Google Maps op iPhone toont voortaan gesponsorde koppelingen
Google toont vanaf nu advertenties in Google Maps. Ze verschijnen als je een geschikte zoekopdracht invoert, bijvoorbeeld ‘pizza amsterdam’. Naast de rode pijltjes zijn er ook bruine vierkantjes zichtbaar en als je daarop klikt verschijnt de naam van het bedrijf of de locatie, voorzien van de tekst ‘Gesponsorde link’. Ook als je de zoekresultaten in lijstweergave laat afbeelden verschijnen de advertenties, al staan ze wel discreet onderaan het lijstje. De advertenties werden ontdekt door de website Search Engine Land, met een zoekopdracht in New York. Natuurlijk hebben we meteen gekeken of de advertenties ook in Nederland verschijnen en dat blijkt inderdaad het geval (zie screenshot).
Google biedt bijna al haar diensten gratis aan, maar probeert er wel vroeg of laat advertenties in te verwerken. ModMyI speculeert dat we de langste tijd wel gehad hebben met Google Maps op de iPhone, omdat de relatie tussen Apple en Google explosief wordt. Maar die conclusie is wat voorbarig. De kans is namelijk aanwezig dat Apple gewoon een deel krijgt van het geld dat de advertenties opbrengen. Toch is er een mogelijkheid dat Apple nu extra vaart zet achter de pas gekochte dienst Placebase, om Google Maps op de iPhone te kunnen vervangen door een eigen kaartdienst.
Concurrent Yahoo! is ondertussen gestart met advertenties in mobiele zoekopdrachten en die je via Yahoo! Search uitvoert op de iPhone, Android en andere smartphones. Eén advertentie verschijnt bovenaan de zoekresultaten en onderaan de pagina staan er nog eens twee. Het is voor adverteerders niet nodig om een aparte mobiele advertentiecampagne te maken: de standaard advertenties verschijnen gewoon op mobiele zoekpagina’s, wanneer dat relevant lijkt. Ze bestaan uit 3 regels tekst. Google bood al veel langer mobiele advertenties aan.
Via: Search Engine Land
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 27 reacties