De Federal Trade Commission (FTC) heeft Google goedkeuring gegeven om de mobiele reclamedienst AdMob over te nemen. De goedkeuring hing af van het feit of Google teveel controle zou krijgen over de online advertentiemarkt. Maar nu Apple het bedrijf Quattro Wireless heeft overgenomen en het iAd-platform heeft aangekondigd, vindt de FTC dat er geen sprake zal zijn van een monopolie. Volgens de FTC komt er vanuit Apple voldoende concurrentie voor AdMob. Het maakt daarbij niet uit of het bedrijf eigendom van Google is of niet. Google heeft nu de handen vrij om advertentiediensten in Android in te bouwen.
Gisteren bleek bij de lancering van Android 2.2 bijvoorbeeld dat je reclames te zien krijgt wanneer je met Google Maps iets opzoekt in de buurt. Je kunt dan een reclamebanner voor een sushi-restaurant in de buurt te zien krijgen, maar Google heeft ook een ‘expandable ad format’ gepland waarbij gebruikers liever op dezelfde webpagina blijven en een uitklappende banner bekijken, in plaats dat ze worden weggestuurd naar een andere webpagina. Google is van plan om advertenties te tonen die relevant voor de context zijn. Ook komt er Adsense voor mobiele apps.
AdMob-oprichter en CEO Omar Hamoui zegt:
We are extremely pleased with today’s decision from the Federal Trade Commission to clear Google’s acquisition of AdMob. Over the past six months we’ve received a great deal of support from across the mobile industry – and we deeply appreciate it. Our focus is now on working with the team at Google team to quickly close the deal.
Achtergrondinformatie is te vinden bij de FTC, Google en AdMob
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.

- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten
Wat ik wel nog hoop bij iAd, is dat ik reclame ook kan wegkopen. Als een app echt heel goed is ben ik daar best toe bereidt.
Google koopt maar van alles op. Apple probeert zijn producten aardig goed af te sluiten van concurrenten, dus wat merken we hier nou eigenlijk van als iPhone bezitter?
@Frank van Manen: Niet veel dus. En dat afsluiten maakt het IETS minder privacy gevoelig, dus dat is wel goed. Niet dat ik tegen concurrentie ben.
ohw ja joh is dat weer de nieuwe hype: reclame’s? ik zeg liever niet, gratis app met reclame verwijder ik direckt schijt iritand die zooi
@iphonevanolaf: En je bent niet de enige. Maar als ik uit 1 van de twee zou moeten kiezen, dan zou ik het wel weten.
Google wordt wel wat saai hè… What’s next? Een iPad look-a-like met android ?
oh yeah… bitchfight round 10…
opgepast misschien komt windows nog terug in de running…
Jammer dat zulke bedrijven hun rug keren naar hun eigen principes…..
Ik wil niet vervelend zijn ofzo.. Dit heeft niks met iAd te maken maar onderaan de pagina zie je een afbeelding. Is dat niet de iPhone 4G?
IK vind het altijd zo jammer dat Apple met iets begint, en dat dan andere bedrijven gaan volgen. Google doet het nu dus met uitgebreide advertenties op Andriod (nadat Apple iAd introduceert). Google gaat nu ook een soort van MobileMe introduceren. Nu de iPad is gelanceerd vinden andere computerbedrijven ook dat de markt klaar is voor de ‘slates’. Weinig innovatief moet ik zeggen.
Google mag Apple dus weer eens dankbaar zijn . Zonder Apple hadden ze deze overname niet mogen doen. Verder valt het me op dat in navolging van Apple ze ook komen met een “expandable” versie waarbij je niet de webpagina verlaat. Lijkt verdacht veel op het idee van Apple van advertenties binnen een app waarbij het niet nodig is om de app te verlaten om meer informatie te krijgen.
@apoZ:
Haha lol die komt er dus serieus in samenwerking met verizonxD
Goeie zaak dat overnemen, hoe groter die reclame-bedrijven worden (dus hoe minder verschillende er zijn) hoe makkelijker ze te blokkeren zijn (minder IP adressen/hostnames). Ik hoop op één supergrote reclame-nazi die ik dan lekker makkelijk op mijn router het digitale vagevuur in kan sturen. 😀
iAds beter en leuker concept. Het is ongeveer het zelfde als de extra’s die je krijgt bij de Pixar DVD’s, en daar ben ik gek op.