Zo ver gaan gratis iOS-games om jouw gegevens te achterhalen
Een anonieme ontwikkelaar van ‘de grootste free-to-play games in de App Store’ is uit de school geklapt over de manieren waarop er geld aan jou verdiend wordt. Door zo’n beetje alle mogelijke middelen toe te passen, wordt er zoveel mogelijk informatie over je ingewonnen, waarbij zelfs het aanmaken van neppe Facebook-accounts niet ver genoeg gaat. In zo’n gratis game zijn wel 30 tracker-systemen actief, om precies te achterhalen wat jij doet en wie jij bent.
Een redacteur van TouchArcade zegt bevriend te zijn met een ontwikkelaar van free-to-play-games; de spellen die steevast bovenaan staan in de App Store. Aan welke games hij precies gewerkt heeft is niet duidelijk, maar in zijn anonieme verhaal zegt hij bijna zeker te zijn dat je ooit een game op je iPhone gespeeld hebt waar hij aan meegeholpen heeft. Clash of Clans, Game of War, Candy Crush, wie zal het zeggen?
De game zelf is ondergeschikt
De anonieme ontwikkelaar vertelt hoe het maken van een free-to-play game door de jaren heen steeds minder te maken heeft met het daadwerkelijk ontwikkelen van een leuke game, en zich steeds meer richt op het ontdekken van zoveel mogelijk gegevens van de gebruiker.
Ieder project draaide minder om coole dingen ontwikkelen, en meer om het tracken van gebruikers, in de hoop zoveel mogelijk Whales binnen te halen en persoonsgerichte advertenties te versturen.
Met deze Whales doelt de ontwikkelaar op de spelers met het grote geld, want daar valt natuurlijk het meest te halen. Deze strategie kwam in een stroomversnelling toen Facebook in populariteit groeide. Zelfs als je geen Facebook hebt, kan er aan de hand van je IP-adres en de mensen waarmee je speelt enorm veel over je vastgesteld worden. Gebruik je altijd een Nederlands vlaggetje als icoontje in een game? Grote kans dat je uit Nederland komt.
“Als je een Whale bent, zetten we pas echt alles op alles”, zo schrijft de ontwikkelaar. We maken nep-accounts op Facebook aan met profielfoto’s van vrouwen met flinke inkijk, in de hoop dat ons doelwit het verzoek accepteert. Zodra ze toegang hebben tot iemands Facebook-profiel worden er zelfs speciale ingame-voorwerpen gemaakt die afgestemd zijn op de interesses van deze miljonair.
Apps communiceren constant met elkaar
Op deze manier zijn er free-to-play games die dagelijks meer dan 20GB aan spelerdata verzamelen. Ondertussen blijven er nieuwe manieren in apps gestopt worden die de speler kan volgen. “Eerst om bugs en crashes te detecteren, en nu ook voor advertenties en persoonsgegevens te verzamelen.” Het gaat volgens de ontwikkelaars zelfs zo ver dat er hele netwerken opgebouwd worden van apps die met elkaar communiceren. Dit zou betekenen dat als jij ooit aangegeven hebt of je een man of vrouw bent, talloze apps dit antwoord nu ook weten zonder dat ze daar ooit naar gevraagd hebben.
“Iedere keer als je een free-to-play game speelt, bouw je mee aan deze enorme database”, aldus de ontwikkelaar. Deze data wordt vervolgens verkocht aan grote bedrijven. De ontwikkelaar in kwestie wordt er overigens niet gelukkig van: “Als meer spelers games zouden kopen van €4,99 of €9,99, zouden we dit soort tactieken niet meer toe hoeven passen.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Heftig…
Logisch, als dit de manier is waarmee geld verdiend wordt proberen ze daar natuurlijk het maximale uit te halen 😉
Open deur dit.
Gratis bestaat niet, maar ik neem aan dat iedereen dit intussen wel doorhad.
toch?
Als ze gewoon eens fatsoenlijke spellen zouden maken zoals vroeger gebeurde was het helemaal niet nodig geweest om via crap apps geld in te zamelen. Niemand wil meer betalen omdat premium games/apps simpelweg vaak ver te zoeken zijn. Kijk bijv naar rollercoaster tycoon voor ios (niet de oude pc versie maar de nieuwe voor ios gemaakte versie). Eigenlijk zouden de ontwikkelaars ons er voor moeten betalen voor al die gegevens en de verloren tijd die wij besteden aan het (laten we zeggen) testen van hun troep.
@I-tips: RCT3 voor iOS is inderdaad top! Maar RCT 4 mobile schijnt een van de ergste games ooit te zijn…
Erg geschikt zo dat plaatje, aangezien het nieuwe seizoen van South Park woensdag weer begonnen is!
“Zouden we van dit soort tactieken niet hoeven toe te passen”
Als het vlees bij de slager goedkoper was hoefde ik het niet te stelen?
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Als ik een leuke app (niet alleen games) zie met een plusje in de “Download” knop, ga ik eerst kijken wélke in-app aankopen erin zitten. Als het me niet aanstaat, download ik het niet eens meer. Iets als een kaart-update in een navigatie-app is wel acceptabel en vermoedelijk nog redelijk veilig.
Freemium games die om gegevens, een Failbook- of Twitter-login of het aanmaken van een in-game account vragen voordat je er überhaupt mee kunt spelen, halen het bij mij ook niet.
