Met Google Pigeon deel je je frustraties over het OV

Een soort Waze voor het openbaar vervoer
Zit je regelmatig als haringen in een ton als je met het OV gaat? Komt de bus altijd te laat of erger je je aan muzikante die ongevraagd een deuntje spelen en opdringerig langskomen om te bedelen? Dan kun je dat delen in de Pigeon-app van Google. Voorlopig alleen in een aantal steden in de VS.

Google Pigeon

Eigenlijk is Google Pigeon een soort Waze, waarbij met behulp van crowdsourcing ervaringen worden verzameld. Deze keer niet over ongevallen of files, maar over de dagelijkse ergernissen in het openbaar vervoer. De app is niet meteen beschikbaar in alle steden wereldwijd, maar is nu uitgerold naar Boston, Chicago, Los Angeles, New York City, San Francisco en Washington D.C. Als het aanslaat zou het dezelfde route kunnen gaan als Waze, zodat je een vaste plek hebt om je frustraties te uiten over te veel drukte en niet-kloppende matrixborden. Daarmee help je anderen die ook van plan waren om het OV te pakken.


De app is gemaakt in Google’s Area 120, een broedkamer voor nieuwe ideeën. Sinds september 2018 kunnen de inwoners van New York City er al gebruik van maken, uiteraard ook als je er alleen maar op bezoek bent. Nu zijn er vijf nieuwe steden bijgekomen. Alles wat onverwacht en onprettig is kun je melden in deze app. Van niet-werkende roltrappen tot vieze perrons. Wat we in het hele verhaal een beetje missen zijn de oplossingen: je kunt wel klagen, maar als niemand er iets aan doet heb je alleen maar je frustraties geuit. Je zou dergelijke ergernissen beter kunnen melden bij het openbaar vervoerbedrijf zelf, als ze daarvoor een (digitaal) loket hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=H7bAI5j9dEQ

Pigeon is een aanvulling op bestaande OV- en storing-apps, die zich alleen baseren op info van de vervoerbedrijven zelf. In Pigeon zou je andere informatie moeten vinden. De betrouwbaarheid van die info is misschien niet altijd even goed, maar je kunt ook meldingen te zien krijgen die de officiële kanalen nooit bereiken. Zie je bijvoorbeeld elke dag een groep zakkenrollers op je woon-werkroute, dan zal dat niet in de app van je vervoerbedrijf staan, maar het kan wel handig zijn om te weten. Verder kun je je abonneren op meldingen over jouw geplande route. En Google wil rapportages uitbrengen, bijvoorbeeld welke lijnen tijdens de spits het meest vertraagd zijn.

Google Pigeon Transit-app

Pigeon verzamelt alle meldingen en toont ze in een live activiteiten-feed en op een kaart. Je kunt dan meekijken hoe anderen zich ergeren, terwijl je zelf lekker op de fiets bent gegaan. Je kunt ook notificaties naar reizigers sturen voordat ze het huis verlaten, zodat ze om incidenten en vertragingen heen kunnen plannen. Het is een app van Google, maar toch is Pigeon momenteel alleen beschikbaar voor iOS. Google is van plan om een community rondom de app te creëren, net zoals bij Waze is gebeurd. Daar maken gebruikers profielen en kunnen ze contact leggen met vrienden. Je kunt een activiteitenfeed met foto’s maken zodat anderen jouw avonturen in het OV kunnen meebeleven. Dat is natuurlijk het leukst als er van alles misgaat. Maar Google hoopt dat het niet alleen een klaag-app wordt. Je zou ook positieve dingen te zien moeten krijgen, bijvoorbeeld wanneer je iemand ziet met een snoezig huisdier.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.