Google Maps (Google Maps) heeft vandaag op twee fronten nieuws te melden. Ten eerste kreeg de mobiele app een update, met nieuwe opties voor spraakbesturing en gemakkelijker navigeren in Street View. Ten tweede kondigen ze aan dat ze gaan experimenteren met meer reclames voor bedrijven.
Google Maps: meer reclame
Miljoenen mensen zoeken dagelijks naar bedrijven in Google Maps. Welke bloemist je te zien krijgt is nu afhankelijk van je locatie en de zoekresultaten. Maar lokale bedrijven zouden best willen betalen om wat prominenter in beeld te staan en daar heeft Google (uiteraard) ook wel oren naar. Ze gaan daarom proberen om dit beter op elkaar af te stemmen. Daarvoor bieden ze nieuwe mobiele advertentiemogelijkheden aan.
Bij het zoeken naar een bedrijf kun je een nieuwe ‘promoted pin’ te zien krijgen in Google Maps. Hierbij is ook ruimte voor productinformatie en aanbiedingen.
De foto hierboven laat zien hoe dat eruit kan zien. Jij zoekt naar een drogist in de buurt en Google stelt voor om naar Walgreens te gaan, waar je $3 korting op contactlenzenvloeistof krijgt. Een paars blokje ‘Ad’ maakt duidelijk dat het om een gesponsord zoekresultaat gaat.
Tot nu toe is Google heel terughoudend geweest met dergelijke reclames in Google Maps. Volgens reclamemensen leveren lokale advertenties veel geld op voor Google. Een derde van de zoekopdrachten is gericht op locatie en dit groeit 50% sneller dan mobiele zoekopdrachten in het algemeen. Yelp en Facebook richten zich al op die markt. Google liet op een persbijeenkomst weten dat ze geen plannen hebben om de reclames optioneel te maken. Er komt dus geen schakelaar om ze uit te zetten.
Betere spraakbesturing voor Google Maps
De gesponsorde pins komen op termijn beschikbaar in Google Maps. Gelukkig is er op kortere termijn ook iets nieuws te vinden in de app. In de zojuist verschenen update 4.19 vind je nieuwe opties voor spraakbesturing tijdnes het navigeren. Je kunt nu makkelijker de aanwijzingen dempen, de demping opheffen of alleen meldingen inschakelen.
Google heeft het ook makkelijker gemaakt om met Street View door de straten te bewegen. Je hoeft nu alleen maar over de wegen te vegen, zodat je niet meer hoeft te tappen (overigens merkten wij weinig verschil, dus misschien is er wat oefening nodig). Ook kun je in de app nu de afbeeldingen in 360° panoramaweergave bekijken, zodat je nog beter kunt zien hoe een plek eruit ziet.
Druktemeter in Google Maps-app
Is het druk in het café waar je naartoe wilt? In de iOS-app zie je nu snel of het druk of rustig is op een bepaalde plek. Je ziet het gebruikelijke diagram ‘Populaire tijden’, met daarboven een korte samenvatting. Zo kom je niet onverwacht in een vervelende wachtrij terecht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Je chats categoriseren met aangepaste lijsten nu mogelijk in WhatsApp (01-11)
- Met de Nintendo Music-app luister je naar je favoriete gamemuziek (31-10)
- Met de nieuwe Pokémon Trading CG Pocket-app verzamel je Pokémon-kaarten digitaal (maar niet in Nederland) (30-10)
- Apple gaat App Store-reviews van gebruikers samenvatten (30-10)
Reacties: 4 reacties