Reacties voor: Zo ver gaan gratis iOS-games om jouw gegevens te achterhalen

Dertig trackers, 20GB data per dag en valse Facebook-accounts: de makers van gratis games in de App Store gaan erg ver om zoveel mogelijk privégegevens van jou te achterhalen.
Lars Paymans -

Reacties: 18 reacties

  1. Heftig…

  2. Logisch, als dit de manier is waarmee geld verdiend wordt proberen ze daar natuurlijk het maximale uit te halen 😉

  3. Open deur dit.
    Gratis bestaat niet, maar ik neem aan dat iedereen dit intussen wel doorhad.

    toch?

  4. Als ze gewoon eens fatsoenlijke spellen zouden maken zoals vroeger gebeurde was het helemaal niet nodig geweest om via crap apps geld in te zamelen. Niemand wil meer betalen omdat premium games/apps simpelweg vaak ver te zoeken zijn. Kijk bijv naar rollercoaster tycoon voor ios (niet de oude pc versie maar de nieuwe voor ios gemaakte versie). Eigenlijk zouden de ontwikkelaars ons er voor moeten betalen voor al die gegevens en de verloren tijd die wij besteden aan het (laten we zeggen) testen van hun troep.

  5. @I-tips: RCT3 voor iOS is inderdaad top! Maar RCT 4 mobile schijnt een van de ergste games ooit te zijn…

  6. Erg geschikt zo dat plaatje, aangezien het nieuwe seizoen van South Park woensdag weer begonnen is!

  7. “Zouden we van dit soort tactieken niet hoeven toe te passen”

    Als het vlees bij de slager goedkoper was hoefde ik het niet te stelen?

  8. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  9. Als ik een leuke app (niet alleen games) zie met een plusje in de “Download” knop, ga ik eerst kijken wélke in-app aankopen erin zitten. Als het me niet aanstaat, download ik het niet eens meer. Iets als een kaart-update in een navigatie-app is wel acceptabel en vermoedelijk nog redelijk veilig.

    Freemium games die om gegevens, een Failbook- of Twitter-login of het aanmaken van een in-game account vragen voordat je er überhaupt mee kunt spelen, halen het bij mij ook niet.

    “Gratis” games waar zichtbare ads in zitten zijn acceptabel, zolang de game zelf goed genoeg is en de ads niet paginagroot tussen twee levels oid. verschijnen, of delen van het speelscherm bedekken.

    En zelfs dan maak ik me geen illusies, er worden nog steeds teveel gegevens over mij verzameld. Ik hoop ze alleen zo onbruikbaar mogelijk te maken.

  10. And deleting :/

    Speelde toch al bijna niet op de telefoon.
    Beetje net als de fb App, pak wel gewoon de website.

  11. @Frits: Dan maak je een denkfout. De appmakers zijn in jouw voorbeeld de slager. Als niemand de slager voor vlees betaald moet hij op andere manieren geld verdienen.

  12. Origineel geplaatst door Pieter
    Dan maak je een denkfout. De appmakers zijn in jouw voorbeeld de slager. Als niemand de slager voor vlees betaald moet hij op andere manieren geld verdienen.

    En dan gaat de slager zelf maar stelen…

  13. Origineel geplaatst door Pieter
    Dan maak je een denkfout. De appmakers zijn in jouw voorbeeld de slager. Als niemand de slager voor vlees betaald moet hij op andere manieren geld verdienen.

    Nee, Frits maakt niet de denkfout. Die ‘slager’ wel. Er zijn altijd andere opties dan stelen (van privacy gevoelige gegevens).
    Get another job bijvoorbeeld.
    Ik vind de laatste alinea van het artikel dan ook huillie huillie over ‘de ander/de consument’
    Kom op he, je bent verantwoordelijk voor je eigen acties.

  14. Origineel geplaatst door Alfred
    Als ik een leuke app (niet alleen games) zie met een plusje in de “Download” knop, ga ik eerst kijken wélke in-app aankopen erin zitten. Als het me niet aanstaat, download ik het niet eens meer. Iets als een kaart-update in een navigatie-app is wel acceptabel en vermoedelijk nog redelijk veilig.
    Freemium games die om gegevens, een Failbook- of Twitter-login of het aanmaken van een in-game account vragen voordat je er überhaupt mee kunt spelen, halen het bij mij ook niet.
    “Gratis” games waar zichtbare ads in zitten zijn acceptabel, zolang de game zelf goed genoeg is en de ads niet paginagroot tussen twee levels oid. verschijnen, of delen van het speelscherm bedekken.
    En zelfs dan maak ik me geen illusies, er worden nog steeds teveel gegevens over mij verzameld. Ik hoop ze alleen zo onbruikbaar mogelijk te maken.