“Gratis” games waar zichtbare ads in zitten zijn acceptabel, zolang de game zelf goed genoeg is en de ads niet paginagroot tussen twee levels oid. verschijnen, of delen van het speelscherm bedekken.
En zelfs dan maak ik me geen illusies, er worden nog steeds teveel gegevens over mij verzameld. Ik hoop ze alleen zo onbruikbaar mogelijk te maken.
And deleting :/
Speelde toch al bijna niet op de telefoon.
Beetje net als de fb App, pak wel gewoon de website.
@Frits: Dan maak je een denkfout. De appmakers zijn in jouw voorbeeld de slager. Als niemand de slager voor vlees betaald moet hij op andere manieren geld verdienen.
En dan gaat de slager zelf maar stelen…
Nee, Frits maakt niet de denkfout. Die ‘slager’ wel. Er zijn altijd andere opties dan stelen (van privacy gevoelige gegevens).
Get another job bijvoorbeeld.
Ik vind de laatste alinea van het artikel dan ook huillie huillie over ‘de ander/de consument’
Kom op he, je bent verantwoordelijk voor je eigen acties.
Dat plusje in de downloadknop betekent alleen dat de app universeel is, i.e. op zowel iPhone als iPad te gebruiken is. In-appaankopen worden apart vermeld onder de downloadknop.
Beste manier is inderdaad: nooit inloggen met Facebook of Twitter, geef geen echt e-mailadres of telefoonnummer op als erom gevraagd wordt, geef geen toegang tot je gegevens, vooral niet je adresboek en locatie.
Wees ook voorzichtig met pushmeldingen: zodra een app toestemming heeft om aan jou pushmeldingen te sturen dan wordt een random-ID voor deze app gegenereerd en aan de ontwikkelaar gegeven (zodat deze jouw pushmeldingen kan sturen). Dit kan natuurlijk ook gebruikt worden om je te identificeren zolang je de app op je toestel hebt staan. Als de app gebruik maakt van Apple’s iAd kun je ook via je advertentie-ID geïdentificeerd worden, die op je hele systeem hetzelfde is (deze kun je gelukkig te allen tijde resetten in instellingen > privacy > advertenties).
Overigens, als je een app verwijdert worden bijna alle identifiers ontkoppeld, een app kan je dan niet meer volgen. Bij mijn weten zijn de enige uitzonderingen: als een app data bewaart in iCloud (let dus dat je een app toestemming ontzegt in iCloud Drive voordat je deze wist, zorg er ook voor dat de gegevens uit iCloud Drive verwijdert worden), als je nog andere apps van dezelfde ontwikkelaar op je iPhone hebt staan (deze kunnen bepaalde gegevens bundelen/delen) en natuurlijk je advertentie-ID die je moet resetten.
Ik weet niet hoe het met Game Center zit, maar daar ben ik standaard uitgelogd.
Wat moet ik een bevoorrecht mens zijn. Ik heb niet één game op iPhone/iPad staan. Simpelweg omdat ik daar totaal geen interesse in heb. Niks aan mij te verdienen dus! (…)Wat ik wel heb: honderden ‘normale’ apps. Uiteraard overwegend gratis spul. Daar zullen de praktijken om te verdienen niet anders zijn!
Jaja!!! Wij (de spelers) zijn natuurlijk de schuldigen, net zoals dat downloaders de muziek en film industrie kapot gemaakt hebben!!!
Als ontwikkelaars eens niet zo een geelzucht zouden hebben en normale prijzen aan hun product hangen zullen “spelers” eerder bereid zijn in de buidel te tasten om iets aan te schaffen.
Lekker makkelijk om de “spelers” de schuld te geven om de eigen hebzucht maar af te doen. Geld is waar het om draait, dat snapt iedereen. Kwaliteit is al jaren nergens meer te vinden en zo ook in “apps of games”. Als die zielige gedupeerde ontwikkelaars nou eens echt iets afleveren i.p.v. maar een “winst-/inkomsten-model” presenteren dan zullen “spelers” vanzelf weer geld in het laatje brengen. Houd je ontwikkel-kosten laag, gooi die 5 lagen bestuur de deur uit, doe eens een echt onderzoek naar vraag en aanbod en hou op met onzin aan te prijzen als hip of thing to be/do/have.
In het tijdperk van kwantiteit zal elk stukje kwaliteit zeker wel opvallen!!! Tijd dat deze bubbel eens gaat knappen, zal niet lang meer duren.
En wie zegt dat dit niet gebeurt als ik wél betaal voor een game?
Dit is al eerder voorgesteld op het internet, als ik het goed herinner in 2013 of 2014. Sindsdien heb ik er niet veel meer over gehoord en het is vooral in context gebracht met Big-Data. Eigenlijk is die informatiestructuur er al via bijvoorbeeld Facebook. Sec genomen is FB keihard aan het data-minen en kun je er als gebruiker geen F mee. Ik ben toch behoorlijk benieuwd naar mijn gebruiksgegevens en losstaand hiervan waarmee zij mij mee denken te (kunnen) associëren. Hell, ik kan niet eens terugzien wie mijn profiel bezocht heeft, laat staan dat ik zaken makkelijk af kan stellen. Waarom dit laatste, omdat indirect behoorlijk wat prijsgegeven wordt aan de rest van de wereld via het profiel. Wellicht zelfs als je het nagenoeg leeg laat.