dat is natuurlijk niet zo. We schrijven net zo graag over de handige apps die Microsoft voor iOS maakt en zijn niet vies van een mooie Google-app.
Apple en Google eindigen met evenveel punten. Kijk je in het algemeen, dan zijn de aankondigingen van Google het meest interessant, omdat die ook impact zullen hebben op iOS-gebruikers. De hoeveelheid Android-gebruikers op de aardbol zorgt ervoor dat we de aankondigingen van Google niet zomaar moeten wegwapperen als spielerei. Als Google een nieuwe zoekfunctie, kaarten of persoonlijke assistant aankondigt, kunnen we daar op iOS op termijn ook gebruik van maken.
Maar de aankondigingen van Apple zullen veel langer nadreunen in de techwereld en uiteindelijk ook impact hebben op al die Android-gebruikers die niets van Apple willen weten. Alles wat Apple doet, wordt nauwlettend gevolgd door andere fabrikanten, die er als de kippen bij zijn om erop te reageren, met een soortgelijk of iets totaal anders.
Stel dat je kans hebt om maar één van de twee keynotes te kijken, welke moet je dan kiezen? Wat ons betreft toch die van Apple, want als iOS-gebruiker kun je niet ontkomen aan de aankondigingen. Een nieuw font in iOS 9? Wen er maar vast aan! OV-routes in Apple Maps? Probeer maar eens nee te zeggen! Terwijl je die geinige Google-dienst of dat nieuw aangekondigde Android Wear-horloge best kunt overslaan, zonder dat je iPhone op tilt slaat.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.

- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten
Top artikel. Met plezier gelezen.
De keynote speeches van Google I/O zijn voor de niet-developers wellicht wat saaier ja, maar voor de developers (waar de evenementen toch echt voor bedoeld zijn) zijn het juist superinteressante sessies omdat ze al voorbereidend werk doen waarmee je dan in de sessies in de diepte kunt gaan. De keynotes van WWDC zijn inderdaad meer marketingevenementen en juist voor developers wat minder interessant.
Is dit ook het moment dat (waarschijnlijk) wordt aangekondigd dat de Apple watch in Nederland verkrijgbaar zal zijn?
Misschien nieuws over de Google glas. Hoop ik toch stiekem op.
Ik verwacht het volgende (gesorteerd op waarschijnlijkheid)
– iOS 9
– OS X 10.11 (Mojave/Monterey)
– Beats-achtige streamingdienst
– Homekit-update
– Apple Watch SDK-update (nog geen native apps)
– Apple tv (inclusief TV Kit)
En mogelijk nog (denk het niet):
– MacBook Air update
– iMac 21 inch Retina (4K)
– MacBook 14″ Retina (geen Air of Pro)
– iPad Pro- Cinema Display
Alles wat Apple doet, wordt nauwlettend gevolgd door andere fabrikanten, die er als de kippen bij zijn om erop te reageren, met een soortgelijk of iets totaal anders.
…
Vorig jaar bij de aankondiging van iOS8 kwamen waren de meeste vernieuwingen functies die al jaren in Android beschikbaar waren.. Beetje krom om te doen alsof het alleen één kant op gaat..
De keynotes zijn vooral bedoeld om ontwikkelaars enthousiast en nieuwsgierig te maken. De verdere invulling en uitleg komt dan in de sessies. Ik denk dat zowel Google en Apple dat aardig doen. Het verschil is dat Apple een heel script voor de keynotes opstelt. Daarom voelt het soms ook minder authentiek aan, omdat je eigenlijk alleen managers op het podium hebt staan en geen ontwikkelaars of ingenieurs die aan het product hebben gewerkt.
Mijn ervaring leert dat je best weinig kunt verwachten van Apple’s keynotes wat betreft software. Ik hoorde in ieder geval niets over Swift, Extensibility en Continuity. Dat Beats er aankomt is te verwachten. Wie weet heeft Apple ook dit jaar weer nieuwe ideeën die al veel langer in de maak zijn. Bij Apple weet je dat gewoon niet. Het motto ‘the epicentre of change’ laat in ieder geval vermoeden dat ze dit keer wel veel willen doen.
Ben ik de enige die altijd die game-demonstraties vooruitspoelt bij de keynotes? Ik vind er echt helemaal niets aan om te kijken naar hoe iemand een spelletje speelt..
Waarom zou de positie van de Apple Watch “ernstig gaan wankelen” door de komst van Android Wear voor iOS??
Alsof de smartwatches voor Android een succes zijn…
@iFreek: Omdat mensen een Apple watch willen. Maar het toch veel geld vinden en daarom voor een goedkoop “alternatief” gaan misschien.
Superieur artikel. Erg kwaliteitsvol! Het bied een kijk op beide evenementen vanuit een objectief perspectief. Top! Spijtig zit ik te studeren voor mijn tentamens tijdens de keynotes :p
@Pieter: Leuk artikel!! Aan het begin schrijven jullie dat de positie van de Apple Watch kan gaan wankelen omdat Android Wear mogelijk ondersteund zal gaan worden. Er is naast Pebble nog een smartwatch en wellicht wel meer die iOS ondersteunen. Zo ben ik in het bezit van een Cogito, soort van opvolger van de CooCoo (zo heet dat ding geloof ik).
Prima smartwatch en werkt perfect samen met IOS.
Zit wel wat nuance in uiteraard want de keynote is inderdaad een grote marketing speech maar de sessies daarna zijn echt voor de ontwikkelaars om de diepte in te gaan. Als Apple slim is focussen ze dit jaar op het finetunen van iOS en OSX. Hele grote nieuwe functies hebben we niet nodig maar wel dat alles perfect gaat werken en dat alle functies wereldwijd beschikbaar komen. ApplePay, HomeKit, betrouwbare HealthKit, verhelpen WiFi problemen etc. Het is niet slecht allemaal maar heeft wel een extra laklaagje nodig zodat het echt weer glanst.
Gek genoeg zal Apple meer producten leveren die het bèta label zullen dragen, terwijl Google dat altijd deed. Het is pijnlijk om te zien dat Apple van gekkigheid niet weet waar ze zich mee bezig moeten houden en daar door middelmatige producten/diensten leveren.
Ik zet in op de nieuwe Chromecast. Bol.com heeft alvast de prijs van het huidige model verlaagd. Even de oude voorraad kwijt raken 🙂
Ik kijk vooral erg uit naar android wear met ios ondersteuning. Heb echt niet zoveel geld over voor een smartwatch als de apple watch en er zijn veel goeie en mooie android watches. Zo hebben we als apple gebruiker toch eens wat meer keuze dan enkel hetgeen apple ons voorschoteld.
GOOGLEMaps offline gebruiken!!!! Eindelijk!
Leuk artikel, ik heb vanavond de Google I/O keynote gezien en ik kan me niet voorstellen dat de Apple Keynote qua onthullingen groter gaat zijn.
De kracht van Google zit hem in alle data die ze al hebben en de enorme groei die ze daarmee maken. Al die data kan direct in bijv. Android worden gebruikt waardoor je ontelbare mogelijkheden krijgt als foto’s doorzoeken op gebeurtenissen.
Mijn mening:
– Qua hardware design, visie en beleving blijft Apple dit jaar winnaar. (Google is ook niet echt een hardware bedrijf)
– Qua gebruikersinterface verslaat Android iOS met material design (mits je kijkt naar stock Android, dus heen Samsung of LG UI).
– Apple verkoopt een duidelijkere boodschap aan consumenten.
– Google komt sneller met meer vette functionaliteiten, wil je dus de laatste innovaties dan kom je bij Google meer aan je trekken.