    Dat plusje in de downloadknop betekent alleen dat de app universeel is, i.e. op zowel iPhone als iPad te gebruiken is. In-appaankopen worden apart vermeld onder de downloadknop.

    Beste manier is inderdaad: nooit inloggen met Facebook of Twitter, geef geen echt e-mailadres of telefoonnummer op als erom gevraagd wordt, geef geen toegang tot je gegevens, vooral niet je adresboek en locatie.

    Wees ook voorzichtig met pushmeldingen: zodra een app toestemming heeft om aan jou pushmeldingen te sturen dan wordt een random-ID voor deze app gegenereerd en aan de ontwikkelaar gegeven (zodat deze jouw pushmeldingen kan sturen). Dit kan natuurlijk ook gebruikt worden om je te identificeren zolang je de app op je toestel hebt staan. Als de app gebruik maakt van Apple’s iAd kun je ook via je advertentie-ID geïdentificeerd worden, die op je hele systeem hetzelfde is (deze kun je gelukkig te allen tijde resetten in instellingen > privacy > advertenties).

    Overigens, als je een app verwijdert worden bijna alle identifiers ontkoppeld, een app kan je dan niet meer volgen. Bij mijn weten zijn de enige uitzonderingen: als een app data bewaart in iCloud (let dus dat je een app toestemming ontzegt in iCloud Drive voordat je deze wist, zorg er ook voor dat de gegevens uit iCloud Drive verwijdert worden), als je nog andere apps van dezelfde ontwikkelaar op je iPhone hebt staan (deze kunnen bepaalde gegevens bundelen/delen) en natuurlijk je advertentie-ID die je moet resetten.

    Ik weet niet hoe het met Game Center zit, maar daar ben ik standaard uitgelogd.

  15. Wat moet ik een bevoorrecht mens zijn. Ik heb niet één game op iPhone/iPad staan. Simpelweg omdat ik daar totaal geen interesse in heb. Niks aan mij te verdienen dus! (…)Wat ik wel heb: honderden ‘normale’ apps. Uiteraard overwegend gratis spul. Daar zullen de praktijken om te verdienen niet anders zijn!

  16. “Als meer spelers games zouden kopen van €4,99 of €9,99, zouden we dit soort tactieken niet meer toe hoeven passen.”

    Jaja!!! Wij (de spelers) zijn natuurlijk de schuldigen, net zoals dat downloaders de muziek en film industrie kapot gemaakt hebben!!!

    Als ontwikkelaars eens niet zo een geelzucht zouden hebben en normale prijzen aan hun product hangen zullen “spelers” eerder bereid zijn in de buidel te tasten om iets aan te schaffen.

    Lekker makkelijk om de “spelers” de schuld te geven om de eigen hebzucht maar af te doen. Geld is waar het om draait, dat snapt iedereen. Kwaliteit is al jaren nergens meer te vinden en zo ook in “apps of games”. Als die zielige gedupeerde ontwikkelaars nou eens echt iets afleveren i.p.v. maar een “winst-/inkomsten-model” presenteren dan zullen “spelers” vanzelf weer geld in het laatje brengen. Houd je ontwikkel-kosten laag, gooi die 5 lagen bestuur de deur uit, doe eens een echt onderzoek naar vraag en aanbod en hou op met onzin aan te prijzen als hip of thing to be/do/have.

    In het tijdperk van kwantiteit zal elk stukje kwaliteit zeker wel opvallen!!! Tijd dat deze bubbel eens gaat knappen, zal niet lang meer duren.

  17. En wie zegt dat dit niet gebeurt als ik wél betaal voor een game?

  18. Origineel geplaatst door I-tips
    Eigenlijk zouden de ontwikkelaars ons er voor moeten betalen voor al die gegevens en de verloren tijd die wij besteden aan het (laten we zeggen) testen van hun troep.

    Dit is al eerder voorgesteld op het internet, als ik het goed herinner in 2013 of 2014. Sindsdien heb ik er niet veel meer over gehoord en het is vooral in context gebracht met Big-Data. Eigenlijk is die informatiestructuur er al via bijvoorbeeld Facebook. Sec genomen is FB keihard aan het data-minen en kun je er als gebruiker geen F mee. Ik ben toch behoorlijk benieuwd naar mijn gebruiksgegevens en losstaand hiervan waarmee zij mij mee denken te (kunnen) associëren. Hell, ik kan niet eens terugzien wie mijn profiel bezocht heeft, laat staan dat ik zaken makkelijk af kan stellen. Waarom dit laatste, omdat indirect behoorlijk wat prijsgegeven wordt aan de rest van de wereld via het profiel. Wellicht zelfs als je het nagenoeg leeg laat.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.